استاندار سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ، استاندار سمنان با بیان اینکه از ۲۸ دشت موجود در استان سمنان ۱۵ درصد از نظر برداشت آبی ممنوعه و ۱۳ دشت نیز فاقد ظرفیت بهره‌برداری منابع آبی است.بر توسعه آبخیزداری و آبخوانداری در استان تاکید کرد.
کد خبر: ۶۹۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸ 01 January 2019
 به گزارش تابناک سمنان ، استاندار سمنان با بیان اینکه از ۲۸ دشت موجود در استان سمنان ۱۵ درصد از نظر برداشت آبی ممنوعه و ۱۳ دشت نیز فاقد ظرفیت بهره‌برداری منابع آبی است.بر توسعه آبخیزداری و آبخوانداری در استان تاکید کرد.  علیرضا آشناگر در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و دیگر مدیران دستگاه های تابعه وزارت جهاد کشاورزی در استان، استفاده مناسب از منابع آبی موجود در بخش کشاورزی این استان را خواستار شد و اظهار کرد: باید از منابع آبی موجود در استان سمنان برای بخش کشاورزی استفاده بهینه شود .
وی ادامه داد: امروز لازم است تا با افزایش بهره‌وری به معیشت و توان اقتصادی بهره‌برداران بخش کشاورزی استان سمنان کمک کرده و با ارائه آموزش‌های لازم برای بهبود وضعیت بهره‌وری از منابع آبی موجود تلاش کنیم .
وی با بیان اینکه از ۲۸ دشت موجود در استان سمنان ۱۵ درصد از نظر برداشت آبی ممنوعه و ۱۳ دشت نیز فاقد ظرفیت بهره‌برداری منابع آبی است خاطرنشان کرد بنابراین می توان گفت استان سمنان از این منابع آبی محروم است .
استاندار سمنان با اشاره به کسری ۱۵۰ میلیون متر مکعبی مخزن آب های زیرزمینی در استان سمنان خشکسالی‌های متعدد و کمبود بارش را از جمله مشکلات این استان در تامین آب برای مصارف بخش های مختلف عنوان و خاطرنشان کرد: بارش سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی متری به اندازه ای نیست که بتوان از آن برای توسعه بخش کشاورزی بهره برد .
آشناگر استفاده از آب در فصول پر بارش سال برای بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و با تجلیل از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این زمینه یادآور شد: باید کشت محصولات پر آب بر به کشت های پاییزه و زمستانه تبدیل شود .
وی توجه به اجرای الگوی کشت را به عنوان یکی از مهمترین اولویت های استان سمنان در بخش کشاورزی نامبرده با اشاره به اینکه استان سمنان خاستگاه کشت پسته در کشور محسوب می شود افزایش سطح زیر کشت این محصول استراتژیک و با ارزش افزوده بالا را خواستار شد .
استاندار سمنان با تاکید بر لزوم توسعه کشت های گلخانه ای در این استان به عنوان دیگر سیاست مهم دولت برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی بر ضرورت خروج محصولات کشاورزی پر آب بر از الگوی کشت این استان تأکید کرد .
آشناگر با اشاره به صادرات ۳۵ میلیون دلاری استان سمنان در بخش کشاورزی، تلاش سازمان جهاد کشاورزی این استان را ارزشمند توصیف کرد و افزود: زیرساخت‌های خوبی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان سمنان در حال فراهم شدن است .
استاندار سمنان بیان کرد: فرودگاه بین المللی شاهرود می‌تواند به توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان سمنان کمک کند .
وی بر لزوم احیای باغات اطراف شهر سمنان و استفاده از پساب شهر سمنان برای مصرف در بخش کشاورزی، تاکید کرد و گفت: توسعه آبخیزداری و آبخوانداری و نیز همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای واگذاری اراضی فاقد ظرفیت کشاورزی این استان در راستای اقدامات توسعه ای در استان سمنان از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار