مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ، مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مجموعاً امسال ۳۲ هزار تن سیب درختی از باغات استان سمنان برداشت می‌شود.
کد خبر: ۶۷۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۲ 25 October 2018
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان اظهارداشت: نزدیک به سه هزار هکتار باغ سیب در سطح استان سمنان وجود دارد که عمده این باغات نیز در مناطق شمالی شهرستان‌های شاهرود، دامغان و مهدی‌شهر قرار دارند.
وی با بیان اینکه پتانسیل تولید سیب درختی در استان سمنان حدود ۶۰ هزار تن است تصریح کرد: اما به علت سرمازدگی پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل ۳۲ هزار تن محصول برداشت شود.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اذعان به اینکه سیب درختی رتبه نخست تولید در بین محصولات باغی کشور را دارد افزود: استان سمنان سومین استان کشور از لحاظ عملکرد محصول در هکتار است.
قرائیان با اشاره به وجود ارقام مختلف سیب در استان سمنان خاطرنشان کرد: ارقام و پایه‌های مختلف سیب نظیر زرد، قرمز، لبنانی، گلاب و ارقام فرانسوی در استان وجود دارد.
وی افزود: در سال‌های اخیر نیز تولید ارقام سیب بر روی پایه‌های رویشی مالینگ در سطح استان سمنان توسعه یافته است.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برخی ارقام محلی نیز اخیراً بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند تصریح کرد: در مناطقی از استان مانند شهمیرزاد، بکران میامی و مجن شاهرود منشأ توسعه و تکثیر برخی سیب‌های محلی نظیر سیب توسرخ هستند.
قرائیان گفت: توسعه باغات متراکم سیب بر روی پایه های رویشی نظیر مالینگ از برنامه‌های مورد حمایت سازمان و مدیریت باغبانی استان است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۷-۹۶ یارانه نهال برای توسعه و جایگزینی باغات سیب پایه رویشی پرداخت شده است افزود: امسال نیز در صورت ایجاد باغات یکدست و تجاری با نهال‌های گواهی شده پایه رویشی با لیبل آبی، کل هزینه نهال تا سقف ۱۲۰ هزار ریال بابت هر اصله نهال پس از تأیید پرداخت می‌شود.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: شکل گیری خوشه‌های تولید و تکمیل زنجیره ارزش محصول یکی دیگر از برنامه‌های مورد حمایت و تأکید سازمان جهاد کشاورزی استان است که در این راستا نیز شرکت «زنجیره سیب ایرانیان» با هدف ساماندهی تولید و فرآوری ، تأمین نهاده‌های مورد نیاز و ساماندهی فروش و صادرات در سطح ملی تشکیل و آماده عضو گیری است.
قرائیان با اشاره به پرداخت کمک‌های بلاعوض دولتی برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار گفت: تسهیلات بانکی برای توسعه صنایع فرآوری و مکانیزاسیون نیز به باغداران پرداخت می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار