مدیر امور عشایری استان کرمانشاه از آغاز کوچ پاییزه عشایر استان خبر داد.
کد خبر: ۶۷۸۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹ 11 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،حسن احمدی، اظهار کرد: هر ساله کوچ پاییزه عشایر استان به صورت رسمی از 30 آبان آغاز می‌شود، اما هم اکنون نیز تعدادی از عشایر به دلایلی مثل بارش های به‌هنگام و سرمای زودرس پاییزه کوچ خود را آغاز کرده‌اند.

احمدی با بیان اینکه از 30 آبان کارت تردد رسمی در اختیار عشایر قرار می‌گیرد، اضافه کرد: تا زمانی که این کارت به عشایر داده نشوند اجازه جابجایی احشام خود با وسایل نقلیه را ندارند، لذا تنها عشایری که به صورت پیاده کوچ می کنند، کوچ خود را آغاز کرده اند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه مدت زمان کوچ عشایر استان به صورت رسمی و بر اساس کارتهای تردد را دو هفته عنوان کرد و افزود: کوچ عشایر تا 15 آذر ماه به اتمام رسیده و از آن پس عشایر در مناطق قشلاقی مستقر خواهند بود.

احمدی در ادامه تعداد خانوارهای عشایری استان کرمانشاه را 14 هزار خانوار عنوان کرد و افزود: استان کرمانشاه حدود هشت هزار خانوار عشایری کوچ رو دارد. مابقی عشایر استان نیمه کوچ رو بوده و اغلب ساکن روستاها هستند و طول کوچ کمی دارند.

احمدی عشایر کوچ رو استان کرمانشاه را به دو دسته کوچ رو درون استانی و برون استانی تقسیم کرد و گفت: عشایر کوچ رو درون استانی قشلاق خود را در مناطق گرمسیر سرپلذهاب، سومار، قصرشیرین و گیلانغرب سپری کرده و عشایر برون کوچ رو استان زمستان خود را در مناطق قشلاقی استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان سپری می‌کنند.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه اضافه کرد: این استان 1200 خانوار عشایری کوچ رو برون استانی دارد.

احمدی اشاره ای هم به تمهیدات اندیشیده برای کوچ عشایر استان داشت و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین سوخت فسیلی لازم برای عشایر انجام گرفته و سوخت کافی در اختیار آنها قرار گرفته است، ضمن اینکه از نظر تامین علوفه و آذوقه‌ای مثل آرد هم هیچ کمبود و مشکلی در استان نداریم.

احمدی در ادامه اشاره ای هم به تولیدات عشایر استان کرمانشاه داشت و گفت: عشایر این استان با تولید سالانه حدود 20 هزار تن شیر و 10 هزار تن گوشت قرمز در مجموع نزدیک به 40 درصد نیاز پروتئینی استان را تامین می‌کنند.

احمدی جمعیت دام عشایر استان کرمانشاه را 1.5 میلیون راس دام سبک اعلام کرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار