کد خبر: ۶۶۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ 13 October 2018
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان ،عرصه های طبیعی استان سمنان خاستگاه رویش سه هزار گونه گیاهی دارویی می باشد که توسعه این بخش از اقتصاد استان و معرفی این محصولات به بازارهای جهانی نیازمند راه اندازی واحدهای بسته بندی، فرآوری و نشان تجاری است.
تاکنون بیش از 100 گونه گیاهی با خواص درمانی و دارویی در استان سمنان شناسایی شده که به باور کارشناسان می توان با برنامه ریزی اصولی و سرمایه گذاری کارشناسی، این استان را به عنوان قطب تولید انواع گیاه دارویی در کشور معرفی کرد.
مسوولان امر عنوان می کنند با وجود رویش بیش از سه هزار گونه گیاهی در سمنان اما حتی یک واحد فرآوری و بسته بندی این محصولات در استان وجود ندارد و این امر در کوتاه مدت به دلسردی بهره برداران برای ادامه فعالیت در این بخش منجر می شود.
براساس آمار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان، به دلیل نبود واحد فرآوری، افرادی سودجو با قیمتی بسیار اندک گیاهان دارویی را از بهره برداران خریداری کرده و با قیمت چند صد برابر خرید، با بسته بندی به بازارهای جهانی و ملی عرضه می کنند.
به گفته کارشناسان ، تنوع گیاهان دارویی در سمنان با 10 کشور قاره اروپا برابری می‌ کند و تنوع طبیعت در اقلیم این استان بسیار منحصر به فرد است و در جهان کمتر منطقه ای یافت می‌شود که چنین خاستگاهی برای گیاهان دارویی باشد.
گیاهان دارویی شاخص در سمنان گل محمدی، کتیرا، آویشن و انواع میوه های جنگلی است که می توان تنها با معرفی این ظرفیت ها به فعالان اقتصادی و برای هزاران نفر با تولید محصولات فرعی اشتغالزایی کرد.
کارشناسان معتقدند اگر به معنی واقعی برای تجاری سازی گیاهان دارویی در سمنان اقدام شود با صادرات این محصولات به کشورهای منطقه و بازارهای جهانی سالانه می توان ده ها میلیارد دلار ارز وارد کشور کرد و این امر به معنی توسعه و کاهش آمار بیکاری در منطقه است.
بهره برداران می گویند به دلیل نبود واحدهای فرآوری و هم چنین نبود واحدهای نگهداری گیاهان دارویی، این محصولات در دوره زمانی کوتاه مدت ارزش و کیفیت خود را از دست می دهند و افراد سودجو با قیمت بسیار اندک از بهره برداران این ارقام با ارزش را خریداری می کنند.
 بخش خصوصی به میدان بیاید
رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ابراز داشت: اکنون بیش از 300 واحد فرآوری و بسته بندی گیاه دارویی در کشور وجود دارد که این رقم به دلیل وسعت مراتع کشور و همچنین رویش هزار گونه گیاهی قابل توجه نیست.
فریبرز غیبی گفت: برای افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی در این بخش باید بیش از 700 واحد فرآوری و بسته بندی در نقاط مختلف کشور ایجاد شود و توجه به برند سازی محصولات ایرانی گام مهم برای صادرات گیاهان دارویی است.
وی خاطر نشان کرد: خام فروشی گونه های گیاهی با خواص درمانی یکی از چالش های اساسی در کشت و رویش این گیاهان است و از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی می خواهیم با در نظر گفتن توجیه اقتصادی، برای سرمایه گذاری در این بخش ورود کنند.
غیبی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی از سال 96 تاکنون در بیش از 100 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور انجام شد و تا پایان سالجاری توسعه کشت در بیش از 30 هزار هکتار دیگر برنامه ریزی شده است.
رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری گفت: باید جوامع محلی را به اقتصادی بودن کشت گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی کشور آگاه کرد و با این راهبرد می توان گامی مهم و موثر برای مهاجرت از مناطق روستایی برداشت.
گیاه دارویی، کشاورزی سمنان را اقتصادی می کند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی از جمله راهکارهای متنوع و کاربردی کاهش مصرف آب و اقتصادی کردن کشاورزی در این استان است.
سید حسن میرعماد افزود: کشت گیاهان به ویژه دارویی با ارزش افزوده بالا یکی از راهکارهای کاهش آب بری و افزایش درآمد کشاورزان است که در استان پیگیری می شود.
وی با بیان این که برخی از این گیاهان مانند زعفران و گل محمدی، ارزش افزوده قابل توجهی برای بهره برداران دارند، گفت: کشت زعفران در استان به صورت برنامه ریزی شده از سال 1388 در مقیاس 67 هکتار آغاز شد که در سال 1395 به 221 هکتار و اکنون به 250 هکتار افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان ادامه داد: کشت گل محمدی از سال 1387 به صورت سازماندهی شده در استان سمنان آغاز شد و در سال 1395 به 153 هکتار و اکنون در استان به حدود 200 هکتار رسیده است.
وی اضافه کرد: راه اندازی واحد بسته بندی و توجه به نشان تجاری راهکاری موثر برای توسعه کشت گیاهان دارویی در سمنان است و اگر بتوانیم کشاورزان استان را به ارزش افزوده و درآمدزا بودن این بخش آگاه کنیم، به یقین معیشت این قشر از جامعه رونق می گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار