کد خبر: ۶۳۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 30 July 2018
به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، در این مطلب اطلاعاتی درباره نشانه‌های هشدار دهنده حمله قلبی، علائم حمله قلبی در زنان، علائم سکته خفیف قلبی در زنان، علائم حمله قلبی در جوانان، درمان حمله قلبی، رد کردن سکته قلبی و اقدامات اولیه پس از سکته قلبی می‌خوانید.
احساس ازنفس‌افتادگی و خستگی غیرقابل‌تحمل ممکن است از اولین نشانه‌های حمله‌ قلبی باشد. آیا شما و پزشک‌تان این نشانه‌ها را نادیده می‌گیرید و به‌پای سرماخوردگی می‌گذارید؟
ماه فوریه در آمریکا ماه قلب نام‌گذاری شده و سوم فوریه روز ملی پوشش قرمز است. این نام‌گذاری برای این است که آگاهی مردم درباره‌ زنان و بیماری‌های قلبی افزایش بیابد.
بیماری‌ های قلبی قاتل شماره‌ یک مردان و زنان در آمریکا است، بااین‌حال، بیشتر مردم خیال می‌کنند که این بیماری‌ها تنها یک جور «مرض مردانه» است.
دکتر جنیفر هیث، مدیر مرکز زنانه‌ سلامت قلب و عروق دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: «فکر می‌کنم ما، به‌عنوان کسانی که جامعه‌ مراقبان سلامت را تشکیل می‌دهیم، در درمان زنان اصلاً خوب عمل نکرده‌ایم. ما تمایل داریم نشانه‌هایی که در زنان پدیدار می‌شود را جوری روی کاغذ بیاوریم که گویی آن‌ها دچار حمله‌ ترس شده‌اند یا اضطراب دارند.»
نشانه‌ها همیشه آشکار نیستند
با این‌همه، پیش‌بینی حمله‌ی قلبی کار سختی است. تقریباً دوسوم زنانی که ناگهان به‌خاطر انسداد رگ‌های قلبی می‌میرند هیچ نشانه‌ی قبلی از این بیماری نداشته‌اند.
دکتر شارون هایس می‌گوید: «بعضی افراد هستند که می‌گویند طرف به‌خاطر غم‌وغصه مرده است. احتمالاً اکثر مردم چنین چیزی می‌گویند.»
«اقلیت مهمی از بیماران نشانه‌هایی دارند، که اگر به آن‌ها توجه کنند و به‌دنبال ویزیت سرپایی بروند، شاید سرانجام دیگری برای آن‌ها رقم بخورد.»
نشانه‌هایی که از احتمال ابتلا به حمله‌ قلبی خبر می‌دهند ممکن است خیلی جزئی باشند. در اینجا پنج نشانه را آورده‌ایم که به‌هیچ‌عنوان نباید نادیده‌شان بگیرید:
1. درد قفسه‌ سینه
در زنان ممکن است نشانه‌های حمله‌ قلبی متفاوت از مردان باشد، بااین‌حال درد قفسه‌ی سینه علامت هشداردهنده‌ی شماره‌ 1 در هر دو جنس است.
دکتر هایس می‌گوید: «باید به این نکته توجه کرد که ما بیش از آنکه متفاوت باشیم شباهت داریم.»
«نشانه‌ی اصلی در مردان و زنان داشتن یک جور درد، ناراحتی، فشار، یا سوزش در قفسه‌ سینه است. بیش از 90درصد از زنان و مردانی [که دچار حمله‌ قلبی می‌شوند]این نشانه را دارند.»
درد قفسه‌ سینه ممکن است تیز باشد یا خفیف، یا ممکن است احساس کنید فیلی روی قفسه‌ی سینه‌تان نشسته است.
2. سبکی سر، سرگیجه، و درد‌های دیگر
تفاوت جنسیت در اینجا مشخص می‌شود که زنان بیشتر از مردان نفس کم می‌آورند، و دچار تهوع و استفراغ می‌شوند. همچنین، زنان بیشتر درد گردن، فک، گلو، شکم، و پشت می‌گیرند.
رشته‌های عصبی بازو و فک در کنار و همراه با رشته‌های عصبی عروق به مغز می‌رسند، بنابراین ممکن است مغز گیج شود و درنتیجه سیگنال‌های دردی که از قلب می‌آید در آن قسمت‌ها بروز پیدا کند. از نشانه‌های هشداردهنده‌ دیگر می‌توان به عرق سرد، گیجی، و سبکی سر اشاره کرد.
3. تغییر در میزان تحمل تمرین‌های ورزشی
یکی از هشداردهنده‌ترین نشانه‌ها کمترشدن توان بدن برای انجام تمرین‌های ورزشی است؛ مثلاً قبلاً می‌توانستید از پله‌ها به‌راحتی بالا بیایید، اما حالا فوراً نفس کم می‌آورید یا حتی مجبور می‌شوید وسط راه صبر کنید و استراحتی به خود بدهید. دکتر هیث می‌گوید این نشانه را باید خیلی جدی گرفت.
دکتر هایس می‌گوید: «از نظر من، یکی از بهترین سوال‌هایی که می‌شود از کسی که با مشکل کم‌آوردن نفس به من مراجعه می‌کند پرسید این است که، ببین در گذشته، مثلاً در همین تابستان یا در تابستان سال پیش، می‌توانستی از پله‌ها راحت بالا بروی که حالا دیگر نمی‌توانی یا نه؟» اگر بیمار قبلاً می‌توانسته چنین کاری بکند، باید عروقش مورد آزمایش قرار بگیرد.
4. نفس‌کشیدن سنگین
کم‌آوردن نفس و تنفس سنگین مثل زمان حمل بار، آن‌هم وقتی که دراز کشیده‌اید، ممکن است نشانه‌ی حمله یا مشکل قلبی باشد. همچنین ممکن است نشانه‌ آریتمی قلب (غیرطبیعی‌بودن ریتم قلب) باشد. دکتر هیث می‌گوید درصورت داشتن چنین نشانه‌ای حتماً باید فرد مورد آزمایش قرار بگیرد، به‌خصوص اگر تازه در بدن‌تان چنین اتفاقی را مشاهده می‌کنید یا دیگران به‌تازگی متوجه آن در شما شده‌اند.
5. داشتن حس ناخوش‌احوالی یا فرسودگی غیرقابل‌ توصیف
همه با «حمله‌ قلبی هالیوودی» آشنا هستند: یک مرد میان‌سال سینه‌اش را چنگ می‌زند و روی زمین می‌افتد و می‌میرد. ولی در دنیای واقعی، نشانه‌ها درحال رفت‌وآمد هستند. بعضی از کسانی که فقط احساس ناخوش‌احوالی دارند یا احساس فرسودگی می‌کنند چند ساعت بعد دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند. گاهی اوقات، درد قفسه‌ی سینه وجود دارد، اما احساس تهوع قوی‌تر است و به‌همین‌خاطر مردم آن را با نشانه‌های سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند.
از کجا می‌توان فهمید که چه اتفاقی درحال وقوع است؟
کلید قضیه در این است که عوامل خطر را بشناسید. اگر به‌طورکلی احساس سلامتی می‌کنید و بعد یک روز صبح بلند می‌شوید و احساس سرماخوردگی دارید، احتمالاً فقط سرما خورده‌اید. اما اگر چاقی مفرط دارید، بی‌تحرک هستید، فشار خون‌تان بالا است، یا بیماری قلبی در خانواده‌تان ارثی است، بهتر است این حس سرماخوردگی را جدی‌تر بگیرید.
دکتر هیث این‌طور توصیه می‌کند: «من به بیماران می‌گویم: اگر چیز عجیبی دیدید، اگر در دل‌وروده‌ی خود یک جور حس غریب داشتید، اگر یک جور حس ویرانی داشتید، اگر احساس می‌کنید غذای‌تان هضم نشده یا در سینه‌تان ناراحتی دارید، یا نفس‌کشیدن برای‌تان سخت است یا در سرتان احساس سبکی می‌کنید، و اگر این نشانه‌ها برای‌تان عادی نیست یا زیادی ادامه پیدا کرده یا ویژگی‌هایش با همیشه فرق دارد، حتماً سراغ دکتر بروید.»
نشانه‌هایی در بدن که از احتمال خطر در آینده می‌گویند
ممکن است سرنخ‌هایی درباره‌ مشکلات قلبی و احتمال حمله‌ی قلبی سال‌ها پیش و در جا‌هایی غیرمنتظره و به شکلی پیش‌بینی‌نشده در شما بروز پیدا کند. زنانی که پری‌اکلامپسیا دارند، یا فشار خون‌شان در هنگام حاملگی بالا است، بعداً خطر بیماری‌های قلبی بیشتری خواهند داشت.
طبق تحقیقی که در سال 2013 در ژونال گردش خون منتشر شد، بدن شما ممکن است نشانه‌های غیرعادی دیگری نیز بروز بدهد، که با خطر بیماری و سکته‌ی قلبی مرتبط باشد:
• داشتن ذخیره‌ی چربی زردرنگ در اطراف پلک
• کچلی با الگوی مردانه
• چین دور گوش، یک‌جور چین‌خوردگی روی پوست دور گوش
چه یکی از این نشانه‌ها را داشته باشید و چه همه‌ی آن‌ها را، احتمال ابتلای شما به مشکلات قلبی بیشتر می‌شود.
درست مشخص نیست که دلیل این اتفاق چیست، اما دکتر هیث می‌گوید از وقتی این تحقیق منتشر شده، بیشتر به گوش و چشم بیمارانش دقت می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار