کد خبر: ۶۴۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ 28 August 2018
امان الله قرایی مقدم در گفت وگو با جام جم آنلاین از منظر جامعه شناسی اعتماد را مهمترین عنصر سرمایه ای برای هر دولت در اجتماع مورد هدف دانست و افزود: وقتی ما از سرمایه اجتماعی صحبت می کنیم از همدلی و هم زبانی و اتحاد دولت با مردم و تعهد و اجرای وعده های داده شده در زمان انتخابات سخن به میان می آوریم. یعنی علاوه بر اینکه اعتماد بین مردم با مردم باید برقرار باشد ضروری است این رابطه بین مردم و دولت هم بوجود آید. عمق این معادله عینا در عملکرد مسئولین امر جلوه می کند.
وی با ابراز تاسف از بی اعتماد شدن مردم به برخی مسئولین بخاطر عملکرد ضعیف آنها و عدم توجه به تعهدات خود، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران این امکان را به آحاد مردم کشور داد تا با مشارکت خود در تمام عرصه های سیاسی اجتماعی اعم از انتخابات مجلس- ریاست جمهوری و حضور در شوراها و ... منتخب اصلح خود را به دستگاه ها معرفی کرده تا در بهبود وضعیت و آینده خود نقش آفرینی کنند. حال سئوال اینجاست آیا دولت ها قدر این مشارکت را تاکنون دانسته اند؟!
قرایی مقدم، بروز پدیده حس اعتماد مردم به سیاسیون را روندی طولانی مدت و گام به گام ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: پس از پیروزی انقلاب ما شاهد اجرایی شدن دستورات امام خمینی(ره) مبنی بر حل مشکلات مستضعفین و طبقه محرومان بودیم. بعلاوه شخص امام به ساده زیستی و در میان مردم بودن را همواره به مسئولین گوشزد می کردند. البته دولتمردان ما هم تا اندازه زیادی بحث ساده زیستی را رعایت می کردند. اما پس از گذشت چند سال از عمر انقلاب با وجود تاکیدات فراوان رهبری معظم انقلاب در این خصوص آن هم با ذکر مصادیق دوری مسئولین از زندگی تجملاتی و عمل کردن به وعده های خود شاهد فاصله گرفتن سطح معیشت مردم و مسئولین هستیم. این چرخه معیوب قطعا به اعتمادی که دهه اول انقلاب در مردم بوجود آمده بود لطمه وارد کرده است.
وی با اشاره به پیامدهای مخرب بی توجه مسئولین در دولت های مختلف به فرامین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبری انقلاب اسلامی و نیز موج سواری قدرت های سلطه جو روی این مسئله، ابراز داشت: دستورات و منویات حضرت امام(ره) و شخص معظم له منبعث از دستورات الهی و سیره انبیاست و اگر دولتمردان ما در مقام عمل و نه صرفا در مقام شعار به این مسئله توجه می کردند ما امروز به جای اینکه شاهد افزایش اعتماد ملی به دولت باشیم، نظاره گر پدیده های نوظهوری مثل آقازاده ها – ژن خوب – خاوری ها و حقوق های نجومی نبودیم. این رخدادهای نامیمون دندان طمع بدخواهان نظام و انقلاب را بیش از گذشته تیزتر کرده و مسئولین برای جبران آن باید مشکلات و نیازهای مردم را هر چه زودتر مرتفع سازند.
این جامعه شناس در ادامه رفع بیکاری – جلوگیری از رکود تورمی – بازگرداندن حس اعتماد به جامعه- رونق بازار و مانع شدن از افزایش بزه و جرایم اجتماعی را جز وظایف اصلی هر دولتی بشمار آورد و گفت: امروز دولت موظف است برای جوان شغل ایجاد کند، وظیف دارد در بازار سکه و ارز تعادل برقرار سازد، مکلف است بستر لازم برای ازدواج دختران و پسران را فراهم آورد، کارخانه ها و بخش صنعت را به سمت مناطق محروم با ظرفیت بالا هدایت کند، آیا در این راه که جملگی آنها از آرمان ها و اهداف این نظام انقلاب بوده و جزء دغدغه همیشگی سران نظام است به طرز مطلوبی تحقق یافته است؟
قرایی مقدم شفافیت در عرصه اقتصادی -سیاسی کشور را از دیگر وظایف دولت ها مورد ارزیابی قرار داد و افزود: معرفی مفسدان اقصادی به مردم، شناسایی ریشه های اصلی فساد در ادارات و وزارتخانه ها و نیز خشکاندن آنها تنها راه بازگشت حس اعتماد مردم به مسئولان است. چون دیگر مردم به حرف و شعار اکتفا نکرده و انتظار دارند در مقام عمل دزدان بیت المال معرفی و مجازات شوند. از طرفی یکی از مطالبات به حق مردم شفاف سازی مسئولان در مورد نحوه زندگی خود و فرزندانشان است. جامعه علاقه مند است بداند حال که کشور در شرایط رکود اقتصادی و گرانی کالاهای اساسی به سر می برد دولتمردان چگونه زندگی می کنند؟
وی در همین رابطه با استقبال از راه افتادن کمپین فرزندت کجاست در شبکه های اجتماعی بیان داشت: اینکه از طرف فلان مسئول مطرح می شود فرزندش از رانت پدر استفاده نکرده اما ژن خوبی دارد طبیعتا در برگیرنده اعتماد مردم نخواهد بود. اما اینکه برخی از دولتمردان با شهامت به این پویش بپیوندند و با صداقت اعلام موضع کنند تا اندازه زیادی به رفع شائبه های موجود در مورد آقازاده ها کمک می کند. افزون بر این دولت باید تلاش کند آنهایی که با پول این بیت المال در آمریکا و کانادا و اروپا زندگی تجملاتی به هم زده اند به مردم معرفی گردند!
قرایی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: مبارزه جدی دولت با رشوه و ارتشاء، مقابله دستگاه ها با سوء استفاده کنندگان برخی مقامات از پست های خود در کنار مباحثی چون آزادی جامعه در نقد سازنده دولت و مدیران آن معنا پیدا کرده و باعث می شود مردم در مواجهه با مشکلات راه هموارتری را طی کنند.
وی به لحاظ روان شناختی یک جامعه، هجوم مردم به صرافی ها به منظور خرید سکه و ارز، فروش اموال و تبدیل آن به دلار و افزایش بی سابقه محصولات غذایی را نشات گرفته از یک اقتصاد بیمار دانست و گفت: مجموعه این عوامل یک نگرانی عمومی در سطح جامعه نسبت به آینده خود و فرزندانشان بوجود می آورد و طبیعتا افزون بر بحران های اقتصادی بحران روانی برای مردم ایجاد می کند. لذا دولت موظف است تلاش کند تمام عوامل علی و معلولی بحران ها را شناسایی و بر طرف نماید.
قرایی مقدم در پایان تمام سیستم های دولتی در کشور را به ضرورت اتحاد و انسجام عملی و شنیدن حرف مردم توصیه کرد و گفت: در طول تاریخ دشمنان این مرز و بوم از وجود انشقاق و ناکارآمدی دولت ها سوء استفاده کرده و در جهت ایجاد آشوب و بحران در کشور از آن سود جسته اند. لذا باید همه دولتمردان ما برای جلوگیری از تهدیدات خارجی و افزایش رضایتمندی مردم گام بردارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار