رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: تغییر جهت وزش باد، یکی از پیامدهای پیشروی کویر و افزایش کانون فرسایش بادی در این استان است.
کد خبر: ۶۳۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 18 July 2018
به گزارش تابناک سمنان ،علی ترابی در گفت و گو با خبرنگاران افزود : شهرستان های سمنان ، سرخه ، آرادان و گرمسار بیشترین تاثیر پذیری از تغییر وزش باد را در استان سمنان دارند.
سمنان سومین استان بیابانی کشور و دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است.
وی اظهارداشت : خشکی و پیشروی بیابان، افزایش کانون های فرسایش بادی از جمله مشکلات مهم پیش روی اکنون این استان در بخش منابع طبیعی است. 
وی خاطرنشان کرد: براساس مطالعات موجود ، سطح کانون های بحرانی فرسایش بادی در استان در حال افزایش است. 
ترابی ادامه داد: در کویر به دلیل بالابودن سطح رطوبت به هیچ عنوان نباید کانون های فرسایش بادی وجود داشته باشد اما در نواحی بیابانی استان اینطور نیست و کانونهای فرسایش بادی به شدت در حال افزایش است. 
به گفته وی جاده تاریخی سنگ فرش جنوب گرمسار که برای عبور از باتلاق ساخته شده بود اکنون به دلیل کاهش آب ورودی به کویر در خطر فرسایش بادی است. 
این مسوول اداره کل منابع طبیعی سمنان تصریح کرد : براساس مطالعات انجام شده در سال 1389 بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از مناطق استان تحت تاثیر فرسایش بادی و 477 هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی شناخته شده است.
ترابی یادآور شد: کانون های فرسایش بادی سالانه 32 میلیارد ریال به زیرساخت های استان مانند جاده ، ریل راه آهن ، منازل مسکونی و محیط زیست خسارت وارد می کند.
رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان بیان داشت: در حدود 5.2 میلیون هکتار از مساحت این استان را بیابان تشکیل می دهد و این کانون های بحرانی خسارت زا در مراتع درجه چهار قرار دارد. 
وی یادآور شد: جنوب آرادان و جنوب غربی سرخه از جمله مناطق کویری و تحت تاثیر کانون فرسایش بادی است که وزش باد در این مناطق موجب ایجاد گرد و غبار نسبی شدید و آلودگی هوا می شود.
ترابی گفت: سال گذشته در بیش از 10 هزار هکتار از اراضی ملی استان عملیات بیابان زدایی انجام شد و نهال کاری در سه هزار و 500 هکتار در 50 منطقه این استان، بذر پاشی، کنترل هرز آب در 6 هزار و 500 هکتار، احداث بادشکن به طول یکصد کیلومتر با مشارکت مردمی و اجرای طرح ترسیب کربن با هدف توانمندسازی جوامع مناطق بیابانی مجموعه ای از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته است.
وی بذرپاشی، کپه کاری، ایجاد بادشکن در اطراف مزارع، پاشیدن مالچ سنگریزه ای، کشت بافت گونه های سازگار با بیابان و توسعه تولید ذغال صنعتی را از دیگر راهکارهای مقابله با بیابانزایی و از راهکارهای حفظ و حمایت از درختان مناطق جنگلی و مناطق خشک و بیابانی برشمرد. 
به گزارش ایرنا، از 9 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت استان سمنان در حدود پنج میلیون و 200 هزار هکتار را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار