مسئولان شهری برای کنترل ترافیک تهران هیچ برنامه ای ندارند و تنها این پلیس راهنمایی و رانندگی است که با تعدادی کله قندی می خواهد ترافیک را مدیریت کند.
کد خبر: ۶۷۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 23 October 2018

به گزارش تابناک : ترافیک تهران هر روز سنگین تر از گذشته می شود. تعداد خودروهای شخصی هر روز افزایش و در مقابل تعداد وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به رشد جمعیت، کاهش می یابد. علاوه بر تولید خودروهای صفر کیلومتر روز به روز به تعداد خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت افزوده می شود و مسئولان شهری و دولت هیچ برنامه ای برای کاهش و کنترل ترافیک ندارند.

در چنین شرایطی شهروندان تهرانی از مسئولان انتظار کاهش ترافیک را ندارند اما انتظار دارند که مسئولان برنامه مدون و کاربردی برای حداقل ثابت نگه داشتن ترافیک داشته باشند.

امروز مهر ماه به پایان رسید، ماهی که شهرداری تهران و پلیس در امتحان ترافیکی آن مردود شدند. آنها وقتی نتوانستند نمره قبولی بگیرند که مشخص شد تمام برنامه هایشان تنها برای 15 روز اول مهر و موقتی بوده است. فقدان برنامه های دائمی در شهری مانند تهران می تواند روز به روز بر ترافیک آن بیفزاید و هر روز که می گذرد کنترل ترافیک آن سخت تر شود.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اجرای محدودیت‌های ترافیکی که در دو هفته آغازین ماه مهر اجرا و سپس متوقف شد، گفت: وقتی که ما برای تردد کامیون‌ها محدودیت می‌گذاریم و ساعت کار کارکنان را یک ساعت شناور می‌کنیم، برای تمام سال چنین اختیاری را نداریم و اجرای آن برای سایر روزهای سال نیازمند تغییر قوانین است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه محدودیت‌های ترافیکی آغاز ماه مهر را شورای استان و شورای ترافیک تهران مصوب کرده بودند و ما هم ابلاغ کردیم، اظهار کرد: ایده ما این است که این قانون برای بلند مدت هم اجرا شود و به دنبال این هستیم که در نیمه دوم سال هم محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه پیشنهادات خود برای این کار را به هیئت دولت ارسال کرده‌ایم، گفت: اگر دولت موافقت کند این طرح در نیمه دوم سال هم اجرا خواهد شد.

پورسیدآقایی در خصوص مخالفت‌ها با اجرای این طرح گفت: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های پخش با ممنوعیت تردد از فاصله 6 تا 9 صبح مخالف هستند و مقاومت می‌کنند و می‌گویند توزیع نکردن کالا در صبح برای ما هزینه دارد زیرا ناچار می‌شویم که در نیمه شب اقدام به پخش کنیم و هزینه‌هایمان افزایش می‌یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی هم در برابر تغییر ساعت کار ادارات مقاومت می‌کنند، اظهار کرد: در هر صورت این طرح در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مصوب شده و ما هم آن را به دولت پیشنهاد داده‌ایم تا طرح شناور شدن ساعت کاری ادارات ادامه یابد.

مجموع سخنان پورسید آقایی حاکی از آن است که اجرای این طرح هفت خانی است که نیازمند کسب رضایت دستگاه های اجرایی، شرکت های پخش و مصوبه دولت است. و در نهایت هم تصمیم گیرنده در این حوزه شورای ترافیک است که شهرداری تهران نیمی از آرای آن را در اختیار دارد.

مدیریت کله قندی تنها راهکار راهنمایی و رانندگی

اما در حالی که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ارائه برنامه های خود به شورای ترافیک و تایید نشدن آنها در آن شورا خبر می دهد، در مقابل راهنمایی و رانندگی تنها به استفاده از چند کله قندی و سرباز برای کنترل ترافیک بسنده کرده است.

پلیس این روزها هیچ برخوردی با رانندگان تاکسی و مسافرکش های شخصی که اقدام به توقف های دوبله و گاه سوبله در گلوگاه ها می کنند ندارد و تنها با یک سرباز وظیفه که حتی قدرت جریمه کردن هم ندارد قصد دارد مانع توقف آنها شود.

روزگاری پلیس توانست با برخورد قاطع با توقف کنندگان در میادین و توقیف خودروهای آنها، ترافیک میادین را کاهش دهد. این حرکت پلیس به قدری قاطع بود که حالا با گذشت چند سال از توقف اجرای این طرح هنوز رانندگان از توقف در میادین ترس دارند.

حال سوال اینجاست که چرا پلیس با خودروهایی که با توقف بی جا موجب ترافیک می شوند، برخوردی ندارد؟ از راهنمایی و رانندگی خبر می رسد که فرماندهان و تصمیم گیران در راهور قصد اعمال فشار بر رانندگان تاکسی و مسافرکش های شخصی را ندارند آن هم به علت شرایط اقتصادی و فشار اقتصادی که بر دوش رانندگان است.

اما تنها برنامه پلیس برای کنترل ترافیک این روزهای تهران استفاده از کله قندی ها برای تنگ کردن برخی معابر است. تقریبا در صندوق عقب بیشتر خودروهای پلیس راهور چند کله قندی وجود دارد تا آنها بتوانند 3 باند یک خیابان یا بزرگراه را تبدیل به یک باند کنند.

البته نباید در این میان تنها به پلیس خرده گرفت بلکه علاوه بر پلیس و شهرداری این دولت است که باید برنامه بلند مدت برای کاهش ترافیک داشته باشد. زمانی که دولت مانع اجرای قانون خروج 2 خودرو فرسوده به ازای تولید یک خودرو صفر کیلومتر شد، مشخص گردید که هیچ برنامه ای برای کنترل ترافیک وجود ندارد و برای آنها که محل عبورشان خطوط ویژه است و همه چراغ ها برایشان سبز می شود باید هم ترافیک تهران در اولویت نباشد.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار