کد خبر: ۶۴۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 16 August 2018
مجموعه شهرداری و در رأس آن شهردار تبریز در ماه‌های اخیر درگیر با حواشی همچون انحلال سازمان ورزش، ضرب و شتم عکاس خبری یکی از خبرگزاری‌ها و انتقادات تند از سوی شورای شهر دست و پنجه نرم می‌کنند. 
 
«ایرج شهین باهر» - شهردار تبریز در گفت‌وگویی ضمن پاسخ به حواشی اخیر، در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی، اقدامات انجام شده برای از بین بردن فساد و سایر برنامه‌ها و مشکلات شهر توضیحاتی ارائه داد. 
 
* آقای شهین باهر، شهرداری تبریز اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ 
 
پرداخت حقوق 13 هزار نفر و اجرای پروژه‌ها در چنین وضعیت اقتصادی نیازمند کار جهادی و تلاش مضاعف مدیران شهری است، امروز مدیران شهرداری از ساعت شش صبح تا 12 شب بی وقفه کار می‌کنند و خوشبختانه شهرداری تبریز برخلاف سایر کلانشهرها مشکلی بابت پرداخت حقوق کارکنان نداشته و علاوه بر شروع پروژه‌های جدید، پروژه‌های نیمه تمام نیز در حال تکمیل هستند.
 
باتوجه به تغییر و تحولات در مجموعه مدیریت شهری، پروژه‌های شهرداری در سال 96 متوقف بود و از این رو در شش ماهه اول فعالیت در شهرداری به دنبال عادی کردن شرایط بودم که متأسفانه بعد از رسیدن به آرامش نسبی بار دیگر گرانی‌ها خدمات ارائه شده را تحت تاثیر قرار داده است، با این حال شهرداری مصمم به ارائه خدمات به مردم و رفع کاستی‌هاست و از طرفی کاهش هزینه‌ها نیز پیگیری می‌شود. 
 
*چه اقداماتی برای کاهش هزینه‌ها انجام شده است؟ 
 
معتقدم برای کاهش هزینه‌ها ابتدا باید از خودم شروع می‌کردم، به همین دلیل با خودروی پژو پارس در سطح شهر تردد می‌کنم و علی‌رغم خراب شدن تعدادی از وسایل در دفتر کارم هیچ گونه اشیای جدیدی خریداری نکرده‌ام و سایر مدیران شهرداری نیز به تبعیت از بنده، اشرافی‌گری و تزئین اتاق‌ها را کنار گذاشتند. از سوی دیگر کارگاه امانی شهرداری فعال شده و نیروهای مازاد در این کارگاه فعالیت می‌کنند که اکنون پروژه‌ی پارک گلکار به‌جای پیمانکار توسط همین کارکنان کارگاه امانی در حال احداث است، همچنین تعدادی دیگر از پروژه‌ها همچون مسیرگشایی امتداد خیابان ارتش و آسفالت معابر توسط نیروهای شهرداری انجام می‌شود که در مقایسه با پروژه‌های اجرا شده توسط پیمانکاران به مراتب کیفیت بالاتر و هزینه‌ی کمتر دارد. 
 
*پروژه‌های عمرانی شهرداری در چه وضعیتی قرار دارند؟
 
پل خلعت پوشان خاوران به عنوان یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار بوده که میدان بسیج را به خاوران متصل می‌کند، با اعتبار 24 میلیارد تومانی در هفته دولت به طور رسمی کلنگ‌زنی می‌شود. انتظار می‌رود با اجرای این طرح، ساخت‌وساز در شهرک خاوران رونق یابد.
 
همچنین احداث پل مکمل پل کابلی نیز برای انتقال ترافیک جاده ائل گلی به خیابان امام خمینی (ره) به زودی استارت زده می‌شود و پروژه پیاده راه بازار نیز بعد از رفع مشکلات اجتماعی در فرمانداری آغاز خواهد شد.
 
*باتوجه به انتقادات شهروندان از آسفالت تبریز، برنامه‌ای برای آسفالت‌ریزی در سطح شهر دارید؟
 
با افتتاح یکی دیگر از کارخانه‌های آسفالت شهرداری در هفته‌ی دولت، روزانه دو هزار تن آسفالت توسط شهرداری تولید خواهد شد و طبق برنامه در تمامی معابر اصلی و فرعی شهر آسفالت‌ریزی می‌شود. آسفالت تولید شده در کارخانه‌های شهرداری برای نیاز تبریز کفایت کرده و کیفیت بسیار خوبی هم دارد.
 
 پروژه‌ی بهسازی مسیر «بی آر تی» فاز به فاز با استفاده از تکنولوژی بتن مسلح اجرا شده و ایستگاه‌های پر تردد در اولویت قرار دارد، متأسفانه گرانی یکباره میلگرد اجرای این پروژه را با مشکلاتی مواجه کرده است.
 
*چه برنامه‌هایی برای ریشه کن کردن فساد در شهرداری دارید؟ 
 
معتقدم تغییر افراد راهکار مقابله با فساد نبوده و باید سیستم تغییر یابد، باتوجه به این موضوع اتاق فکری متشکل از پیشکسوتان شورا و شهرداری تشکیل شده و راه‌های فساد و محل آسیب‌ها احصاء شده است. بودجه عمرانی فساد پذیرترین محل بوده که به این منظور ترک تشریفات در مناقصه پروژه‌ها را کنار گذاشته‌ایم. همین ترک تشریفات و روش‌های ابداعی عامل فساد در شورای قبلی بود که اکنون تمامی مناقصات به صورت عمومی و یا در موارد خاص به صورت محدود برگزار می‌شود. 
 
همچنین باتوجه به وجود مدیرعامل و هیأت مدیره مستقل در سازمان‌های تابع، شهرداری از خرید و فروش‌های این سازمان‌ها آسیب می‌دید که مقرر شد تمام مصوبات هیات مدیره سازمان‌ها به تصویب بازرسی شهرداری برسد؛ در گذشته برای اینکه مسئولیت تصمیمات گردن شهردار نباشد، این کار انجام نمی‌شد که ما موفق به تغییر این رویه و از بین بردن حیات خلوت شدیم. تجمیع کمیسیون‌های ماده صد و انتشار تمامی قراردادها در سایت از دیگر اقدامات در راستای شفافیت و از بین بردن فساد اداری است.
 
طرح مطالعات جامع سلامت اداری توسط شهرداری تبریز مطالعه شده و در قالب کتابچه در اختیار سایر شهرداری‌های کشور قرار داده خواهد شد.
 
*دخالت اعضای شورا در عزل و نصب‌ها هم می‌تواند عامل فساد باشد، آیا چنین دخالتی از سوی اعضای شورا وجود دارد؟
 
به هر حال اعضا در خصوص عزل و نصب‌ها نظراتی دارند، اما هیچ گونه اصراری در این زمینه وجود ندارد و بنده نیز پیش از این اعلام کردم که در خصوص عزل و نصب به هیچ کس باج نمی‌دهم. معمولاً در عزل و نصب از نظرات پیشکسوتان و اعضای شورا استفاده می‌کنم تا ضمن انتخاب فرد لایق، مدیر منصوب شده با حمایت شورا راحت‌تر کار کرده و موفق شود.
 
*پس از انحلال سازمان ورزش توسط شورای حل اختلاف استان اظهار نظری در این خصوص نداشتید، چه تصمیماتی برای پیگیری ورزش گرفته‌اید؟ 
 
شهرداری وارث مجموعه ورزشی است که در طول این سال‌ها با هزینه‌ی زیاد در مسابقات مختلف افتخار آفرینی کرده است. بنده نیز همچون اعضای شورا معتقدم تیم داری وظیفه شهرداری نبوده و باید توجه بیشتری به ورزش همگانی داشته باشیم، اما در این بین تغییرات باید با شیب ملایم انجام شود و تعطیلی به یک باره تمامی تیم‌ها شدنی نیست.  
 
بنده زمانی در تیم نوجوانان تراکتور فوتبال بازی کردم و کاملاً با ورزش آشنا هستم، معتقدم حق نداریم پول تبریز را به بازیکنان خارجی و یا بازیکنانی از سایر استان‌ها پرداخت کنیم که در نهایت برای مدیریت هزینه‌ها و ایجاد فضا برای پرورش استعدادهای ورزشکاران تبریزی لایحه‌ی دو فوریتی «اداره‌ی تیم‌های شهرداری با ورزشکاران کاملاً بومی» تدوین کرده و به شورا ارسال کردیم و این لایحه تصویب شد. اما به دلیل نامه نگاری یکی از اعضای شورا این مصوبه در فرمانداری رد شد که اکنون بر اساس چارت ابلاغی، سازمان‌های شهرداری ادغام می‌شود و اساسنامه سازمان‌ها را هم آماده کرده و به شورا تحویل دادیم؛ البته ادغام سازمان‌ها مانعی برای فعالیت سازمان ورزش طبق روال گذشته نبوده و تا زمان تعیین تکلیف، تیم‌های شهرداری به کار خود ادامه می‌دهند و در کنار آن توسعه‌ی ورزش همگانی نیز طبق برنامه‌ پیش می‌رود.
 
ما بر این باوریم که بازیکنان برآمده از محلات می‌توانستند افتخار آفرینی تیم‌های شهرداری تبریز را ادامه دهند؛ چرا که در دهه‌ی 70 همین بازیکنان محلات تبریز بدنه‌ی تیم ملی فوتبال را تشکیل می‌دادند. 
 
*بر اساس چارت جدید، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری هم ادغام می‌شود؟
 
تلاشمان برای اصلاح چارت جدید و حفظ معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری است، تنها شهرداری شیراز این چارت جدید را اجرایی کرده و در گفت‌وگوی اخیر، شهردار شیراز به بنده اعلام کرد که این تجمیع سیستم را برهم زده است. 
 
امروزه در شهرها موضوعات فرهنگی مهم و حائز اهمیت است؛ چرا که در حوزه فرهنگی مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که ما از طریق همین معاونت اجتماعی، آموزش شهروندی به صورت چاپ کتاب را در مدارس شروع کردیم. امسال 12 کتاب آموزش شهروندی در مدارس تبریز تدریس خواهد شد و انتظار می‌رود تبریز در آینده از حیث مسائل فرهنگی متفاوت‌تر از سایر شهرها می‌شود.
 
با وزارت کشور نامه نگاری انجام شده و ایرادات چارت جدید همچون حذف کشتارگاه، ادغام سازمان زیباسازی و پارک‌ها و ... را به اطلاع مسئولان رسانده‌ایم، به منظور حفظ امنیت غذایی شهروندان کشتارگاه‌ها باید زیر نظر شهرداری فعالیت کنند.
 
* اخیراً درگیری بین یکی از عکاسان خبری تبریز و مأموران شهرداری منطقه 6 رخ داده است، پیگیری این موضع به کجا ختم شد؟
 
باتوجه به اینکه دستفروشان عوارض شهرداری، مالیات، اجاره بها، پول برق، گاز و ... پرداخت نمی‌کنند، طبق قانون، شهرداری باید مانع فعالیت آن‌ها شود و در این راستا مردم و به ویژه اصناف به شهرداری فشار می‌آورند.درگیری آن عکاس هم به دنبال اجرای قانون توسط مأموران شهرداری اتفاق افتاده و کاری نداریم که درگیری توسط نیروی شهرداری بوده یا پلیس. بارها به مأموران شهرداری تأکید شده که انجام وظیفه باید با حفظ حرمت و کرامت انسانی و بدون زد و خورد باشد، نیروهای شهرداری هیچ وظیفه و تکلیفی نسبت به زد و خورد با افراد ندارند و در مقابل مقاومت دستفروشان باید از طریق قانون اقدام کنند تا فرد خاطی دستگیر شود. درگیری عکاس با مأموران نیز از طریق نیروی انتظامی دنبال می‌شود.
 
حرف پایانی؟
 
باتوجه به اینکه اغلب مواقع با استفاده از اتوبوس در سطح شهر تردد می‌کنم با مردم ارتباط نزدیک داشته و مشکلات شهر را می دانم که درصدد رفع آن‌ها هستم. به تازگی با چند شرکت خارجی برای اجرای سه پروژه سرمایه گذاری در مناطق محروم تبریز رایزنی شده که امیدوارم منتج به نتیجه شود.ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار