بسیاری از کارشناسان بر این باورند که صرفه جویی حداقل ۲۰ درصدی در میزان واردات محصولات کشاورزی رقمی برابر با کل بودجه عمرانی است.
کد خبر: ۶۸۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 27 November 2018

به گزارش تابناک : با توجه به آنکه در تامین بخشی از محصولات کشاورزی همچون گوشت قرمز، روغن، برنج، نهاده های دامی، حبوبات و... به خارج از کشور وابسته هستیم، بنابراین رسیدن به خودکفایی یا خوداتکایی نسبی در تولید این محصولات بیش از پیش احساس می شود چرا که قیمت این محصولات تحت تاثیر نوسان نرخ ارز و قیمت های جهانی است.

با وجود آنکه نوسان نرخ ارز حجم عظیمی از واردات محصولات کشاورزی را زیر ذره بین می برد، از این رو اتخاذ سیاست مناسب و برنامه ریزی دقیق از سوی مسئولان دولتی برای کاهش واردات و خودکفایی محصولات از اهمیت بالایی برخودار است.

ناگفته نماند که بسیاری از مسئولان کشاورزی براین باروند که خودکفایی و خوداتکایی نسبی در تولید محصولات کشاورزی وابسته به خارج با حمایت دولت به سهولت امکان پذیر است و بحران کمبود منابع آبی براین موضوع تاثیری نخواهد داشت.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان بر این باروند اگر امکان خودکفایی 100 درصدی در برخی محصولات وجود نداشته باشد،با افزایش ضریب خوداتکایی می توان به میزان قابل توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد که در برخی مواقع این صرفه جویی معادل کل بودجه عمرانی کشور خواهد بود.

امروزه با شرایط کشاورزی سنتی دچار کم آبی هستیم
مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه خودکفایی در تمامی محصولات کشاورزی شدنی است، اظهار کرد: با توجه به آنکه وسعت دو استان گیلان و مازندران به اندازه خاک هلند است و از طرفی هیچ گونه محدودیت منابع آبی در این دو استان وجود ندارد،از این رو در تمامی محصولات کشاورزی نه تنها خوداتکایی بلکه خودکفایی میسر است.

وی افزود: با وجود آنکه کشوری همچون هلند ۹ برابر تولید ناخالص ملی تنها از محل کشاورزی درآمد کسب می کند، آیا صحبت از خودکفایی و خوداتکایی محصولات کشاورزی در کشور عجیب نیست؟

اسدی ادامه داد: اگر دولت سرمایه گذاری ،تکنولوژی لازم و حمایت از کشاورزان را فراهم کند به سهولت در دو استان گیلان و مازندران می توان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به خودکفایی رسید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبود منابع آبی صحت ندارد، بیان کرد: امروزه با شرایط کشاورزی سنتی دچار کم آبی هستیم و با کشاورزی مدرن و گلخانه های سولار دیگر با بحران کم آبی روبرو نیستیم.

به گفته وی اگر سرمایه گذاری گسترده در تکنولوژی و مدرنیزاسیون کشاورزی صورت گیرد، نه تنها با منابع آب فعلی بلکه با نیمی از آب موجود کشور در تمامی محصولات می توان به خودکفایی رسید.

اسدی با انتقاد از این‌مسئله که حمایت از سوی دولت شعاری بیش نیست، بیان کرد: دولت در بسیاری از زمینه ها همچون استمهال وام کشاورزان خسارت دیده خلاف شعار عمل کرد و این موضوع ضربه مهلکی به جامعه کشاورزی وارد کرد.

عضو شورای خانه مرکزی کشاورز با اشاره به اینکه خوداتکایی دانه های روغنی شدنی است، افزود: اگرچه خودکفایی در تولید دانه های روغنی در مدت زمان یکسال امکان پذیر نیست اما طی یک برنامه چهار ساله به سهولت می توان در ۸۰ درصد تولید به خودکفایی رسید.

اسدی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه بسیاری از مسئولان ، کشاورزی و وجود کشاورزان را برای کشور ضربه بزرگ تلقی می کنند، از این رو اتفاق چندانی در بخش رخ نخواهد داد.

خودکفایی محصولات کشاورزی در شرایط تحریم بیش از پیش احساس می شود

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی ،خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی را ضروری دانست و افزود: با توجه به شرایط تحریم و نوسان نرخ ارز،خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و کاهش واردات امری ضروری است.

وی افزود: با ترغیب و تشویق کشاورزان و اعمال حمایت های لازم در زمینه تسهیلات، بیمه و خرید تضمینی محصولات ،کشاورزان از ادامه تولید اطمینان خاطر کسب می کنند که درآمدشان جوابگوی هزینه های تولید و معیشت خانوارشان خواهد بود.

ملک زاده ادامه داد: سیاست دولت در چند سال اخیر بدان معناست که امکان خوداتکایی و کاهش واردات محصولات کشاورزی شدنی است، کما اینکه واردات شکر از ۲ میلیون تن در چند سال گذشته به کمتر از ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

به گفته این مقام مسئول افزایش سطح زیرکشت دانه های روغنی و بهره وری در واحد سطح نشان می دهد که در صورت حمایت دولت (همانند دستیابی به خودکفایی در تولید گندم) طی یک برنامه منسجم می توان به خودکفایی رسید.

وی قیمت تمام شده هر کیلو گندم را بالای ۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که خرید تضمینی گندم با نرخ ۱۴۰۰ تومان صرفه اقتصادی برای دولت ندارد و بی شک با ادامه این سیاست ها و نبود حمایت های لازم ، خودکفایی و خوداتکایی محصولات زیر سوال می رود و‌ روند واردات از سر گرفته می شود.

ملک زاده ادامه داد: علی رغم بحران منابع آب، با سیاست و برنامه استفاده از روش های نوین آبیاری و توسعه گلخانه های مدرن ظرف چند سال آینده در تمامی محصولات می توان به خودکفایی رسید و در صورت عدم حمایت دولت، کشاورزان تمایلی به تولید محصولات استراتژیک نخواهند داشت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان با اشاره به اینکه حمایت دولت در تولید محصولات اساسی تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: اگر تولید محصولات استراتژیک برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد به طوریکه آنها در فروش محصولاتشان دچار مشکل شوند،بنابراین به سمت و سوی تولید محصولات آب بر همچون سبزی و صیفی می روند تا بتوانند معیشت خانوار خود را تامین کنند.

20 درصد صرفه جویی در واردات برابر با بودجه عمرانی کشور است

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه امکان خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تمامی محصولات وجود ندارد، اظهار کرد: در برخی محصولات اعم از گندم، ذرت و برنج طی یک برنامه ریزی منسجم می توان به خودکفایی ۱۰۰ درصدی رسید و در مقابل در برخی محصولات همچون دانه های روغنی که کمتر از ۵ درصد نیاز کشور را تامین می کنند، تنها می توان ضریب خوداتکایی را افزایش داد.

وی افزود: بی توجهی دولت در قانون خرید تضمینی گندم طی دو سال زراعی قبل ،یاس و نا امیدی را در میان کشاورزان ایجاد کرده است که ادامه این روند در سال زراعی جدید کاهش سطح زیر کشت و از دست دادن خودکفایی را به همراه خواهد داشت.

به گفته پاپی زاده با توجه به ظرفیت فعلی کشور، در تولید محصولاتی نظیر گندم، جو، ذرت، جو و برنج در صورت حمایت دولت می توان به خودکفایی رسید و در غیر این صورت کشاورزان از کشت این محصولات انصراف می دهند و به سمت و سوی کشت محصولات آب برمی روند.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد روغن خام و دانه های روغنی از طریق واردات تامین می شود، بیان کرد: تولید تنها ۵ درصد دانه های روغنی در داخل بدان معناست که از ظرفیت خالی و معطل بخش کشاورزی در این خصوص استفاده نکردیم، درحالیکه با استفاده از ظرفیت های خالی بخش کشاورزی و جدیت دولت می توان در تولید ۸۰ درصد دانه های روغنی به خودکفایی رسید.

وی با اشاره به اینکه 3میلیارد دلار ارز برای واردات ۹۵ درصد روغن مورد نیاز از کشور خارج می شود، افزود: این درحالی است که اگر سطح دانه های روغنی را به ۴۰ درصد افزایش دهیم، یک‌میلیارد دلار در خروج ارز صرفه جویی می شود‌.

پاپی زاده با اشاره به اینکه در تولید تمامی محصولات امکان خودکفایی ۱۰۰ درصدی وجود ندارد، اظهار کرد: البته با خوداتکایی نسبی در تولید می توان به میزان چشمگیری از خروج ارز جلوگیری کرد چرا که در برخی از سال ها، ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که اگر حداقل در ۲۰ درصد این میزان صرفه جویی شود، ظرف مدت دو سال با احتساب ارز نیمایی می توان ۲۴ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی کشور صرفه جویی ارزی داشت .

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه تولید برخی محصولات تا رسیدن به خودکفایی فاصله معناداری دارد، تصریح کرد: این درحالی است که طی یک‌برنامه منسجم و عزم جدی دولت ،حداقل تولید این‌محصولات را می توان به ۵۰ درصد افزایش داد که این امر در خروج ارز و ارتقای درآمد کشاورزان تاثیر بسزایی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار