کد خبر: ۶۴۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ 16 August 2018
به گزارش تابناک سمنان ،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر با اعلام این خبر افزودند کلاس آموزشی اطفاء حریق در منطقه رسم رودبار پایگاه اطفای حریق شهرستان مهدیشهر با حضوراعضای شوراهای اسلامی روستا ، دهیاری های حوزه شهرستان مهدیشهر ،فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری  استان سمنان سرهنگ ابوطالبی، رییس اداره آموزش و ترویج اداره کل مهندس رهایی ونیروهای یگان حفاظت ادارات شهرستانهای مهدیشهر ، سمنان و سرخه به اجرا در آمد.در این دوره گزارشی از وضعیت عرصه های منابع طبیعی، جنگلی و مشکلات پیش رو از لحاظ خشکسالی و آتش سوزی ارائه گردید سپس مباحث آموزشی، نحوه جلوگیری از آتش سوزی و در صورت ایجاد حریق نحوه مهار آتش برای حاضرین در دوره توضیح داده شد.
حمیدرضا عبدوس رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهرگفت: با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی و ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه جهت پیشگیری از وقوع حریق در اراضی ملی و مراتع اکیپ اضطراری در شهرستان تشکیل شد.
عبدوس تصریح کرد: منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر جهت پیشگیری از وقوع حریق اطلاعات لازم را منعکس و چندین دوره‌های آموزشی و ترویجی را در سطح شهرستان برگزار کرده، همچنین به منظور آمادگی و مقابله با حریق‌های احتمالی، اداره شهرستان نسبت به تشکیل اکیپ‌های مردمی جوامع محلی و استفاده از پتانسیل همیاران طبیعت و تجهیز یگان حفاظت اداره به وسایل اطفای حریق و ایجاد پایگاه مردمی اطفای حریق اقدام کرده است.
در ادامه دوره مهندس عبدوس با اشاره به اینکه کوچکترین سهل انگاری و خطای انسانی و هرگونه اقدام نسنجیده حتی جزئی می تواند به وقوع حوادث ناگوار و تحمل خسارات جبران ناپذیری منجر شود و به منابع طبیعی نیز آسیب برساند اظهار داشت: به منظور جلوگیری از آتش سوزی­های احتمالی ضرورت ایجاب می کند شوراهای اسلامی ضمن رعایت نکات ایمنی روستاییان را برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی مراتع و منابع طبیعی آگاهی دهند.

در ابتدا دوره مهندس جعفر آبادی استاد کلاس آموزشی منابع طبیعی را یکی از نعمت های با ارزش  و مهم خداوند عنوان کرد وگفت: حفظ وحراست ازمنابع طبیعی جزء بهترین شاخص های توسعه یافتگی هر کشور می باشد و باید برای حفظ آن تمام تلاش و توان خود را به کار ببریم .
جعفرآبادی افزود: آتش سوزی بزرگترین دشمن منابع طبیعی است، وی تصریح کرد: آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی تاثیرات منفی و زیان باری همچون نابودی موجودات مفید و زنده خاک را بدنبال دارد وتاثیرات زیان باری بر پوشش گیاهی جنگلی ومرتعی وارد می آورد .
استاددوره جعفر آبادی گفت: منابع طبیعی متعلق به شخص یا گروهی نیست و تمام مردم صاحبان آن هستند وهمه  آحاد جامعه در حفظ ونگهداری از این منابع ارزشمند مسئولیت دارند.
درادامه این جلسه در خصوص انواع آتش سوزی و به وجود آمدن آتش در جنگلها، مراتع و چگونگی مهار آنها برای روستائیان توضیحاتی را بیان نمودند.که آتش سوزیها به چند صورت تنه ای و تاجی وسطحی می باشد و برای خاموش کردن آتش سوزی باید در مرحله اول دور محیط آتش را پاکسازی کنیم که منطقه حریق بیشتر نشود و در مرحله بعد برای خاموش کردن باید از آب و خاک و آتش کوب و وسایلی که برای مهار است استفاده نمود و در خصوص طریقه به وجود آمدن آتش که به صورت طبیعی و توسط افراد  می باشد و باید بسیار مراقب باشیم کسانی که برای تفریح به جنگلها و مراتع می روند باید بعد از تفریح و طبخ غذا از خاموش شدن آتش مطوئن شوند و بعد محل را ترک کنندو افرادی که سیگار می کشند تا جایی که امکان دارد ته سیگار خود را بیرون نیاندازند و و اگر چنین اشتباهی کردند حتما از خاموش بودن آن مطمئن شوند که باعث آتش سوزی نشوند
در ادامه از علت های آتش سوزی در جنگل توضیحاتی ارایه نمودند:
آتش سوزی طبیعی 2- آتش سوزی غیر طبیعی
آتش سوزی طبیعی بر اثر آتش گرفتن گیاهان خشک و وزش بادهای گرم در فصل پاییزوعوامل دیگر ایجاد می شود.
آتش سوزی غیر طبیعی به وسیله انسان به صورت عمدی و غیر عمدی ایجاد می گردد. مثلا روشن کردن آتش برای غذا پختن یا پرت کردن ته سیگار  یا کبریت روشن یا آتش زدن کاه و کلش به جا مانده محصولات زراعی یا آتش سوزی به وسیله شیشه های شکسته یا ته لیوان  یا بطری و بیشترین آتش سوزی ها در مراتع و جنگلهای ایران غیر عمدی هستند و بر اثر بی احتیاطی و بی اطلاعی افراد ایجاد می شوند.
بیشتر آتش سوزی ها در فصل تابستان و اول پاییز که هوا گرم و خشک است ایجاد می شودو علت این امر وجود گیاهان با عمر کوتاه در مراتع و جنگلها می باشد که زود خشک شده و آتش می گیرند و در ادامه وزش باد های شدید در مناطق باعث گسترش آتش سوزی در مراتع و جنگلها شده و میزان وسیعی از اراضی را به آتش می کشد. ودر ادامه به نیروهای یگان حفاظتی متذکر شدند که باید با مردم همکاری نمایند ودر عملیات آتش سوزی از وسایل پیشرفته باید استفاده شود و باید به موقع نیروها در محل حاظر شوند.
جعفر آبادی در خاتمه اظهار داشتند:  شماره تلفن 1504درتمام شبانه‌روز آماده دریافت گزارشات حریق و تخریب اراضی ملی از سوی شهروندان است و با وقوع هر اتفاقی در اراضی ملی و اطلاع‌رسانی آن توسط شهروندان به سرعت از طرف یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیزداری اقدام می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار