تلاش شهرداری برای توسعه حمل و نقل ریلی؛
با امضای قرارداد طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درونشهری مابین شهرداری کلانشهر تبریز و شرکت بهینه سازی سوخت، قطار شهری تبریز تقویت می شود.
کد خبر: ۶۷۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷ 24 October 2018

به گزارش تابناک تبریز، بر پایه این طرح، قرارداد طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درونشهری تبریز و هشت کلانشهر دیگر سه شنبه با حضور وزیر نفت بین شرکت بهینه سازی سوخت و شهرداری های این کلانشهرها امضا شد.

پیش از این بر اساس سیاست های توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر های کشور و برای کاهش آلودگی شهرها با کاهش مصرف سوخت های فسیلی با حضور شهردار تبریز مذاکرات لازم برای همکاری وزارت نفت در توسعه حمل و نقل ریلی صورت گرفته بود.

شهردار تبریز پس از انتخاب به عنوان نماینده شهرداران شهرهای کشور نیز نقش تعیین کننده در انعقاد این قرار داد ایفا کرد. شهرداری در بودجه سال 1397 شهرداری تبریز نیز بیشترین حجم بودجه عمرانی خود را به حوزه قطار شهری اختصاص داده است. اخذ فاینانس نیز برای خط دوم مترو تبریز نیز از اقدامات مهم شهرداری تبریز در این حوزه است.

به دنبال این قرارداد، تا پایان سال 1400 یک هزار دستگاه واگن جدید در بین کلانشهرها از جمله تبریز به سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای کشور می پیوندد.

این طرح با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون ‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی.‌ان‌.جی) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی اجرا می شود.

به گفته «محسن دلاویز» مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، با اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی شهری تا پایان سال 1414 یک میلیارد و 180 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

پیش از این، وزارت نفت به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 و آیین‌نامه اجرایی آن طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» را پیشنهاد کرد که پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تکلیف شد.

در همین پیوند، پارسال تفاهمنامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری (مترو) میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شهرداری ها امضا شد که بر اساس آن تا سال 1400، 2 هزار دستگاه واگن جدید شامل یک هزار واگن در تهران و یک هزار دستگاه در کلانشهرها به ناوگان ریلی می پیوندد.

این طرح با هدف بهبود وضعیت سفرهای درون شهری مترو و کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها اجرا می شود.

آیین امضای قراردادهای طرح توسعه حمل و نقل قطار شهری در هشت کلانشهر و تهران با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، محسن هاشمی، ایرج شهین باهر، شهردار تبریز، رئیس شورای شهر تهران، سید محمدعلی افشانی، شهردار تهران و جمعی از مدیران ارشد وزارتخانه‎های نفت و کشور، شهرداران و اعضای شورای شهر کلانشهرها و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شامگاه سه‌شنبه (یکم آبان‌ماه) برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :