کد خبر: ۶۴۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵ 28 August 2018
کاظم انبارلویی در گفت وگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه کشور در آستانه جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی است، افزود: همه دولتهایی که در این 40 سال روی کارآمده اند به اشکال مختلف مورد هجمه ایالات متحده آمریکا و دولت های غربی قرار گرفته اند. دولت آمریکا به دلیل تعارضات فکری و ایدئولوژیکی هیچگاه جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نشناخت و لذا از هیچ اقدامی برای دشمنی با دولت های مستقر در ایران کوتاهی نکرده است.
وی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین دلایل آمریکا و غرب برای تخاصم با ایران این بود که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای کار در گام اول بستر فروپاشی مارکسیسم را بوجود آورد و تا به امروز لیبرالیسم بین المللی را به لحاظ گفتمانی و مبانی به چالش جدی کشیده است. به هین دلیل قدرت ها اول با نبرد سخت و در محله بعدی با جنگ نرم در حال ستیز با ما هستند و براندازی جمهوری اسلامی همواره در دستور کار مقامات کاخ سفید قرار دارد.
این فعال سیاسی با اشاره به گفتمان خصمانه رئیس دولت آمریکا علیه مردم ایران خاطر نشان کرد: دونالد ترامپ بطور کاملا بی پروایی از براندازی نظام با کمترین هزینه سخن می گوید. به همین خاطر تحریم های گسترده ای علیه مردم و دولتمردان ما اعمال نموده است. افزون بر این مواضع ضد ایرانی ترامپ در حالی امروز شدت گرفته که امضای کاخ سفید در کنار 5 قدرت برتر دنیا زیر سند برجام رفته است. اما آنها در اقدامی ستیزه جویانه یک پیمان بین المللی با دولت جمهوری اسلامی ایران را نقض کردند. از این رو بر خلاف مفاد صریح برجام مبنی بر لغو تحریم ها ما شاهد بازگشت تحریم های جدید هستیم.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه طرح براندازی و تغییر رژم در ایران مورد غفلت برخی دولت ها بویژه دولت کنونی قرار گرفته است، گفت: تصور دولت این بود که تعامل با غرب بویژه با آمریکا می تواند از خصومت آنها بکاهد. البته در میان دولتمردان ما تلاش زیادی هم از خود نشان دادند. اما این تعامل علی رغم اینکه با امتیاز یکسویه ما همراه بود لیکن غربی ها بر عظم خودشان برای مقابله و تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران افزودند.
رئیس مرکز سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی توجه مسئولان را در حوزه سیاست خارجی به تشدید خصومت و ایران هراسی آمریکا و غرب جلب کرد و افزود: آمریکا تلاش دارد با بازگشت سایه جنگ به کشور بر بحران های موجود اقتصادی و اجتماعی ما دامن زند. لذا دولت باید به این نکته بسیار اهتمام داشته باشد، مبادا ناخواسته در زمین دشمن بازی کند. اقدامات ضد ایرانی در ایالات متحده در حالی شدت گرفته که دولت های ما گمان می بردند گفت وگو، راه حل مسئله است. اما تجربه توافق هسته ای نشان داد نه تنها تهدیدات علیه ما کم تر نشده بلکه با رشد فزاینده ای هم رو به رو شده است.
انبارلویی برجام را تجربه ای تاریخی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: این مسئله باعث می شود، ما دیگر به مذاکره و گفت و گو با غرب نیندیشیم. بلکه از این به بعد نوع تعامل ما باید متناسب با برخورد غرب با ما باشد تا بتوانیم به نحو بهتری از منافع ملی خود در برابر دشمنان دفاع کنیم.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت پیدا کردن راه حلی عاجل توسط مسئولین برای برون رفت از مشکلات موجود در کشور اظهار داشت: ما برای اداره دولت و کشور از یک نقشه راه ترسیم شده برخوردار هستیم و اگر این نقشه راه که همواره مورد توجه رهبری انقلاب هم بوده دقیق عمل شود، هیچ مشکلی متوجه کشور نخواهد بود. بطور نمونه در رابطه با برجام نقشه راه ما عبور از شروط مجلس- شورای عالی امنیت ملی و لحاظ نمودن شروط رهبری در مفاد تافق هسته ای بود. بنابراین چنانچه این شروط 3 گانه در برجام از سوی دولت مورد توجه قرار می گرفت ما الان در برجام به بن بست نمی خوردیم.
انبارلویی ادامه داد: در مسایل اقتصادی ما نقشه راه داریم که مورد توجه قرار نگرفته است، از جمله ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی- بودجه کل کشور- برنامه های توسعه ای نظیر برنامه ششم توسعه- کاهش تصدی گری دولت در حوزه اقتصادی و صنعت- اجرای درست و اصولی اصل 44- توجه به ظرفیت های داخلی بویژه در بخش تولید و... جز نقشه راه ما محسوب می شود. ولی دولت ها به دلایلی از این نقشه ها پیروی نمی کنند و این مسئله باعث بروز مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی برای مردم شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر دولت ها به قانون اساسی بازگردند و مجلس هم در بعد نظارتی به عملکرد همه دستگاه ها اشراف کامل داشته و قوه قضاییه هم حل مشکلات مردم را دنبال کند بحران موجود در کشور حل و فصل خواهد شد. در حال حاضر ایران جزء کشورهایی است که بدهی خارجی ندارد، افزون بر این 60 درصد تولید ناخالص ملی ما بدون کمترین نیازی به خارج از کشور تامین می شود. بعلاوه منابع طبیعی و نیروی انسانی فراوانی در کشور وجود دارد. به همین دلایل علی القاعده مردم ما نباید امروز با مشکلت معیشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم کنند.
انبارلویی در پایان افزود: مشکلات موجود مردم مربوط به سوء مدیریت و رقابت های کور سیاسی در حوزه اقتصادی است. دولت نباید اجازه دهد مسایل جناحی در اقتصاد دخیل شوند. چرا که عرصه اقتصاد مختصات علمی خود را دارد و سیاسی کاری این حوزه را فلج می کند. البته با وجود تمام مشکلات با وجود درایت رهبری و هدایت سه قوه می توانیم به تمام این مشکلات غلبه کنیم.
محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار