استاندار ایلام در گفتگوی اختصاصی با تابناک ایلام:
استاندار ایلام گفت : تعداد زائرین اربعین خروجی از کشور به نسبت سال گذشته از کاهش 400هزار نفری مواجهه شد ،اما این کاهش نه تنها بر آمار تردد زوار در مرز مهران اثر گذار نبود ،بلکه افزایش 200هزار نفری زائرین از مرز مهران را شاهد بودیم.
کد خبر: ۶۷۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲ 04 November 2018

استاندار ایلام گفت : تعداد زائرین خروجی از کشور  به نسبت اربعین سال گذشته با کاهش 400هزار نفری مواجهه شد ،اما این کاهش نه تنها بر آمار تردد زوار در مرز مهران اثر منفی نگذاشت،بلکه افزایش 200هزار نفری تردد  زائرین از استان را شاهد بودیم.

به گزارش تابناک ایلام ،قاسم سلیمانی دشتکی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: امسال علاوه بر افزایش تردد زائرین اربعین حسینی از مرز مهران ،با پدیده کاپیتاژ خودورهایی مواجهه بودیم که با پرداخت حق گمرکی به صورت مستقیم از مرز خارج شدند.

استاندار ایلام با اشاره به افزایش تعداد خودورهای کاپیتاژ شده از مرز مهران تصریح کرد: سال گذشته  رسم بر این بود که فقط خودروهای حامل تغذیه  ،آمبولانس ها و خودروهای امنیتی کاپیتاز می شدند که مجموع انها به 670 دستگاه رسید ،اما امسال  براساس یک برنامه ناگهانی، تعداد خودورهای کاپیتاژ شده به بیش از 8هزار وهشتصد دستگاه رسید.

وی افزود: بازگشت این حجم خودرو از عراق ومتقارن شدن آن با بازگشت چندصد هزارنفری زائرین، ترافیک سنگینی را در مسیر پایانه برکت ایجاد کرد که این موضوع برای ساعاتی  وضعیت سختی را رقم زد .به نحوی که مسئولین ارشد کشوری از معاون اول رییس جمهور گرفته تا وزیر کشور ،وزیر امور خارجه ومسئولین ارشد امنیتی و انتظامی را در گیر خودنمود.

قاسم سلیمانی دشتکی مشکلات پدیدار شده در اربعین امسال را به  چهار  دسته تقسیم وگفت :مشکل اول به جاده های باریک وکم ظرفیت بدره عراق بر می گشت که حجم خروجی زائرین و تعداد خودروهای کاپیتاژ شده مشکلاتی در مسیر رفت  ایجاد نمود که البته از طریق رایزنی با مسئولین عراقی و اقدامات کنترلی ،توالنستیم تا حدودی بر آن فایق آییم.

وی مشکل دوم را ناشی از وقوع طوفان تندری در شهرستان مهران دانست وخاطر نشان کرد: در اربعین سال های گذشته مشکل بارندگی در مرز مهران ،تحمیل مشکلاتی نظیر گیر کردن خودور زائرین در گل ولای پارکینگها را به دنبال داشت ،اما به رغم وقوع طوفان در شهر مرزی مهران وبارندگی های متعاقب آن، حتی یک مورد گرفتاری خودرو زائرین در گل ولای گزارش نشد که این موضوع از  آماده سازی زیر ساختهای اربعین در این شهرستان نشات گرفته است.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: با این حال وقوع طوفان در شهرمهران نتوانست مانع از خدمات رسانی به زائرین شود. همزمان با وقوع طوفان ،ستاد بحران تشکیل شد ،به زائرین اعلام شد که از ادامه حرکت به مهران خودداری ودر مکانهایی که هستند اسکان یابند .با استفاده از ظرفیت مساجد ومکانها عمومی درآن شب بیش از 50هزار نفر از زائرین اسکان وتغذیه شدند.

استاندار ایلام مشکل سوم را تخصیص ارز به زائرین عنوان کرد وبیان داشت :براساس پیش بینی های صورت گرفته ،مقرر شد که زائرین ارز مورد نیاز برای تهیه مواد غذایی ودارو را تامین کنند ولی ارز همراه زائر پیش بینی نشده بود که این موضوع تا حدودی ناهماهنگی هایی را در کشور عراق به دنبال داشت .

سلیمانی دشتکی افزود:به منظور تسهیل روند وکاهش هزینه خروج از کشور،به دستور رییس جمهور محترم به ویزای زائرین ارز زیر 5هزار تومان اختصاص یافت و بنا شد که ارز زائرین توسط عوامل توزیع در کشور عراق تامین وتحویل زوار گردد ،اما بدلیل طولانی شدن پروسه تامین ارز توسط مقامات  عراق وزمانبر شدن استقرار عوامل توزیع، این موضوع مشکلاتی را به زائرین تحمیل نمود.

استاندار ایلام به اقدامات بانکی در راستای تامین ارز مورد نیاز زائرین پرداخت وگفت:بمنظور تسهیل روند توزیع ارز ،تعداد عوامل توزیع از 6نفر به 60نفر افزایش یافت ،همچنین تعداد هشت شعبه بانکی در مرزهای مهران ،شلمچه ،نجف ،کربلا وکاظمین کار توزیع ارز به زائرین را عهده دار شدند.

وی افزود:در کل از مجموع تعداد 193هزار زائر ثبت نام شده برای دریافت ارز ،به تعداد 123هزار نفر ارز پرداخت شد. به هرکدام از زائرین 100هزار دینار عراق به ارزش تقریبی یک میلیون تومان  ارز تحویل که از این میزان تعداد 50هزارنفر توسط بانک ملی استان ایلام پرداخت شد.

وی مشکل چهارم در خدمت رسانی به زائرین را ازدحام در برگشت عنوان کرد وگفت :در ساعت ابتدایی بازگشت زائرین، پیک ترافیک بیش از 243 هزار نفر بود که این میزان در مدت مشابه سال قبل به 183هزار نفر رسید. این حجم جمعیت ورودی به کشور  و بازگشت همزمان بیش از 800دستگاه اتوبوس کاپیتاژ شده  باعث ایجاد گره ای ترافیکی در پایانه برکت شد.

استاندار ایلام ادامه داد: با بازگشایی کنارگذر غربی و هدایت خودورهای کاپیتاژ شده از این مسیر ،تاحدودی از میزان بار ترافیکی کاسته شد ،همچنین بمنظور تسریع در بازگشت زائرین، بیش از 4هزار دستگاه اتوبوس در مرز مهران مستقرو کار نظارت وکنترل بر آنها نیز به سازمان حمل ونقل ،دادگستری وتعزیرات حکومتی واگذار شد.

وی افزود: البته با وجود همه این مشکلات ،در مهران کسری اتوبوس  نداشتیم ،ولی در مقطع کوتاهی به دلیل ترافیک و قفل شدن پایانه برکت،تعدادی از زائرین به سمت شهر مهران حرکت کردند وخودشان با چانه زنی با برخی اتوبوس داران وتعیین نرخ توافقی از شهر خارج شدند که این موضوع را نمی توان به بی برنامگی ویا عدم نظارت وکنترل کرایه تعبیر کرد.

استاندار ایلام بیان داشت  : تا این لحظه بیش از یک میلیون 120هزار زائر از طریق مرز مهران به کشور وارد شده اند که از این تعداد 50 تا 60زائرین خارجی هستند.پیش بینی می شود میزان تردد زائرین از مرز مهران از دومیلیون و  300هزار نفر  فراتر رود.

قاسم سلیمانی دشتکی در پایان این گفتگو از همه عوامل خدمات رسانی به زائرین از نیروهای اننظامی ونظامی گرفته تا کارکنان دولت ،موکب داران و اهل قلم واصحاب رسانه ،خصوصا مردم مهیمان نواز استان ایلام قدردانی نمود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار