کد خبر: ۶۵۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲ 08 September 2018
به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، یکی از باور‌های غلط بین توده مردم درباره «قارچ» این است که مصرف قارچ به‌عنوان خوردنی برای همه افراد و همه سنین مفید است! اما این تصور کاملا غلط است و مصرف قارچ در برخی افراد می‌تواند ضایعات و بیماری‌های مختلفی را ایجاد کند و حتی در افراد مبتلا به برخی از بیماری‌ها مانند بیماران کبدی، کلیوی و ... می‌تواند عوارض بسیار وخیم و غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد.
در منابع طب ایرانی، قارچ با نام‌های «کماة یا سماروغ» آمده و به عنوان خوردنی بدهضم و غلیظ‌کننده (مغلظ) خون برشمرده شده است.
«قارچ» تولید‌کننده خون غلیظ و «عَفِن» است یعنی عفونت‌پذیری خون حاصل از قارچ بالاست؛ بچه‌هایی که سرما می‌خورند اگر به آن‌ها سوپ حاوی قارچ داده شود، مدت عفونت و بیماری طولانی‌تر خواهد شد.
«قارچ» قاطع نسل است؛ این جمله در کتاب مخزن‌الادویه حکیم عقیلی خراسانی از حکما و اطبای برجسته طب سنتی ایرانی به‌صراحت بیان شده است؛ افرادی که مشکل ناباروری دارند، دقت کنند «قارچ» باید کاملاً از سبد غذایی آن‌ها حذف شود؛ قارچ بیشتر مصارف موضعی به‌عنوان ضماد و... را دارد و اصلاً ماده خوراکی نیست که متأسفانه امروزه خیلی باب شده و خصوصاً در افراد مبتلا به کبد چرب به‌دلیل غلظتی که در خون ایجاد می‌کند، بسیار مضر است.
اما باید دقت داشته باشیم که مصرف قارچ به علت هضم دشوار آن برای افراد سالخورده، زنان باردار و شیرده و مبتلایان به ناراحتی‌های گوارشی اصلا مناسب نیست.
همچنین مصرف قارچ باعث غلظت خون شده و برای افرادی که از بیماری‌های امتلایی نظیر فشار خون رنج می‌برند نیز می‌تواند آسیب‌رسان باشد.
باید توجه داشت افراد مبتلا به اختلالات کلیه باید از مصرف قارچ خودداری کنند، چون مصرف قارچ باعث تشدید بیماری آن‌ها می‌شود.
همچنین افراد با مشکل کبد چرب یا کولیت روده یا مبتلایان به درد مفاصل و نقرس نیز باید از مصرف قارچ پرهیز کنند.
از دیدگاه طب ایرانی بدترین نحوه مصرف قارچ، مصرف همزمان آن با گوشت است که متاسفانه شیوع زیادی نیز در جامعه امروز ما دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار