در منطقه جاوید شهرستان ممسنی ۳۰ تا ۴۰ روستا قرار دارد که از داشتن آب آشامیدنی، جاده مناسب، آنتن‌دهی تلفن همراه و تلویزیون محروم هستند.
کد خبر: ۶۶۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ 01 October 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: محرومیت برای اهالی روستاهای بخش مرکزی شهرستان ممسنی واژه‌ای دردناک اما آشناست. مردمی که از آب آشامیدنی، جاده، آنتن‌دهی تلفن همراه و تلویزیون محروم هستند و به گفته خودشان 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و مردم این روستاها شهدایی را در جنگ تحمیلی تقدیم کردند اما هنوز صدایشان به گوش مسئولان نمی‌رسد.

محرومیت روستاهای بخش مرکزی ممسنی

آقای شجاعیان یکی از اهالی روستای سید عبدالله جاوید است که در سال‌های اخیر پیگیر مشکلات روستاهای این بخش است. وی با اشاره به محرومیت روستاهای سید عبدالله جاوید، شکرآب، بربید و دیگر روستاهای این بخش از پیگیری و نامه‌نگاری از سال 90 برای حل مشکلات سخن می‌گوید که هیچ یک تاکنون نتیجه نداشته است.

به گفته وی چشمه‌هایی که آب این روستاها را تامین می‌کرده، خشک شده و برخی از روستاها با تانکر آبرسانی می‌شوند همچنین وی به شغل مردم این روستاها اشاره می‌کند که کشاورزی بوده و با خشکسالی اغلب اهالی زمینه شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند.

شجاعیان می‌گوید: در دبیرخانه‌های ادارات صداوسیما، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و آبفای روستایی استان فارس می‌توان نامه‌هایی را که اهالی این روستاها برای حل مشکلات نوشته‌اند، پیدا کرد اما در طول سال‌ها، از 90 تاکنون، هیچ اقدامی برای حل مشکل روستائیان نشده است.

به گفته وی بسیاری از اهالی به دلیل نبود امکانات مجبور به مهاجرت از روستاها شدند و امروز بسیاری از روستاها جمعیت کمی را در خود دارد.

احداث جاده در دست اقدام

داوود ایوبی، فرماندار ممسنی از ویژگی‌های منحصر به فرد روستاهای این بخش نظیر مناظر بکر طبیعی و آب و هوای خوب سخن می‌گوید که امکان جذب گردشگر را در این مناطق فراهم می‌کند اما منکر محرومیت روستاهای این بخش نیست.

به گفته وی در منطقه جاوید 30 تا 40 روستا وجود دارد که 2 گروه هستند، گروه اول روستاهایی که بزرگ هستند و جمعیت آنها ثابت است اما گروه دوم روستاهایی هستند که اغلب مردمانش ییلاق و قشلاق می‌کنند و جمعیت کمتری دارند.

ایوبی با تشریح موقعیت توپوگرافی این منطقه به صعب‌العبور بودن و خطرناک بودن جاده‌های این بخش اشاره می‌کند و از اقداماتی برای حل این مشکل سخن می‌گوید. وی می‌افزاید: با پیگیری که انجام شده پروژه آسفالت اسلام‌آباد - مهرنجان به طول 10 کیلومتر با اعتبار 4 میلیارد تومان در دست اقدام است که پیمانکار آن در حال تجهیز کارگاه است.

به گفته فرماندار ممسنی برای 5 کیلومتر نیز در روستای بربید از معاون وزیر راه و شهرسازی دستور کار گرفته شده که با رفع مشکلات مورد به اعتبارات این موضوع نیز اجرایی می‌شود.

وی می‌گوید: قسمتی نیز مربوط به روستای شکرآب است که اقدامات اولیه آن انجام شده اما با توجه به تحولات بازار پیمانکار کار را رها کرده که از طریق استان پیگیر هستیم تا با استفاده از راهکار قانونی قرارداد را با شرایط امروز مطابقت دهند و پیمانکار به پروژه بازگردد.

8 تانکر آب با 300 روستا

فرماندار ممسنی با اشاره به مشکل آب این روستاها، برخی از ویژگی‌های این شهرستان را بیان می‌کند که توجه جدی‌تری را در حوزه آب ممسنی ایجاب می‌کند. به گفته وی این شهرستان 300 روستا و بزرگترین مناطق عشایری در استان فارس را دارد اما تنها 8 تانکر آب در اختیار شهرستان است که امر آبرسانی را با مشکل مواجه می‌کند.

ایوبی البته به برخی از پروژه‌های آبرسانی و انتقال آب اشاره می‌کند که انجام آنها مشکل آب بخش بزرگی از روستاهای این شهرستان را حل می‌کند. به گفته وی تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران بسته شده که با 2.5 میلیارد تومان از سوی قرارگاه و 2.5 میلیارد تومان از سوی شهرستان پروژه‌هایی در حوزه آب ممسنی به ویژه برای دهستان جوزار انجام شود.

به گفته فرماندار ممسنی با انجام این پروژه‌ها نه تنها منطقه جوزار بلکه دیگر مناطق نیز مشکل آب را در آینده نخواهند داشت.

جهش ارتباطی در شهرستان ممسنی

وی درباره عدم آنتن‌دهی تلویزیون و تلفن همراه می‌گوید: موقعیت توپوگرافی منطقه و پراکندگی روستاها دلیل اصلی این موضوع است. به گفته ایوبی یک دکل صدا وسیما در منطقه است که حوزه وسیعی را هم تحت پوشش دارد ولی موقعیت منطقه اجازه نمی‌دهد که همه روستاها از پوشش صدا وسیما برخوردار شوند.

فرماندار ممسنی می‌افزاید: روستاهایی که جمعیت زیادی دارد تحت پوشش هستند اما روستاهایی که جمعیت 10 تا 20 خانوار دارند فعلا در اولویت نیستند اولویت روستاهایی هستند که بالای 20 خانوار داشته باشند و سکونت دائمی در آنها باشد.

به گفته ایوبی مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه در اغلب نقاط روستایی و عشایری این شهرستان دیده می‌شود اما اغلب روستاها تلفن gsm روستایی دارند و در سفر مدیرکل فناوری و ارتباطات به استان قول داده شد که 11 BTS برای کل شهرستان در نظر بگیرند که با تحقق این امر شرایط شهرستان در همه مناطق جهش ارتباطی خوبی خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار