کاهش وزن در صورت رعایت اصول آن بسیار خوب است و گام بزرگی در جهت ارتقای سلامتی محسوب می‌شود. اما همیشه اوضاع به اندازه‌ای که تصور می‌کنید خوب پیش نمی‌رود بخصوص زمانی که رژیم‌های سخت را انتخاب کرده باشید.
کد خبر: ۷۰۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ 29 January 2019

افرادی که برایتان رژیم‌های سخت تجویز می‌کنند به شما نمی‌گویند که مشکلاتی مانند ریزش مو، پوست آویزان، زخم، چین و چروک پوستی و غیره در انتظارتان هست. در این مطلب 7 آسیب احتمالی که لاغری آن هم با رژیم‌های سخت در انتظارتان هست را عنوان می‌کنیم. لطفا با ما باشید.

 

رژیم سخت

 

قبل از چربی، عضلاتتان آب می‌شود
هدف همه از تن دادن به رژیم‌های لاغری قبل از هر چیزی آب کردن چربی‌های اضافه هست. اما توجه داشته باشید زمانیکه بدن را از انرژی محروم می‌کنیم قبل از هر چیزی عضلات خود را از دست می‌دهید.
برای پیشگیری از این مشکل بهتر است رژیم‌های مناسبی دنبال کنید. به اندازه ی کافی مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف کنید و مواد غذایی حاوی چربی را محدود کنید. برای رسیدن به این منظور از گوشت‌های کم چرب و ماهی غافل نشوید. کمی ورزش کنید. روزانه 30 دقیقه پیاده روی یا استفاده از پله ها به جای آسانسور نیز به افزایش متابولیسم بدنتان کمک می‌کند. همین کارها نیز برای لاغری کمک کننده هستند و نیازی نیست زیر هالترهای سنگین خودتان را شکنجه کنید.


موها می‌ریزد و ناخن‌ها شکننده می‌شود
افرادی که شما را به دنبال کردن رژیم‌های سخت وا می‌دارند به شما نخواهند گفت که موها و ناخن‌هایتان در معرض آسیب قرار می‌گیرند. در هر رژیم لاغری شما مجبور هستید از یک یا چند گروه غذایی محروم شوید که این مسئله باعث بروز کمبود ویتامین می‌شود. توجه داشته باشید که تغذیه ی سالم و متعادل تنها راه رسیدن به تناسب اندام است. در غیر این صورت دیر یا زود دچار کمبود ویتامین‌ها ومواد معدنی مورد نیاز بدن خواهید شد. این کمبودها نیز باعث حساس و شکننده شدن موها شده و باعث ریزش آن‌ها می‌شود. ناخن‌هانیز در امان نمانده و پوست نیز خشک می‌شود.

روند لاغری می‌تواند باعث تشدید سرعت بروز چین و چروک پوستی شود. لاغری سریع و زیاد و محروم کردن خود از برخی مواد غذایی باعث دفع عناصر مورد نیاز بدن مانند آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزادی که به سلول های پوستی آسیب می‌رسانند، مقابله می‌کنند


لاغری = پوست آویزان
در برخی موارد پوست قربانی کاهش وزن می‌شود. این مشکل به ویژه در خانمهایی که کاهش وزن زیادی تجربه می‌کنند بیشتر اتفاق می افتد. در این صورت چربی‌ها آب می‌شوند و جای خود را به پوستی آویزان در ناحیه ی بازوها و شکم می‌دهند. البته این مشکل صرفا زمانیکه کاهش وزن بیش از 15 تا 20 کیلو می‌شود اتفاق می‌افتد. برای پیشگیری از بروز این مشکل به میزان کافی پروتئین مصرف کنید تا پوستتان به عضلات بچسبد. حتما ورزش کنید تا پوستتان سفت شود. به میزان کافی آب بنوشید و به طور مرتب از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.


لاغری و افزایش چین و چروک
روند لاغری می‌تواند باعث تشدید سرعت بروز چین و چروک پوستی شود. لاغری سریع و زیاد و محروم کردن خود از برخی مواد غذایی باعث دفع عناصر مورد نیاز بدن مانند آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزادی که به سلول های پوستی آسیب می‌رسانند، مقابله می‌کنند. کمبود این ترکیبات مغذی و ضروری روند پیری پوست را سرعت می‌دهد. برای پیشگیری از پیدایش چین و چروک باید به مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های A و E ادامه دهید. لازم است که روزانه دو تا سه عدد میوه ی تازه مانند میوه های قرمز رنگ، مرکبات و غیره و یا مغزها مانند فندق، گردو و غیره میل کنید.

خستگی و خواب آلودگی

 


رژیم = کاهش انرژی و خستگی
رژیم‌های خیلی سخت باعث کاهش انرژی بدن می‌شوند. زمانیکه بدن را از مایحتاج خود مانند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی محروم می‌کنید اشکالاتی در عملکرد آن بروز می‌کند. حاصل اکثر رژیم‌های لاغری خستگی جسمی و البته روحی خواهد بود.

 


بای پس، اسلیو معده، باند معده: دردسر و زخم
جراحی‌های معده مانند باند معده، بای پس و یا اسلیو معده برای افرادی است که از چاقی مفرط رنج می برند و اغلب باعث کاهش وزن زیادی می‌شوند. این افراد بعد از لاغری می‌توانند از جراحی‌های زیبایی برای کشیدن پوست استفاده کنند. باید بدانید که این عمل‌ها سنگین و زمانبر هستند و جای زخم به جا می‌گذارند. البته امکان دارد تمام این عمل‌ها مشکلات جانبی زیادی برایتان به وجود آورند. بهتر است قبل از تصمیم به انجام چنین عمل‌هایی از چندین متخصص، مشورت بگیرید و با افرادی که عمل کرده اند نیز صحبت کنید.


بعد از لاغری امکان چاقی دو برابر است
این احتمال زمانی که تصمیم می‌گیرید با رژیم‌های سخت‌گیرانه لاغر شوید بیشتر است. اکثر افراد بعد از یک هفته از پیروی این رژیم‌ها احساس شکست روحی زیادی می کنند و قادر به ادامه نیستند. در نتیجه خیلی زود به عادت‌های غلط غذایی روی می‌آورند و احتمال چاقی دو برابر می‌شود. برای پیشگیری از چاقی دوباره، رژیم متعادلی داشته باشید. نیازی نیست مواد غذایی را از برنامه ی غذایی خود حذف کنید. برای کاهش وزن کافیست به اندازه ی نیاز بدن‌تان کالری جذب کنید نه بیشتر. نباید مواد غذایی نشاسته ای را از برنامه ی غذایی‌تان کم کنید. کافیست در هر وعده مقدار کمی از این مواد غذایی مصرف کنید چون باعث می‌شوند دیرتر احساس گرسنگی کنید. هر زمان که احساس گرسنگی بر شما غلبه می‌کند یک مشت غلات کامل یا دو مربع شکلات سیاه میل کنید. 

فاطمه مهدی پور/ تبیان
برچسب ها: اسلیو معده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار