مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از کشت تاغ در ۱۱۵ هکتار از اراضی بیابانی تحت تأثیر فرسایش بادی در استان خبر داد و گفت: ۵۴ درصد از مساحت کل استان سمنان بیابانی است.
کد خبر: ۶۳۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 16 July 2018
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از کشت تاغ در ۱۱۵ هکتار از اراضی بیابانی تحت تأثیر فرسایش بادی در استان خبر داد و گفت: ۵۴ درصد از مساحت کل استان سمنان بیابانی است.علینقی حیدریان در جلسه شورای اداری اظهار داشت: برنامه گسترده‌ای در حوزه مشارکت‌های مردمی و به‌ویژه روستاییان حاشیه کویر در راستای اجرای طرح‌های صنعتی در حاشیه کویر اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در 10 هزار هکتار از اراضی استان سمنان اقدام شده است افزود: بیش از 2 هزار هکتار از این طرح با مشارکت مردم در شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود و میامی و روستاهای حاشیه‌ای کویر اجراشده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ایجاد بادشکن‌ها و کاشت درختچه تاغ را مهم‌ترین راهکار برای مقابله با بیابان‌زایی دانست و اضافه کرد: امسال برای 20 هزار هکتار برنامه‌ریزی‌شده و با مشارکت مردم برای بیابان‌زدایی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه استان سمنان درمجموع 9.7 میلیون هکتار مساحت دارد که 6 درصد از کل کشور است خاطرنشان کرد: 5.2 میلیون هکتار معادل 54 درصد از مساحت استان بیابانی است و توسعه عرصه‌های بیابانی در آینده می‌تواند خطرآفرین باشد.
حیدریان با اشاره به کاهش چشمگیر نزولات آسمانی بیان کرد: 1.2 میلیون هکتار از مناطق بیابانی استان تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارند به این معنا که وقتی بادی بلند می‌شود خاک را از این منطقه جابه‌جا می‌کند.
وی ابراز داشت: 477 هزار هکتار مناطق بحرانی تحت تأثیر فرسایش بادی است که محیط پیرامون خود را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای زیرساخت‌های شهری مشکلاتی ایجاد می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه این اراضی در 20 نقطه استان قرار دارد یادآور شد: 115 هکتار از این بیابان‌ها در حال حاضر در دست‌کشت تاغ هستند که به تثبیت خاک کمک شایانی می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار