معاون میراث فرهنگی کشور:
به گزارش تابناک سمنان ،معاون میراث فرهنگی سازمان میراث­فرهنگی، صنایع­دستی و گردشگری گفت: با همکاری دستگاه­های اجرایی مرتبط، زمینه ثبت آثار تاریخی استان سمنان در فهرست جهانی فراهم می­شود.
کد خبر: ۶۴۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 18 August 2018
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان،«محمد حسن طالبیان»  در حاشیه بازدید از بافت تاریخی سمنان و شماری از کاروانسراهای استان سمنان گفت: ثبت جهانی چشمه علی دامغان، کاروانسراهای استان و مجموعه تاریخی بسطام، در دست پیگیری است و بدون مشارکت دستگاههای اجرایی مرتبط، این مهم امکان پذیر نمی­شود.
وی در رابطه با چشمه علی دامغان گفت: چشمه علی یکی از باغات مهم است و چنانچه ساماندهی شود می تواند به 9 باغ تاریخی و جهانی کشور اضافه شود.
وی ثبت جهانی چشمه علی دامغان را در جذب گردشگر به منطقه موثر دانست و افزود: این باغ بر اساس مستندات و عکس­های تاریخی دارای ساختار باغ های ایرانی بوده و باید با حذف ساختمان های الحاقی و انجام پروژه های مرمتی به ساختار سابق خود باز گردد.
طالبیان در بازدید از کاروانسراهای تاریخی استان سمنان نیز گفت: بسیاری از کاروانسراهای تاریخی استان سمنان از جمله کاروانسرای سنگی و آجری آهوان، در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار ندارند و متاسفانه به دلیل اینکه در اختیار سازمان میراث قرار ندارند، دچار آسیب هایی شده اند.
وی خواستار تعیین تکلیف کاروانسراهای استان سمنان شد و افزود: کاروانسراها در صورت رها بودن، دچار آسیب و فرسایش­های بیشتری می­شوند.
وی با اشاره به در دست تدوین بودن پرونده زنجیره کاروانسراهای ایرانی، گفت: بسیاری از کاروانسراهای استان سمنان قابلیت حضور در این پرونده را دارند.
معاون میراث فرهنگی کشور در بازدید از بافت تاریخی سمنان نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی به اتفاق شهرداری سمنان و مجموعه دست اندرکار و سازمان بازآفرینی شهری در حال تدوین حداقل دو محور تاریخی برای بازسازی و احیا در بافت تاریخی سمنان است.
وی افزود: مرمت و حفاظت آثار تاریخی واقع در این دو محور، بازآفرینی آثار فراموش شده بر اساس اسناد تاریخی، کف سازی، بدنه سازی، استحکام بخشی بناها و خانه های تاریخی و ... از جمله موارد در دست اقدام در این محورهاست.
وی ابراز امیدواری کرد: با تعیین این دو محور که به بازار و مسجد متصل خواهند شد، سمنان به مقصد گردشگری کشوری و جهانی تبدیل شود.
طالبیان گفت: سمنان یکی از شهرهای تاریخی کشور است که دارای سبک معماری مختص خود بوده و دارای بسیاری از آثار باشکوه مانند مسجد امام است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رابطه با ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام نیز گفت: مجموعه بسطام به دلیل نوع معماری، وجود مقبره و امامزاده از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در حال حاضر دارای به هم ریختگی فضایی است.
وی افزود: طرح هایی برای ثبت جهانی بسطام در نظر گرفته شده است که در صورت همکاری اداره اوقاف و امور خیریه با اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، می­توان شرایطی را فراهم کرد که مجموعه به سلسله مراتب و نظام معماری گذشته خود بازگردد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسطام در لیست موقت ثبت جهانی است، گفت: سال آینده جنگل ابر نیز در پرونده جنگل های هیرکانی ثبت جهانی می­شود .
معاون میراث فرهنگی کشور در سفر به استان سمنان از مجموعه چشمه علی دامغان، کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان، بافت تاریخی سمنان، شماری از کارگاههای مرمتی استان و کاروانسراهای لاسجرد، دهنمک و ایوانکی با هدف بررسی وضعیت مرمت و بهره برداری از آثار بازدید کرد.
استان سمنان داراي بيش از یک هزار و 147 اثر تاريخي شناسايي شده است و تا كنون بیش از 800 اثر تاريخي، طبيعي و معنوي اين استان به ثبت ملي رسيده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار