کد خبر: ۶۲۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 12 July 2018
به گزارش جام جم، درد دنبالچه (coccydynia) اغلب به دنبال افتادن روی استخوان دنبالچه، که درانتهای ستون فقرات یا به علت التهاب مزمن است که معمولا بر اثر نشستن طولانی ایجاد می‌شود. وقتی استخوان دنبالچه، عضلات و رباط‌های اطراف آن آسیب دیده و تحت فشار قرار می‌گیرند، دنبالچه دردناک می‌شود.
انتهای ستون فقرات از چندین مهره کوچک تشکیل شده است که به آن دنبالچه می‌گویند. درد دنبالچه یک درد موضعی است که با نشستن یا هرحرکتی که سبب ایجاد فشار روی قسمت تحتانی ستون فقرات شود ایجاد می‌شود.
این درد معمولا به علت واردآمدن ضربه به استخوان دنبالچه و بافت اطراف آن ایجاد می‌شود، مثل افتادن روی باسن یا به دنبال زایمان. بندرت ممکن است، عفونت یا تومور سبب ایجاد درد دنبالچه شود.
درد دنبالچه به‌طور مشخص همراه با بعضی اختلالات اسکلتی، عضلانی بیشتردیده می‌شود. اختلالاتی مثل دامنه حرکت زیاد (hypermobility) دنبالچه واستخوان ساکروم.
در واقع با نشستن زیاد و محدودیت حرکت دنبالچه و به علت وارد آمدن فشار بر روی عضلات کف لگن، درد و ناراحتی بیشتری احساس می‌شود و در موارد نادر در رفتگی مفصل انتهایی ساکروم و دنبالچه ایجاد می‌شود.
در بیشتر موارد، درد دنبالچه طی چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابد اما این درد می‌تواند طولانی تر شود و روی انجام کارهای روزمره تاثیر بگذارد. برای کاهش درد می‌توان از چندین راهکار استفاده کرد که شامل خم شدن به جلو در زمان نشستن، استفاده از بالش‌های V شکل و مصرف مسکن‌های ساده است.
اگر درد دنبالچه بهبود نیابد (درد مزمن دنبالچه) باید با پزشک مشورت کنید. چرا که ممکن است نیاز به معاینه، انجام رادیوگرافی ساده و انجام ام آرآی برای رد شکستگی، آرتروز و در موارد نادر، رد تومورها داشته باشید.
درمان های دردمزمن دنبالچه شامل فیزیوتراپی، تزریق داروهای بی‌حس کننده، بلوک‌های عصبی مخصوص کاهش درد دنبالچه و استفاده ازامواج رادیویی (رادیوفرکانسی) برای کاهش درد هستند. قدم نهایی که فقط درصورت عدم‌پاسخ به سایر درمان‌ها توصیه می‌شود، انجام عمل برداشتن استخوان کوکسیکس یا دنبالچه است.
دکتر فریده محمدطاهری
فلوشیپ درد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار