کد خبر: ۶۳۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 18 July 2018
به گزارش جام جم آنلاین؛ دخالت نظامی در یمن از سال 2015 با هدف حمایت از « عبد ربه منصور هادی » رییس جمهور مستعفی و بر ضد انصارالله، و « علی عبدالله صالح» رئیس‌دولت سابق یمن که صنعا و بیشتر مناطق شمال یمن را در اختیار داشتند شکل گرفت.
در این اقدام نظامی همه اعضای شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس به جز عمان تحت فرماندهی محمد سلمان ولیعهد عربستان سعودی با همسویی تسلیحاتی تل آویو- واشنگتن شرکت کردند. اما با گذشت 3 سال از عملیات موسوم طوفان قاطعیت علیه مردم یمن، مجموعه تحولات میدانی نبرد حکایت از ناکامی سیاست های منطقه ای ریاض در این کشور دارد.
در همین ارتباط جعفر قنادباشی کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به دلایل فرسایشی شدن جنگ یمن با ائتلاف سعودی اظهار داشت: از همان هفته های ابتدایی تحمیل جنگ به مردم یمن مشخص شد اهداف ریاض مبنی بر استقرار یک دولت دست نشانده محقق نخواهد شد و حتی تلاش آنها برای بازگشت « منصور هادی» رییس جمهور مستعفی به در بسته عدن خورد و با حمله نیروهای مردمی به محل اقامتش او مجبور به فرار شد.
وی با بیان اینکه هر اندازه از مداخله نظامی گروه ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی می گذرد معادلات میدانی به نفع یمنی ها رقم می خورد، افزود: در میانه جنگ بود که شاهزاده سلمان تلاش کرد با نفوذ برعلی عبدالله صالح و فرزند او با وعده قدرت، زمینه های شکاف در کمیته های مردمی و انصارالله را بوجود آورد اما با هوشیاری مردم و گروه های نظامی مستقر در یمن این توطئه را هم خنثی نمود.
این کارشناس منطقه ای در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اتحاد چند دولت در برابر محور مقاومت یمن، منطقه در آستانه ورود به چهارمین سال نبرد بی نتیجه عربستان و اذناب آن با مدافعان یمنی است، تصریح کرد: در وهله اول باید گفت، در عرصه زمینی ماشین جنگی عربستان به واقع در مرزهای یمن متوقف شده و حتی حملات متعدد جنگنده های سعودی صهیونیستی تنها موجب کشته شدن کودکان و زنان و غیر نظامیان می شود و عملا از شدت مقاومت ارتش و کمیته های مردمی یمن کاسته نشده بلکه ادامه جنگ به شدت آن نیز افزوده است.
قنادباشی در بیانی دیگر خاطر نشان کرد: جالب اینجاست نظامیان سعودی در مواجهه با دفاع همه جانبه یمنی ها از سرزمین خود مزدورانی از مغرب – سودان- جیبوتی و مالزی و حتی بطور پنهانی از قوای مصری هم اجیر کردند اما افزون بر اینکه نتایج ملموسی برای محمد سلمان به همراه نداشت تلفات سنگینی را متوجه ارتش ریاض کرد و نیروهای مغربی و سودانی و مالزیایی(با روی کار آمدن مهاتیر محمد) مجبور به ترک خاک یمن شدند. از این روز در عرصه جنگ زمینی شکست، نتیجه واقعگرایانه ارتش عربستان سعودی در برابر مردم یمن بشمار می رود.
این تحلیگر سیاسی در خصوص اینکه آیا جنگ نامتقارن جنگنده های ائتلاف علیه همسایه کوچک جنوبی شبه جزیره دستاورد قابل ذکری برای ریاض به همراه داشته، به دومین دلیل اصلی ناکامی ریاض در جنگ پرداخت و ابراز داشت: حتی بمباران 3 ساله و هر روزه هواپیماهای سعودی هم هیچ نتیجه ای در به تسلیم واداشتن مردم مقام یمن بار نیاورد و در عین ناباوری سلاح از دست کمیته های مردمی و ارتش این کشور به زمین نیافتاد. همانطور که می دانید مردم یمن هم با بهره گیری از بافت جغرافیایی و کوهستانی بودن کشورشان و هم از نظر فرهنگ مقاومتی، به گونه ای دفاع را ادامه می دهند که نتیجه تجاوز ائتلاف از همین الان علیه سعودی ها رقم خورده است.
وی در ادامه پیرامون سومین مزیت مقاومتی مردم یمن برابر متجاوزان سعودی به تشریح شرایط میدانی جنگ پرداخت و گفت: در عرصه دریایی هم وقتی به غرق شدن شماری از ناوچه ها و کشتی های جنگی رژیم سعودی که در نتیجه اصابت موشک ها و راکت های نظامیان یمنی منهدم شد نگاه می کنیم در می یابیم در مقایسه با جنگ های منطقه چنین رخدادی واقعا بی سابقه است و عربستان را در هیچ نبردی تا این اندازه متحمل خفت و سرشکستگی نکرد.
قناد باشی پیرامون این مطلب که چطور می شود امروز شاهد دستاورد نوینی از نظامیان یمن مبنی بر نفوذ پهبادی و رصد اطلاعاتی مواضع ارتش عربستان هستیم به چهارمین دلیل برتری یمنی ها در جنگ با عربستان اشاره کرد و عنوان داشت: جنگ 3 ساله انگیزه مقاومت در جمعیت 27میلیونی یمن را روز به روز بالاتر برده و آنها تردیدی در حفظ کیان و محل زندگی خود ندارند. لذا این انگیزه به قدری بالا رفته که هم در حوزه موشکی و هم در حوزه عملیات پهبادی، آنها توان خود را ارتقا بخشند. این امر موجب شد موشک ها و پهبادهایی که از گذشته در اختیار داشته اند را مهندسی معکوس و یا کپی بردای از مدل های مشابه کرده و به واسطه نیاز اطلاعاتی و تخریبی علیه مواضع دشمن بکار گیرند.
وی در همین راستا افزود: امروز نظامیان یمن به انواع موشک های دور برد – میان برد و کوتاه برد مجهز هستند و همانطور که گفتم انگیزه شکست دادن دشمن متجاوز نزد مردم یمن به قدری بالاست که حتی به فناوری ساخت موشک هم دست پیدا کرده اند. مهمتر اینکه دقت نقطه زنی موشک های صنعا بیش از گذشته بهبود یافته و یکی از دلایل آن رصد اطلاعاتی مواضع دشمن توسط پهبادهاست. از طرفی مردم یمن از ابتدا به رفاه طلبی خود را عادت نداده اند به همین خاطر محاصره اقتصادی هم آنها را از پای در نمی آورد.
تحلیلگر مسایل خاورمیانه در ادامه گفت وگو در جواب این سئوال که چرا با وجود دفاع همه جانبه مردم یمن جنایات سعودی ها در این کشور با سکوت محض رسانه های غربی عبری عربی مواجه است، گفت: اساس غائله عربستان در یمن متاثر از یک جنگ وکالتی از سوی غرب است. علاوه بر اینکه عربستان یک حکومت مردم سالار را در همسایگی پادشاهی دیکتاتوری خود بر نمی تانبد در مقابل، غرب هم به هیچ وجه علاقه ندارد دولتی همچون انصارالله که به لحاظ ماهیتی شبیه حزب الله لبنان است مشرف در تنگه راهبردی باب المندب و دریای سرخ ظهور پیدا کند. لذا استقرار یک حکومت دموکراتیک اسلامی با مشخصه های مقاومت حزب الله جزء خطوط قرمز غرب محسوب شده و تمایل ندارند جنایاتشان علیه مردم این سرزمین در رسانه ها انعکاس داشته باشد.
وی در تکمیل واکاوی نظامی سیاسی میدان یمن با نگاهی به نقش مخرب رژیم صهیونیستی در این میان تصریح کرد: اسراییلی ها تسلط انصارالله در دریای سرخ را به مثابه یک ضعف برای خود تصور می کنند و اعتقاد دارند در صورت تحقق این امر امکان حمله به اراضی اشغالی توسط از طرف یمن وجود دارد. در نتیجه دول غربی هم که تابعی از منویات صهیونیست ها در منطقه هستند تا جایی که امکان دارد اجازه نمی دهند بحران انسانی یمن و در کل جنگ این منطقه در کانون توجه جامعه جهانی قرار گیرد تا مبادا فشار افکار عمومی تحولات یمن را به سمتی هدایت کند تا بستر استقرار حکومتی نظیر آنچه در لبنان است در صنعا نیز تکرار شود. بنابراین ارتجاع منطقه – دلارهای نفتی سعودی و حمایت غرب مانع از آن شده فاجعه حقوق بشری یمن در صدر اخبار امروز جهان قرار گیرد.
قناد باشی در خصوص علت حمایت های معنوی و ایدئولوژیکی جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم یمن تاکید کرد: با توجه به مواضع خصمانه ای که رژیم ریاض سال هاست علیه تهران اتخاذ کرده باید گفت هر عاملی که موجب تضعیف قدرت عربستان در منطقه شود و سیاست های تروریست مابانه آن را با شکست مواجه کند طبعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. از طرفی اگر عربستان موفق شود مهره دست نشانده خود را در یمن مستقر کند قطعا نافی منافع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اگر عربستان در هر جنگی پیروز میدان باشد احتمال می رود فاتح جنگهای بعدی باشد و این به ضرر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود،اضافه کرد: عربستان به دنبال دیکته هژمونی و سلطه گری خود در منطقه و مهم تر از آن تسری مکتب وهابی تروریستی در منطقه است و مادامی که این سیاست از جانب محمد سلمان و پادشاه سعودی دنبال می شود قطعا ایران روی مخالف این جریان بوده و شکی نیست نظر به اینکه نظامیان سعودی با ناکامی در طراحی عملیات های خود از جمله تصرف بندر الحدیده روبه رو هستند امکان تسلط بر یمن برای آنها حادث نمی شود و با ادامه مقاومت مردم یمن بزودی شاهد ترک مخاصمه ریاض و اعطای امتیاز به یمنی ها از سوی آنها خواهیم بود.
محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار