امروز ودر آستانه چله انقلاب اسلامی ،مدیرکل جهاد کشاورزی استان ،میهمان تابناک ایلام بود تا با ارایه گزارش عملکرد خود وتغییرات صورت گرفته در چهل سال گذشته ،تفاوتها وعملکرد را در معرض قضاوت مردم عزیز استان وکشورمان قرار دهد.
کد خبر: ۷۰۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 29 January 2019

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم ،انقلابی که با وحدت کلمه ،همراهی ملت ورهبری امام گونه خمینی کبیر در بهمن ماه سال 1357بزرگترین اتفاق قرن را رقم زد . علیرغم سختی هایی همچون ترورشخصیتها،قائله های قومی ،هشت سال جنگ تحمیلی و تحریمهای ظالمانه ای  که در طول این چهل سال متوجه انقلاب ملت ایران شد ،اما این انقلاب پویا ،سرزنده وبا اقتدار چهلمین سال خود را پشت سر گذاشت .

به گزارش تابناک ایلام؛بررسی اقدامات صورت گرفته در چهل سال اخیر وتطبیق آن با وضعیت پیش از انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف نشان می دهد که تحولات وپیشرفتهای صورت گرفته بسیار برجسته و چشمگیر است .یکی از این حوزه ها که نقش بسیار موثری را در زندگی مردم ایفاء نموده ،بخش کشاورزی وباغبانی است.

امروز ودر آستانه چله انقلاب اسلامی ،مدیرکل جهاد کشاورزی استان ،میهمان تابناک ایلام بود تا با ارایه گزارش عملکرد خود وتغییرات صورت گرفته در چهل سال گذشته ،تفاوتها وعملکرد را در معرض قضاوت مردم عزیز استان وکشورمان قرار دهد.

در گذشته صنایع کشور به صورت مونتاژ عمل می کرد

مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام با حضور در دفتر این رسانه ،عملکرد خود را با مقایسه پیش وپس از انقلاب آغاز کرد وگفت :در گذشته با توجه به اینکه سیاست های وقت بر مدار توسعه کشاورزی متمرکز نبود، بیشتر صنایع کشور به صورت مونتاژ عمل می کردند ،به همین دلیل کشاورزی در استان ما هم متاثر از سیاستهای مرکز ،به اندازه زیادی  مغفول ماند و جایگاه خود رابه دست نیاورد.

سیدمحمد تراب میری ادامه داد:استان ایلام در زمان گذشته با یک انزوای جغرافیای مواجه شده بود، کشاورزی در آن زمان بسیار سنتی و حداقلی بود و حداکثر تولیدات بخش کشاورزی استان هم به کشت مختصر گندم وجو به صورت دیم ومقادیر کمی برنج منتهی می شود .

مدیرکل جهاد کشاورزی ایلام در ادامه به وضعیت دامداری ،تولید عسل وپرورش آبزیان در قبل از انقلاب پرداخت وبیان داشت:در حوزه باغبانی نیز باغ های آنچنانی وجود نداشت. یک سری باغ های تفننی که متمرکز در بخش سیوان بودندو تنوع محصولی نیز در آن وجود نداشت .در حوزه دام و دامپروری هم یکسری از دام های سبک اصلاح نژاد نشده با حداقل تولید در اختیار تعدادی از دامداران قرار داشت .در بحث طیور هم هیچگونه  مرغداری صنعتی  در استان فعالیت نداشت.

میری افزود:در بحث تولید عسل هم ،پروروش وتولید عسل به شکل گسترده وعلمی موجود در سالهای اخیر وجود نداشت وتنها  افرادی کندو های عسل محدودی به صورت اختصاصی در اختیار داشتند.تولید عسل در استان به شکل فعلی وجود نداشت.در حوزه شیلات و آبزیان هم ،ماهی مصرفی مورد نیاز مردم از رودخانه های استان ،به روش صید  توسط صیادان بومی تامین می شد و مزارع پروش ماهی در سطح استان وجود نداشت.

کشاورزی ایلام در چهل سال گذشته متحول شده است

وی با اشاره به جهش کشاورزی در استان پس از انقلاب اشاره کرد وگفت: کشاورزی در استان در ایلام در چهل سال گذشته کاملا متحول شده است .حجم کشاورزی در استان و کشور به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده شده است حجم تولیدات کشاورزی  در کشور حدود 18میلیون تن بوده که در حال حاضر این حجم به بالای 120میلیون تن افزایش یافته است .در استان ایلام هم در قبل از انقلاب ،حجم تولیدات کشاورزی  حدود 200هزار تن بوده که اکنون این رقم  به بالای یک میلیون تن رسیده است .

میری با گریزی به وضعیت مهار آبها در استان تصریح کرد:قبل از انقلاب تنها سازه زیر بنایی استان در حوزه مهار آبها ،بند انحرافی کنجانچم د یا همان شهید ال اسحاق در شهرستان مهران بود .اکنون در سرتا سر استان شاهد احداث وفعالیت سد های متعددی می باشیم. ایستگاه های پمپاژ آب ،شبکه های مدرن آبیاریو تحت فشار در استان پراکنده هستند و مردم از این تجهیزات استفاده به روز می کنند .و این موضوع صرفه جویی در هزینه و افزایش قابل توجه تولید محصولات را در پی داشته است.

وی درادامه این مقایسه خاطرنشان کرد:دربحث تولید تخم مرغ ما در قبل از انقلاب ،هیچگونه کارخانه تولید تخم مرغ نداشته .اما اکنون با احداث کارخانه مرغ تخم گذار دراستان ،سالیانه بیش از 900تن تخم مرغ تولید می شود.سایر صنایع تکمیلی و تبدیلی نیز در حال حاضر در استان وجود دارد.در حال حاضر سیاست ها بر این متمرکز است که  در راستای جلوگیری از ضایعات ، افزایش ارزش افزوده ، ایجاد اشتغال و ارز آوری به سمت ایجاد صنایع بسته بندی حرکت شود تا بتوان از این طریق ،صاحب یک کشاورزی فعال و پویا در استان بشویم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با تشریح وضعیت باغها در استان گفت:یکی از شرایط خوب استان ایلام،برخورداری از  شرایط خوب برای توسعه باغات است .در شهرستان های شمالی استان ،با توجه به اقلیم و توپوگرافی اراضی از مزیت  بسیار خوبی برای توسعه باغات برخوردار هستیم .

قبل از انقلاب ،ایلام یک استان باغبانی نبود

میری ادامه داد:قبل از انقلاب ،ایلام یک استان باغبانی نبود ،معیشت مردم تنها بر دام ودامپروری محدود متمرکز بود .اما این سالها با توجه به ظرفیت موجود ،توسعه باغات استان را در دستور کار قرار داده ایم و اکنون بیش از 6 هزار هکتاراز  اراضی استان به باغات مثمر اختصاص داده شده است . امیداوریم در طول برنامه ششم این سطح به دو برابر افزایش یابد.

مدیر کل جهاد باتشریح برنامه های خود برای توسعه باغات در اراضی شیبدارگفت:یکی از طرح های خوبی که به صورت جدی استارت داده شده و در  سطح ملی نیز از آن حمایت می شود ،ایجاد باغات در اراضی شیب دار یا همان جنگل داری اقتصادی است .دراین راستا یک سری ارضی مستعد در شمال استان شناسایی شده تا با کاشت ارقامی همچون ؛انجیر ، انگور و بادام بهره وری دراین اراضی افزایش داده شود . بمنظور حمایت از این حوزه ،تسهیلات ارزان قیمت و نهال یارانه ای دراختیار متقاضیان قرار می گیرد،همچنین با  همیاری  مردم بخشی از  چاله کنی را هم انجام  می دهیم و در پایان این باغات را به مردم واگذار می کنیم .

میری در ادامه سخنان خود با اشاره به اجرای طرح سامانه گرمسیری در استان خاطرنشان کرد:طرح مهار آبهای محلی دارای دو پروژه است. در سامانه گرمسیری سهم استان ایلام 45 درصد و استان کرمانشاه 55 درصد است و طبق آخرین تخصیص ،سهم استان ایلام 280میلیون مترمکعب آب می باشد .از این میزان بخشی برای مصرب شرب ، صنعت وبخش عمده آن یعنی  حدود220میلیون مترمکعب از آن در سال در حوزه کشارزی مصرف خواهدشدکه حدود 18 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را در شهرستان های ایلام ، مهران و دهلران تحت پوشش قرار خواهد داد.

 امکان انتقال آب سامانه گرمسیری به سایر مناطق وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان تخصیص آب سامانه گرمسیری به سایر نقاط استان گفت :امکان انتقال این آب ها به سایر مناطق استان وجود ندارد. به جز بخشی از مناطق شهرستانهای ایلام،مهران ودهلران ،به دلیل عبور خطوط لوله  امکان ایجاد انشعاب وجود ندارد ومناطق مذکور هم به صورت ثقلی تحت پوشش ابیاری قرار می گیرند .

 میری در خصوص وضعیت ایستگاههای پمپاژ در مناطق مختلف استان بیان داشت:براساس قانون وظیفه تامین آب وزارت نیرو است و جهاد کشاورزی در راستای محرومیت زدایی ،دراین راستا کمک هایی ارایه داده و وبا مساعدت وزارت نیر ایستگاههای پمپاژ متعددی را در نقاط مختلفی همچون زرین اباد ؛، هلیلان ،مورموری با پیشرفت 20تا80درصد احداث کرده است.

مدیرکل جهاداستان در خصوص امکان استفاده از ظرفیت آب سد سیمره برای کشاورزی منطقه گفت:سد سیمره با هدف تولید برق تاسیس شد ،اما متاسفانه بایدیک  سد تنظیمی احداث می کردند. نبود این امکان در حال حاضر  مشکلاتی را برای کشاورزان پایین دست سد  به وجود آورده است .زمانی که آب ها می شود ایستگاه های حاشیه سد زیر اب می روند ،زمانی آب بسته می شود ایستگاه باید دوباره جابجا شوند .برای رفع این مشکل جلسات متعددی با حضور مسئولین سد ،استاندار و نمایندگان برگزار شد  ولی متاسفانه برنامه فنی و علمی برا حل ان  ارائه داده نشده است .

هیچگونه مشکلی در زمینه جذب تسهیلات اشتغالزایی وجود ندارد

سیدمحمد تراب میری درزمینه میزان جذب اعتبارات اشتغالزایی روستایی توضیح داد:سازمان هیچگونه مشکلی در زمینه جذب تسهیلات کشاورزی نداشته وتاکنون  بیش از 70درصداز تسهیلات  اشتغال روستایی در استان جذب شده است .همچنین  از محل تبصره 18 مبلغی نزدیک به 160میلیارد تومان اعتبار ،علاوه بر سامانه کارا  به اشتغال بخش کشاورزی استان اختصاص داده شده است .

وی درپایان این گفتگو با اشاره به وضعیت مطلوب بارشها درسال زراعی جاری گفت: امیدواریم در صورت عدم وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل و تگرگ و ..محصول قابل توجهی از اراضی زیر کشت استان برداشت شود.پیش بینی می شود درسال زراعی جاری  بیش از 250هزار تن گندم ؛ بیش از 20هزار تن کلزا  و در حبوبات 10هزار تن برداشت محصول داشته باشیم .

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار