حدود 60 هزار مهندس، عضو سازمان های نظام مهندسی و کاردانی ساختمان، کشاورزی و معدن استان مازندران هستند.
کد خبر: ۷۱۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ 24 February 2019

حدود 60 هزار مهندس، عضو سازمان های نظام مهندسی و کاردانی ساختمان، کشاورزی و معدن استان مازندران هستند.

 روز مهندسی در تقویم رسمی ایران، روز پنجم اسفندماه است. این روز به یاد دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی به ثبت رسید.

خواجه نصر الدین طوسی از دانشمندانی است که باید برای او از واژه علامه دهر استفاده کرد زیرا این دانشمند در علومی همچون فلسفه ، فقه ، ستاره شناسی ، ریاضی ، پزشکی ، معماری و نجوم به درجه دانشمندی رسیده بود و در تخصص های خود، خدمات زیادی به جهانیان ارائه کرده است بطوری که در قرن 16 میلادی کتابهای مثلثات او در فرانسه ترجمه شد و یکی از گسترش دهندگان این علم بود. یکی از مهم ترین متون کلامی شیعه “تجرید الاعتقاد” اثری از خواجه نصیر است. ایشان کوشید تا با استفاده از آرای فلسفی ابن سینا کلام شیعه را بر برهان های عقلی مبتنی کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: حدود 35 هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در مازندران هستند.

دکتر فرشید رضا حقیقی افزود: فارغ التحصیلان رشته های عمران، برق، مکانیک، معماری ، نقشه برداری، ترافیک و شهرسازی بعد از سه سال از زمان فارغ التحصیلی می توانند با شرکت در آزمون ، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان شوند.

وی تصریح کرد: طراحی، اجراء و نظارت بر ساخت و سازها در شهرها از وظایف مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران هم گفت: 15 هزار و 750 نفر از فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی ، عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران هستند.

مهندس محمدحسین کاظمی افزود: فارغ التحصیلانی که دانش آموخته رشته های کشاورزی و منابع طبیعی از مراکز آموزش عالی مرتبط باشند می توانند عضو این سازمان شوند.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، اعضاء این سازمان دارای پروانه اشتغال به کار می شوند و کسانی که در بخش کشاورزی ، سرمایه گذاری می کنند در مسیر تولید، می توانند از نظرات فنی کارشناسان عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده کنند تا راندمان کاری بالاتری داشته باشند.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان مازندران هم با اشاره به عضویت 5 هزار و 600 نفر در این سازمان، خاطر نشان کرد: از این تعداد 4 هزار و 300 نفر در حال فعالیت هستند.

مهندس حسن سیف پور افزود: فارغ التحصیلان رشته های عمران، برق، مکانیک، معماری و نقشه برداری می توانند عضو سازمان نظام کاردانی ساختمان شوند و پس از دریافت پروانه اشتغال ، به فعالیت بپردازند.

وی تصریح کرد: در 46 بخش و منطقه استان مازندران، نظام فنی مستقر است و کارهای مربوط به نظارت و طراحی ساخت و ساز روستایی را انجام می دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران گفت: از 254 واحد معادن دارای پروانه بهره برداری در استان مازندران، حدود 100 واحد فعال هستند.

هادی حمیدیان افزود: 1440 نفر از فارغ التحصیلان رشته های معدن، زمین شناسی،متالوژی و نقشه بردار عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران هستند.

وی با اشاره به وجود 17 ماده معدنی قابل استخراج در مازندران تصریح کرد: در زمینه استخراج فلورین و پوکه معدنی رتبه نخست کشور را داریم؛ در زمینه استخراج ذغال سنگ رتبه دوم کشور و تولید شن و ماسه جزو 4 استان برتر کشور هستیم .

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران خاطر نشان کرد: در زمینه سنگ آهک و سنگ های ساختمانی هم تولید داریم و در زمینه سنگ آهن، دو معدن اکتشاف شد ولی هنوز به مرحله استخراج نرسید.

حمیدیان با اشاره به اشتغال حدود 3 هزار نفر در بخش معادن مازندران افزود: در این حوزه در صورت سرمایه گذاری لازم، ظرفیت سرمایه گذاری تا حدود 10 هزار نفر را هم داریم.

رئيس نظام مهندسي معدن مازندران خاطر نشان کرد: سهم بخش معدن از اقتصاد ملي ما هنوز تا رسيدن به جايگاه اصلي خود بسيار فاصله دارد.

حمیدیان تصریح کرد: معادن به سود پايين و ريسک بالا در نزد سرمايه گذاران شناخته شده‌ است که براي رونق اين بخش، بايد دولت‌مردان و سياست‌گذاران با وضع قوانين حمايت‌گرا و ارايه تسهيلات ارزان قيمت و اقتصادي کردن طرح‌ها، سرمايه گذاران را به سرمايه گذاري در اين بخش ترغيب کنند.
منبع: خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار