مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد از حذف کلاسهای غیرمتعارف از چرخه آموزش در یزد به عنوان نخستین استان کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۵۵۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳ 15 September 2018

در روزهای باقی مانده تا شروع ایام تحصیل و بازگشایی مدارس و ورود دانش‌آموزان به مقاطع تحصیلی، اقدامات مربوط به نوسازی و تجهیز مدارس استان در حال به بهره‌برداری رسیدن است.

از زمان پایان سال تحصیلی گذشته با به پاخاستن اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد و با حمایت خیرین و مسئولین استانی، نوسازی و مرمت اماکن آموزشی و فرهنگی استان شروع شده است و با توجه به روند ساخت مدارس جدید حتی قبل از پایان سال تحصیلی باید شاهد سالی مملو از سازندگی برای دانش‌آموزان و آینده‌سازان استان باشیم.

در این بین با نگاه به مناطق کم‌تر پیشرفته استان می‌توان گفت محرومین هم دراین سازندگی بهره‌مند شده‌اند و سال جدید را به معنای واقعی کلمه، نو آغاز می‌کنند.

محمد رضا عارفی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه ورود این سازمان جهت نوسازی و تجهیز در همه ابعاد فرهنگی، آموزشی، ورزشی و... است اظهار داشت: بالغ بر 300 طرح از قبیل ساخت اماکن ورزشی، کتابخانه، مراکز مشاوره، مراکز فرهنگی تربیتی و... در دستور کار این سازمان است.

وی که حجمی از این طرح‌ها را 140 پروژه‌ نیمه تمام از سالهای گذشته عنوان کرد، گفت: اولین اقدام ما برای شروع به کار تعیین شاخص‌های عمرانی است که در ابتدا با مشخص کردن طرح‌های نیمه تمام به صورت طرح‌های با 50 درصد پیشرفت و کم‌تر از آن، اولویت را بر پروژه‌های بالای 50 درصد پیشرفت گذاشته‌ایم.

رشد 200 درصدی بودجه عمرانی اداره کل نوسازی از سال 94

عارفی با بیان اینکه از سال 94 تا 96 رشد بودجه عمرانی این نهاد را به دلیل شناسایی و تعریف طرح‌های مورد نیاز بیش از 200 درصد بیان کرد، افزود: از 22 میلیارد تومان اعتبار سال 94 و افزایش آن به 45 میلیارد تومان در سال 95 اکنون به اعتباری در حدود 65 میلیارد تومان رسیده‌ایم که این در نتیجه تعریف پروژه‌های مختلف است.

اگر گرانی و تورم به شدت افزایش یافته از سال 94 تا 96 و رشد بودجه عمرانی کشور به همین علت را در نظر نگیریم توانایی در جذب این مقدار بودجه جهت نوسازی و تجهیز مدارس استان کاری قابل تقدیر است.

یزد رتبه اول نوسازی کشور

در ادامه این گفت‌وگو عارفی درباره توفیقات به دست آمده در این‌‌ سالها برای این سازمان و همچنین استان گفت و ادامه داد: تلاش‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد در سال 97 به ثمر نشست و با توجه به اقدامات فنی و عمرانی انجام گرفته موفق شد رتبه این سازمان را از رتبه بیستم در بین سازمانهای کشور به رتبه اول کشور ارتقا دهد که این خود انقلابی در زمینه نوسازی و سازندگی مدارس استان محسوب می‌شود. همچنین این موفقیت در روزهای نزدیک با تقدیر از استاندار محترم توسط رییس سازمان نوسازی کشور رسانه‌ای خواهد شد.

یزد پیشرو‌ترین استان در حذف کلاسهای درس غیر متعارف

عارفی توجه خود را به مناطق کم تر پیشرفته استان بسیار دانست و در خصوص کلاسهای درس غیر متعارف در مناطق گفت: اولین استانی هستیم که تمام کلاسهای درس کانکسی، سنگی، چوبی، خشت و گلی و چادری را در سال 96 جمع آوری کرده‌ایم و برای آنها مدرسه آجری جایگزین کرده‌ایم که می‌توان گفت یزد اولین استانی است که اینچنین مدارسی ندارد.

وی از نمونه‌های این توجه به مناطق کم‌تر پیشرفته را منطقه چاه افضل هرات با جمع‌آوری تمامی مدارس کپری، بهاباد با تاسیس اولین زمین چمن مصنوعی با بودجه‌ای در 70 میلیون تومان و ابرکوه دانست.

ساخت مدارس جدید با معماری ایرانی و اسلامی

معماری اسلامی مدارس سوال دیگری بود که محمد رضا عارفی درباره آن گفت: مدرسه شهید مطهری از نمونه‌های معماری اسلامی و ایرانی است که با حیاط مرکزی ساخته شده است و همچنین نما سازی مدارس با نمای خشت و گلی از اقدامات حول این موضوع است.

برگزاری همایش سالانه"معماری ایرانی مدرسه ایرانی" در یزد

همچنین وی از میزبانی همایش سالانه وزارت آموزش و پرورش با عنوان "معماری ایرانی ؛ مدرسه ایرانی" برای اولین بار در استان یزد خبر داد و زمان آن را 14 تا 17 اسفند اعلام کرد و اهمیت آن را اینگونه بیان کرد: بیش از 700 نفر از مهمانان این همایش هستند که با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش و معاون اول رییس جمهور برگزار می‌شود و شرکت‌های بزرگ معماری کشور آخرین دستاوردهای خود را با محوریت فوق در این همایش ارائه می‌دهند که گامی موثر در جهت ایرانی کردن معماری مدارس است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان در پایان با دعوت از خیرین محترم در امر نوسازی مدارس استان بیان کرد: بدون خیرین توان کمی برای مدرسه‌سازی داریم و از برنامه‌های این نهاد که باید با کمک خیرین انجام شود ساخت خوابگاه دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان یتیم و نیازمند است که کمک خیرین را می‌طلبد.

خیز بلند این نهاد در امر سازندگی حوزه آموزشی استان در نگاه اول اقداماتی شایسته و قابل تقدیر است که از جمله مدیریت‌های انقلابی و جهادی شناخته می‌شوند و لازم است در ابتدا مدیریت این نهاد این انرژی و این روحیه جهادی را در خود حفظ کرده و مدیران دیگر کمی از روحیه انقلابی این نهاد را در خود و سازمان تحت امر خود تزریق کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار