کد خبر: ۶۷۰۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ 21 October 2018
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ،هوشنگ جزی گفت :   جلوگیری از فرسایش خاک از برنامه های اولویت دار سازمان جنگل های کشور است و با توجه به مطالعات انجام شده کمبود اعتبار مانع اصلی اجرای طرح ها است.
وی ادامه داد: اکنون در 11 میلیون هکتار از عرصه های ملی طرح های مطالعاتی اجرا شده و در 15 میلیون هکتار دیگر طرح های مطالعاتی انجام شده و در انتظار تامین اعتبار برای اجرا است.
وی اظهار داشت: در 100 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی هنوز کارهای مطالعاتی انجام نشده و نیازمند اعتبار است.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل های کشور خاطر نشان کرد: 125 میلیون هکتار از عرصه های کشور در معرض فرسایش آبی قرار دارد که تهدید جدی برای سلامت طبیعت ایران محسوب می شود.
به گفته جزی، هر چه منابع اعتباری دیرتر در این حوزه اختصاص یابد، خسارت های ناشی فرسایش، سیلاب و از بین رفتن پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه در کشور حدود 602 حوزه آبخیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: در این حوزه ها نزدیک به 45 نوع عملیات آبخیزداری مانند فعالیت های بیولوژیک از جمله بذرپاشی، کپه کاری، حفاظت و قرق، کنترل فرسایش رسوب سنگ و ملات انجام می شود.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل های کشور اظهار داشت: مشارکت مردمی و آموزش نقش مهمی در حفظ و حراست عرصه های طبیعی دارد و امسال از محل صندوق توسعه ملی 100 میلیارد ریال اعتبار برای ترویج و آموزش در کشور در نظر گرفته شده است.
جزی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 70 درصد اعتبار تخصیص یافته به حوزه آبخیزداری به منظور کنترل سیل، فرسایش و تغذیه سفره آب های زیرزمینی و 30 درصد اعتبار برای توسعه پوشش گیاهی ، نهال کاری و بهبود جنگل ها و مراتع در نظر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل های کشور گفت : امسال از محل صندوق توسعه ملی هفت هزار میلیار ریال معادل 22 میلیون دلار برای آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تخصیص داده شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار