تغییرات در راه هست...
تابناک سمنان: سید شهاب‌الدین چاوشی: می‌خواهم پس از تأیید شورای نگهبان اولین استانداری باشم که در راستای جوانگرایی استعفای خود را به هیأت دولت تقدیم می‎کند.
کد خبر: ۶۵۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵ 23 September 2018

عباسعلی کدخدایی روز پنجشنبه بیست و دوم شهریور در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که در جلسه مورخ ششم شهریور ماه جاری مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، در جلسه مورخ 21 شهریور جاری شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 این قانون کلیه دستگاه‌های اجرایی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی را که در ماده(۵) قانون خدمات کشوری بیان شده است، دربرمی گیرد و نسبت به قانون بازنشستگی قبلی که اجرای آن از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ بوده است، یکسری از مقامات مثل استانداران، معاونین استانداران و معاونین وزرا، فرزندان جانبازان و .. که قبلا می‌توانستند بازگشت به کار داشته باشند از بکارگیری پس از بازنشستگی منع نموده است.

 

این موضوع موجب شد لیستی 16 نفره از استاندارانی که مشمول این قانون می‌شوند در رسانه‌ها منتشر شود که در این لیست، اسامی سید شهاب‌الدین چاوشی (استاندار سمنان) و محمدرضا خباز (که اخیرا به استانداری خراسان شمالی منصوب شد) نیز دیده می‌شود. لیست منتشر شده در رسانه‌ها، شامل اسامی زیر است:

1-      مجید خدابخش، آذربایجان شرقی

2-      محسن مهر علیزاده، اصفهان

3-      قاسم سلیمانی دشتکی، ایلام

4-      عبدالکریم گراوند، بوشهر

5-      محمد حسین مقیمی، تهران

6-       اسماعیل تبادار، فارس

7-       سید علی آقازاده، مرکزی

8-       فریدون همتی، هرمزگان

9-       محمود زمانی قمی، یزد

10-   علیرضا رشیدیان، خراسان رضوی

11-   محمدرضا خباز، خراسان شمالی

12-   اسدالله درویش امیری، زنجان

13-   سید شهاب‌الدین چاووشی، سمنان

14-   سید مهدی صادقی، قم

15-   محمد ناصر نیکبخت، همدان

16-   دانیال محبی، سیستان و بلوچستان

 

مروری بر روند تغییر استانداران در دولت های روحانی

وکیلی اولین کلیددار استانداری در دولت روحانی  

دوم مهرماه۹۲ بود که نخستین بار نام محمد زند وکیلی برای مردم استان سمنان به نامی آشنا برای کسب سمت استانداری سمنان بدل شد مردی از تبار فارس، زاده تهران و ۵۸ساله که ۲۵ماه بر صندلی استانداری سمنان تکیه زد.

هرچند شنیده ها حاکی از آن بود در انتخاب وکیلی، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی نماینده اسبق و پنج دوره مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی که البته در آن روزها از نفوذ بالایی در دفتر ریاست جمهوری برخوردار بود نقش بسزایی داشت.

الزام به خداحافظی زود هنگام چاوشی
 

در نهایت در اوایل سال 94 بود که  علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان در مجلس در اظهاراتی در صحن مجلس از فساد اداری در سمنان پرده برداشت. وی در توضیح این فساد بیان می‌دارد، «متأسفم که به اطلاع شما برسانم استاندار سمنان چند وقتی است ‌تحت ‌تأثیر یکی از نمایندگان استان با عزل و نصب‌های بی‌مورد و پی‌درپی موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورده است، بدانید که بزرگترین ناسپاسی را نسبت به مردم شریف سمنان انجام داده‌اید.

پیگیری تابناک در آن زمان در ارتباط با این خبر از تشدید اختلافات میان استاندار و مدیران ارشد و برخی از نمایندگان این استان حکایت داشت بطوریکه برای اولین بار خبر انتصابات خانوادگی از جمله انتصاب دختر، داماد و خواهرزاده استاندار وقت برای برخی از پست ها و گسترش روابط خویشاوندی در محل استانداری را منتشر کرد.

در نهایت وکیلی تا 25 آبان ۱۳۹۴ استانداری سمنان بود.

 

خباز دومین فرستاده روحانی

بیست‌وشش روز از آبان ماه۹۴ گذشته بود که خبر معرفی خباز سیاستمدار اصلاح طلب به‌عنوان استاندار سمنان به گوش رسید تا جایگزین محمد زند وکیلی شود که به گواه آمار و صاحب نظران استاندار بسیار موفقی نیز بود اما برخی موارد باعث شد تا از این سمت برکنار شود تا درنهایت به بهانه‌هایی مانند عدم توانایی در برنامه‌ریزی سفر رئیس‌جمهور، عدم توانایی در توزیع اعتبارات کنار گذاشته شود.

خبازکه تا قبل از ورود به سمنان معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران بود  اما رویه‌ای دیگر داشت ، تشکیلات استقبال از ایشان خیلی قوی تر عمل کرد و آن را از همان روز نخست در مراسم تودیع و معارفه در سالن تامین اجتماعی نشان داد که یک خطاب تراز اول بر مسند استانداری سمنان تکیه زده است، خباز در آن نشست تبحر خود در سخن وری را به رخ کشید و ازآنجا لقب مرد خطاب استان سمنان را به خود اختصاص داد .

درنهایت باید گفت خباز با همه بد و خوبش رفت، او تولید را به‌خصوص درشهرستان شاهرود رونق بخشید، بهین یاب را به مردم شناساند و گردشگری و همایش‌های توسعه سرمایه‌گذاری را برای سمنانی ها به یادگار گذاشت، کشاورزی و آبیاری نوین را رونق داد،اما عملکردش آن‌قدر در مرکز استان به نسبت سایر شهرستان ها ضعیف بود که در انتخابات ریاست جمهوری مشاهده کردیم که رئیسی با اختلافی فاحش در استان زادگاه روحانی پیروزشد و البته  این نه مردم به روحانی نه به خباز معنی شد.

الزام به خداحافظی زود هنگام چاوشی
 

طول عمر این معلم سخنور و نماینده اسبق 4  دوره مردم شهرستان‌های کاشمر در مجلس شورای اسلامی در کسوت استانداری سمنان 26 ماه بود. اگر چه خباز از بدنه دولت و هم از جنس اصلاح طلبان بود ولی درنهایت عملکرد وی طوری بود که حتی اصلاح طلبان استان هم پافشاری برای تدام جایگاه استانداری ایشان نکردند.

 

مردی از دیار میانه  کلیددار زادگاه رئیس جمهور شد

سرانجام پس از گمانه زنی های بسیار، ششم دی ماه سید شهاب الدین چاوشی، با تصویب هیأت وزیران به عنوان استاندار جدید سمنان انتخاب شد تا بدین ترتیب دوره 770 روزه استانداری خباز رسما به پایان برسد.

چاوشی که قائم مقامی ریاست ثبت احوال کشور، فرمانداری شهرستان کرج ،فرمانداری شمیران، معاونت سیاسی امنیتی استانداری تهران بزرگ را در رزومه خود داشت ، به عنوان گزینه استانداری چند استان از جمله اردبیل مطرح بود که در نهایت توانست نظرهیات دولت و همچنین  برخی از نمایندگان پر نفوذ غیر مرکز استان را مجاب به اتخاب وی به عنوان استاندار سمنان نماید.

 

زمانی که نمایندگان مجلس در جلسه علنی دوم مرداد 97 طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را با 194 رأی موافق تصویب کردند چاوشی  در فکر ترک استانداری سمنان افتاد.

میخواهم اولین استانداری باشم که استعفا میدهد 
سید شهاب‌الدین چاوشی، بلافاصله با مصاحبه با خبرنگراران اعلام کرد: به شدت از جوانگرایی و قانون منبع به‌کارگیری بازنشستگان استقبال می‎کنم. 
چاوشی اعلام می‌کند: می‌خواهم پس از تأیید شورای نگهبان اولین استانداری باشم که در راستای جوانگرایی استعفای خود را به هیأت دولت تقدیم می‎کند. ما باید تلاش کنیم تا فرصتی برای نیروهای کارآمد در کشور به‌وجود بیاید. 

الزام به خداحافظی زود هنگام چاوشی
 



اکنون اجرای این قانون مضر است


استاندار سمنان البته اعتقاد شخصی خود را نیز بیان نمود و اعلام کرد که تصویب و اجرای چنین قانونی وقتی کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد، مضر است. چرا که همه دنیا به این نتیجه رسیده است که در شرایط سخت نباید مسئولیت‌ها را خالی کرد.

طرح بازنشستگی پیش از موعد خسارت آفرین است 

او همچنین اعلام کرد در دولت محمود احمدی‎نژاد به‌خاطر فضای سیاسی کشور و همچنین تلاش‎هایی که برای برکناری افراد غیرهمسو در بدنه وجود داشت، قانونی تصویب شد و براساس آن بسیاری از افرادی که امروز مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‎شوند، پیش از موعد بازنشسته شدند، اما الان نیز سابقه خدمت آن‌ها به 35 سال نمی‎رسد.

چاوشی در آن گفتگو همچنین ادامه داد که : این بازنشستگی‎های پیش از موعد، خسارت مالی زیادی برای دولت داشت، البته این برنامه‌ای بود که از طریق آن تلاش می‎شد با روش‎های قانونی، مخالفین دولت را اخراج کنند.

عمر کاری چاوشی از زمان ورود به استان تا 21 شهریور که زمان تصویب این قانون در شورای نگهبان بود حدود 260 روز است.

 

هفته گذشته (سه شنبه)  هم رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه مقامات مشمول قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشسته ها حدود 170 نفر هستند، گفت: با اجرای این قانون، کشور دچار چالش مدیریتی نخواهد شد.

عادل آذر خاطر نشان کرد: برخی از افراد به دنبال روزنه ای برای دور زدن این قانون هستند درصورتی که دیوان محاسبات کشور جهت استفاده حداکثری از ظرفیت های این قانون، اجرای آن را بطور کامل رصد خواهد کرد و هیچگونه دورزدن، ایجاد روزنه و یا بهانه ای را نمی پذیرد.

با این توضیحات مردم سمنان برای بار چهارم در طی پنج سال از عمر دولت روحانی باید شاهد تغییرات در بالاترین سطح اجرایی استان باشند که قطعا این تغییرات با توسعه پایدار به شدت در تضاد خواهد بود و البته که انتظارات از رئیس جمهوری که منتسب به این استان هست بیش از چیزی است که اتفاق افتاده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار