معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی افزایش بهره وری در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را دارد ضروری است.
کد خبر: ۶۳۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵ 16 July 2018
به گزارش تابناک سمنان ،چهارمین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان و کارگروه سازگاری با کم آبی در سال 1397 با حضور اعضای این شورا در سالن جلسات غدیر استانداری سمنان برگزار گردید.
دکتر سعید ناجی گفت: کاهش بارندگی ها باعث کاهش آورد منابع آبی در استان شده است که نیاز است برای بهره برداری از آب موجود برنامه ریزی کرد.
وی با بیان اینکه بیشترین آب در دسترس در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: بخش کشاورزی با توجه به اهمیت امنیت غذایی، معیشت کشاورزان و اشتغال، اهمیت ویژه ای دارد و از سوی دیگر باید بهره وری مصرف آب در این بخش افزایش یابد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان با تاکید بر اهمیت تعریف الگوی کشت مناسب در بخش کشاورزی، بیان کرد: نوع کشت در بخش کشاورزی باید به شکلی اصلاح شود تا مصرف آب کاهش یابد.
وی با اشاره به مطالعات ظرفیت دشت های استان سمنان از سوی سازمان جهادکشاورزی، افزود: اکنون این مطالعات در 6 دشت استان سمنان تکمیل شده و در سه دشت این مطالعات در دست تکمیل است.
دکتر ناجی بر انطباق مطالعات دشت ها با مطالعات حوزه آب تاکید و خاطرنشان کرد: با هدف کاهش مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت با افزایش تولیدات، رویکرد مهمی است که در این مسیر باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به اینکه برنامه های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نباید به معیشت کشاورزان و امنیت غذایی آسیب بزند، بیان کرد: به همین منظور بیشترین استفاده از راهکارهای فنی در دستور کار جهادکشاورزی قرار گیرد.
به گفته معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان ، توسعه سامانه های نوین آبیاری که با حمایت همه جانبه دولت همراه است باید با ترغیب کشاورزان بیشتر توسعه یابد.
وی با تاکید بر انطباق برنامه های کاهش مصرف آب با ظرفیتهای خاک، گفت: دولت در بخش توسعه آبیاری نوین، 85 درصد هزینه احداث را می پردازد و 15 درصد نیز تسهیلات ارایه می شود که باید کشاورزان از این ظرفیت ایجادشده استفاده کنند.
وی استان سمنان را دارای ظرفیت ویژه ای در ایجاد کشت های گلخانه ای دانست و گفت: توسعه ارقام دارای ارزش افزوده به صورت گلخانه ای می تواند ارزش اقتصادی قابل توجهی داشته باشد و از سویی کاهش مصرف آب را به همراه دارد.
معاون استانداری سمنان گفت: افزایش بهره وری برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مشارکت و عزم عمومی می طلبد و اجرای برنامه های مختلف تنها بر عهده یک بخش نیست.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان نیز در این نشست با اشاره به وضعیت منابع آبی و برداشت سالیانه از این منابع در استان سمنان و همچنین کاهش نزولات جوی افزود: باید مدیریت مصرف در همه بخش‌ها، خصوصاً بخش کشاورزی به طور ویژه انجام شود.
دکتر ایرج حیدریان از نصب کنتور هوشمند در 80 درصد از چاه های عمیق کشاورزی این استان خبر داد و گفت: با انجام این کار و هوشمندسازی چاه‌ها ی کشاورزی، یک قدم در رابطه با مدیریت مصرف به جلو حرکت کردیم و انشاءالله با اصلاح الگوی کشت و اصلاح شیوه های آبیاری قدم‌های بعدی نیز طی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان همچنین از کاهش 18 درصدی بارندگی در استان سمنان در سال زراعی جاری، از ابتدای مهرماه 96 تا 27 خرداد 97 در مقایسه با آمار دراز مدت خبر داد.
دبیر شورای حفاظت از آب استان با بیان اینکه بارش‌های اخیر هم نتوانسته است، وضعیت منابع آبی را به حالت نرمال برساند اضافه کرد: همچنان وضعیت آب بحرانی و حاد است و می‌طلبد که در بخش‌های صنعت، شرب و به ویژه کشاورزی مدیریت مصرف صورت گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار