اما و اگرهای انتقال آب دریای خزر پایانی ندارد و با توجه به اینکه در لایحه بودجه انتقال آب دریای خزر به فلات مروزی به پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه حذف و در بودجه سال 97 مطرح نیست اما وزیر نیرو در اظهارات جدید خود اعلام کرد مطالعات پروژه انتقال آب خزر در حال جمع‌بندی نهایی است و زمانی که گزارش نهایی آن تنظیم شود نحوه اجرای آن را مشخص خواهیم کرد. حال جای این سوال پیش می آید: قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را !
کد خبر: ۶۶۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۵ 29 September 2018

 بلاغ، بحث انتقال آب دریای خزر چند سالی است که به موضوع مهم در سطح کشور مطرح شده است.

طرحی که از ابتدا با مخالفت‌های کارشناسان زیست محیطی مواجه بوده و حتی بسیاری از کارشناسان خارج از استان نسبت به اجرایی شدن این طرح به دلیل حساسیت‌های زیست محیطی استان مازندران و دریایی خزر نسبت به آن نقد داشتند.

*طرحی با ربع قرن قدمت

بر اساس گزارش مرکز استراتژیک ریاست جمهوری، انتقال آب دریای مازندران به کویر مرکزی وحتی اتصال آن به خلیج فارس اولین بار حدود ۲۴ سال پیش مطرح شد. بعد از فراموشی این طرح به مدت دو دهه، در دولت دهم دوباره این ایده با قدرت بیشتری ظهور یافت و عملیات اجرایی آن در روز بیستم فروردین ماه سال ۱۳۹۱، در ساحل منطقه گوهرباران استان مازندران آغاز شد. سپس در دولت یازدهم، قائم مقام وزیرنیرو اعلام کرد که فاز اول مطالعه برای انتقال آب دریای خزر به سمنان انجام شده است و انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف شرب و صنعت در این طرح مدنظر قرار دارد.

این طرح با دیدگاه‌های موافق و مخالف بسیاری مواجه شده است. در این میان، سازمان محیط زیست بارها مخالفت خود را با طرح انتقال آب از خزر به سمنان به دلیل آسیب‌هایی که این اقدام برای اکوسیستم خزر دارد، اعلام کرده است. این طرح هم از منظر خود طرح و هزینه‌هایی که در بر دارد، و هم از آن جهت که نمونه‌ای از طرح‌های مدیریت بخش آب در کشور است و شناخت منطق حاکم بر آن، به شناخت منطق حاکم بر سایر طرح‌ها نیز کمک می‌کند، شایسته بررسی بیشتر شمرده شده است.

سفرهای وزرا در سطح استان‌ها و تغییر اظهار نظرهای آنان گاهی حساسیت‌های رسانه‌ای را در کشور به دنبال دارد.

با وجود تهدیدات نمایندگان مجلس استان مازندران نسبت به پیگیری طرح انتقال آب دریای خزر و استیضاح وزیر نیرو در صورت اصرار بر اجرای این طرح،برخی خبرها از استان سمنان در ارتباط با پیگیری اجرای طرح انتقال آب دریایی خزر در سفر اخیر وزیر نیرو به سمنان منتشر شده است.

بازدید میدانی وزیر نیرو با بالگرد و مطرح شدن اتمام مباحث مطالعاتی از مطالبی بود که در رسانه‌های استان سمنان مطرح شده است.

اردکانیان وزیر نیرو در جلسه پنج شنبه هفته گذشته کارگروه «سازگاری با کم‌آبی استان سمنان» گفت: مطالعات پروژه انتقال آب خزر در حال جمع‌بندی نهایی است و زمانی که گزارش نهایی آن تنظیم شود نحوه اجرای آن را مشخص خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم استان سمنان به هیچ وجه نگران مساله تامین آب نباشند.

اردکانیان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری همایش انتقال آب دریا خزر توسط دانشگاه سمنان در آذرماه امسال افزود: از دست‌اندرکاران آن می‌خواهم به موضوع مدیریت مصرف نیز توجه کنند تا آب انتقالی در یک مشک سوراخ ریخته نشود و برای مدیریت مصرف نیز برنامه داشته باشیم.

نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار تسریع در اجرای پروژه انتقال آب از دریای خزر شدند و عنوان کردند پیش‌شرط‌های انتقال آب خزر در استان سمنان اجرایی شده است.

در ارتباط با این ادعا و پیگیری‌های احتمالی علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، اگر طرح انتقال آب دریایی خزر توسط وزیر نیرو مطرح شود در مجلس استیضاح می‌شود.

اگرچه طرح مطالعاتی و انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ( سمنان) از دولت دهم استارت خورد، ولی در تمام این مدت با مخالفت کارشناسان محیط زیست و افکار عمومی در مازندران مواجه و به فراموشی سپرده شد.

در سال جاری و در بحبوحه لایحه بودجه سال 97 یکبار دیگر در فضای مجازی خبر از موافقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور با این پیشنهاد دادند که این بار نیز با مخالفت مجلس شورای اسلامی روبرو شد.

لایحه بودجه انتقال آب دریای خزر حذف شد
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی بهمن ماه سال گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که لایحه بودجه انتقال آب دریای خزر به فلات مروزی به پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه حذف شد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد اظهار کرد: بحث انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی حذف شده و در بودجه سال 97 مطرح نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه دولت برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در لایحه پیشنهادی خودش به مجلس ردیف اعتباری و هم اعتبار برای این مطالعه درنظر گرفته شده بود که در جلسه کمیسیون تلفیق اینجانب به همراه همکاران در کمیسیون پیشنهاد حذف این اعتبارات و مطالعات دریای خزر در بودجه 97 موافقت شد و این بحث منتفی شد.

وزیر نیرو استیضاح می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس از ارجاع طرح استیضاح وزیر نیرو به کمیسیون انرژی مجلس خبر داد.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه طرح استیضاح رضا اردکانیان وزیر نیرو چهارشنبه (4 مهر) با 20 امضا به هیئت رئیسه ارجاع شد، گفت: این طرح همان روز جهت رسیدگی و بررسی به کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد.

وی با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر نیرو در 14 محور تدوین شده، افزود:طبق آئین نامه پس از ارجاع طرح به کمیسیون تخصصی وزیر مربوطه 10 روز فرصت دارد تا در کمیسیون حضور یابد و توضیحاتی را پیرامون محور‌های طرح ارائه دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: در صورتی که طراحان استیضاح از پاسخ‌های وزیر قانع شوند طرح از دستورکار خارج می شود و در غیر این صورت استیضاح جهت رسیدگی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه پارلمان می شود.

به گزارش بلاغ، این روزها بحث استیضاح وزیر نیرو در مجلس مطرح است، آیا نمایندگان مجلس در مازندران که دغدغه حفظ محیط زیست مازندران را دارند نسبت به این موضوع واکنش جدی نشان می‌دهند و در کنار مطالبات سایر نمایندگان مجلس این موضوع را مدنظر قرار می‌دهند.

انتقال آب دریای خزر به سمنان دروغ بزرگ بود

محمد اسلامی استاندار مازندران تیرماه امسال در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره اینکه انتقال آب دریای خزر به سمنان به کجا کشیده شده است، گفت: انتقال آب خزر به سمنان در جایی تصویب نشده است، یک مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور داشتم؛ هم محیط زیست و هم وزارت نیرو اعلام کردند که چنین برنامه‌ای نداشتیم.در بحث مدیریت منابع آبی یکی از آیتم‌هایی که برای استفاده از منابع آبی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از آب دریا است. ولی پروژه انتقال آب خزر به سمنان و اخباری که گفته می‌شد پروژه با حضور استانداران شروع می‌شود، فکر می‌کنم یک دروغ سیزده به‌در بود که در رسانه‌ها پخش کرده بودند.

نمایندگان مجلس در مازندران در خبرهای متعددی اعلام کرده بودند که ردیف بودجه‌ای برای طرح مطالعاتی انتقال آب دریای خزر در سال جاری در نظر نگرفتند،سئوال اینجاست که وزیر نیرو که مدعی کمبود اعتبار در این حوزه است بودجه مورد نیاز برای اتمام طرح مطالعاتی را از کجا تهیه کرده است و چرا با وجود عدم عدم مصوبه مجلس مدیران وزارت نیرو نسبت به پیگیری این طرح اقدام کردند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار