کد خبر: ۶۹۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۷ 13 December 2018

تابناک / رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:​ ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در تبصره ماده ۱۴ برای پرداخت یارانه‌ها مشابه امسال و سنوات گذشته دیده شده است.


محمدباقر نوبخت در حاشیه انعقاد قرارداد بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ایجاد اشتغال برای ۲۷۰ هزار نفر در جمع خبرنگاران ،در زمینه پرداخت یارانه ها در بودجه سال ۹۸ گفت: به خانواده هایی که استحقاق دریافت یارانه را دارند ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در هر ماه پرداخت می کنیم و قانون گذار تعیین کرده کسانی که زیر ۳ میلیون تومان درآمد دارند از این یارانه ها استفاده کنند و کسانی که حقوق آنها بالای ۳ میلیون تومان است استحقاق دریافت یارانه را ندارند.

وی گفت: برای شناسایی این کار اگر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه ها هم به همین ترتیب براساس یک فرمول بخواهند حدود ۸۰ میلیون نفر را شناسایی و یارانه ها را به حق بدهند دشوار است به همین دلیل باید پرداخت یارانه ها به صورت غیرمتمرکز باشد و از ظرفیت های استان استفاده کنیم.

نوبخت افزود: قرار شد براساس حوزه جغرافیایی همین رقمی که برای خانوارها پرداخت می شود براساس کمیت و جمعیت هر استان دراختیار شورای برنامه ریزی قرار دهیم تا آنها با توجه به امکاناتی که در استان دارند، دقیقاً می توانند تصمیم بگیرند.

وی گفت:​ براین اساس کسانی که نباید یارانه نقدی دریافت کنند یارانه آنها در استان می ماند و دراختیار طرح های عمرانی استان قرار می گیرد و یا به قشر کم درآمد آن استان کمک می شود که این موضوع به عدالت نزدیک تر است.

نوبخت افزود: تلاش می کنیم اجرای این قانون سلیقه ای نباشد و براساس ضابطه اجرا شود که تصمیم گیری در مورد یارانه های هر استان بهتر است در همان استان انجام شود و این موضوع به مراتب بهتر است تا عده ای در تهران بنشینند برای کل ایران و روستاهای آن تصمیم گیری کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا مبلغ یارانه ها تغییر نمی کند گفت: یارانه ها تفاوت قیمت های جدیدی است که بر روی سوخت، حامل های انرژی، آب و برق تعیین می شود و هر مقدار افزایش قیمتی در برق و حامل های انرژی و آب پیش آید طبق قانون هدفمند کردن یارانه ها، از این مقدار افزایش، ۵۰ درصد به مردم برمی گردد، ۳۰ درصد به تولید کمک می شود و ۲۰ درصد هم باید به خزانه دولت واریز تا صرف کارهای عمرانی و جاری شود.

نوبخت افزود: در سال های اخیر مجلس اصلاحی بر این قانون (تبصره ۱۴) انجام داده و آن این است که اگر برق و آب افزایش قیمت پیدا کند کل این افزایش قیمت به شرکت های آب و برق برمی گردد تا در آن سرمایه گذاری شود. ضمن اینکه تعرفه دریافتی آب و برق نسبت به قیمت تمام شده بسیار کمتر است و افزایش قیمتی هم نداشتیم تا منابع جدیدی از این محل برای افزایش یارانه ها اختصاص دهیم.

وی درباره حامل های انرژی (بنزین ) هم گفت:​ قیمت ها همان هزار تومان است بنابراین منابعی حاصل نشده و هر وقت منابع حاصل شود طبق قانون حتی یک ریال آن را شرکت های نفت و پالایش و پخش نمی تواند استفاده کند و حتماً باید به خزانه واریز شود که بخش عمده آن به مردم برمی گردد.

نوبخت افزود: اگر یارانه را به جای ۴۵ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان تغییر دهیم راهش این است که کالاهایی که تفاوت آن ها منبع تأمین یارانه است گران شود هرچه گرانتر شود یارانه بیشتر می شود.

وی گفت: فراموش نکنیم هدف دولت مهار تورم است و قیمت های حامل های انرژی می تواند آثار روانی داشته باشد. بنابراین تصمیمات ما باید دقیق باشد و رعایت حال مردم را بکنیم.

نوبخت افزود: دولت حتی ۲۰ درصدی که اجازه استفاده از افزایش قیمت ها در هدفمندی یارانه ها داشت ، نه تنها استفاده نکرد بلکه ۱۲ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه ها از خزانه برداشت کرد.

وی افزود: البته با سازوکاری که در برنامه بودجه ۹۸ دیده شده حتی یک ریال هم از خزانه استفاده نشده است.

افزایش حقوق ۲۰ درصدی برای همه شاغلان و بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: حقوق همه بازنشستگان و شاغلین در سال آینده ۲۰ درصد افزایش می یابد.

محمدباقر نوبخت در حاشیه انعقاد قرارداد بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت معدن و تجارت در زمینه ایجاد اشتغال برای ۲۷۰ هزار نفر در جمع خبرنگاران درباره افزایش حقوق بازنشستگان افزود: هیچ تمایزی بین بازنشستگان در افزایش حقوق وجود ندارد و همه شاغلان و بازنشستگان می توانند از افزایش حقوق ۲۰ درصدی در سال آینده استفاده کنند.

نوبخت گفت:​ اینکه افزایش حقوق به صورت پلکانی باشد تا کسانیکه حقوق آنها کمتر است ضریب بیش از ۲۰ درصد بگیرند و آنها که حقوق شان بالاست کمتر از ۲۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و معدل افزایش حقوق ۲۰ درصد شود این بحث ها در مجلس دنبال می شود.

وی افزود: علاوه بر ۲۰ درصدی که حقوق همه افراد اضافه می شود در ۲ سال گذشته اقدامی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام دادیم. چون در لایحه برنامه ششم توسعه این درخواست را کرده بودیم که اجازه بدهد بازنشستگانی که سال های قبل بازنشسته شدند و میزان حقوق شان بعد از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش نیافته، بتوانیم برای آنها افزایش حقوق داشته باشیم.

نوبخت گفت: هر سال به دولت پیشنهاد هزار میلیارد تومان برای انجام این کار می دهیم و مجلس نیز به آن رقمی اضافه می کند و در حد ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان علاوه بر ۲۰ درصد افزایش حقوق بین بازنشستگان تقسیم می کنیم.

وی گفت: امسال نیز ۲ هزار میلیارد تومان به دولت پیشنهاد دادیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار