پرونده درگیری قانون‌گذار با مجری قانون نزدیک به یکسال است که راه به جایی نبرده و نماینده خاطی علیرغم آنکه 4 بار احضار شده، اما تاکنون خود را به دادگاه معرفی نکرده است.
کد خبر: ۶۲۸۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 11 July 2018

خبرگزاری فارس- مریم عرب‌ انصاری: نهم مرداد سال گذشته بود که خبر ضرب و شتم یکی از ماموران پلیس راهور مستقر در فروگاه مهرآباد توسط یکی از نمایندگان مجلس سرتیتر اخبار رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها شد؛ خبری تلخ که حاکی از آن بود که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنگامی که قصد ورود به منطقه ویژه فرودگاه را داشت به دلیل عدم ارائه مدرک شناسایی معتبر با ممانعت پلیس مواجه شده و مامور پلیس راهور را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که بینی مامور مذکور دچار شکستگی می‌شود.

درست یک هفته بعد از وقوع این حادثه، سردار منتظرالمهدی سخنگوی ناجا از شکایت پلیس از نماینده ضارب خبر داد و گفت: باید سازوکارهای قانونی برای مقابله با رفتارهای تند و پرخاشگرانه و نامعقولی که با ماموران ناجا سر می‌زند، ایجاد شود تا دیگربار اینگونه رفتارها مجال تکرار پیدا نکند. 

این رفتار ناصحیح و عجولانه نماینده مجلس بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است؛ پیگیری مردم در این خصوص نیز همواره ادامه داشته و دارد؛ مردم منتظرند تا بدانند قانون با نماینده خاطی چه می‌کند؛ نکند به دلیل آنکه ضارب نماینده مجلس بوده است از جرم وی چشم‌پوشی شود؟ 

پیگیری‌های خبرگزاری فارس، درخصوص این پرونده از لحظه‌ وقوع تاکنون ادامه داشته است و همواره وضعیت این پرونده از فرمانده ناجا و رئیس پلیس راهور گرفته تا رئیس اداره حقوقی راهور ناجا مورد سوال قرار گرفته است.

در آخرین پیگیری سرهنگ محمد ترحمی رئیس اداره حقوقی راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامیخبرگزاری فارس، در این خصوص اظهار داشت: قریب به یکسال از این موضوع می‌گذرد و بارها نماینده محترم توسط بازپرس دعوت شده است اما متاسفانه علی‌رغم اینکه همگان در برابر قانون اساسی یکسانند و هر کسی حق دارد در دادگاه صالحه دادخواهی کند لیکن مشارالیه از حضور در محکمه خودداری کرده است.

رئیس اداره حقوقی راهور ناجا تصریح کرد: این نماینده با علم واضح به اینکه تعرض به مامور و ضرب و جرح وی در زمان انجام وظیفه به هیچ وجه از وظایف نمایندگی محسوب نمی‌شود این اقدام را انجام داده است و ما نیز خواستار این هستیم تا مجلس شورای اسلامی نسبت به معرفی نام برده اقدام لازم را انجام دهد.

وی گفت: با عنایت به اینکه جرم تعرض عمدی به تمامیت جسمانی هر انسان از جمله جرائم غیرقابل گذشت است احقاق حقوق حقه مامور یاد شده مورد پیگیری قرار دارد و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز مصمم به دادخواهی است. 

سرهنگ ترحمی اظهار امیدواری کرد: متهم مذکور هرچه سریعتر خود را به دستگاه قضایی معرفی کند تا حسب رسیدگی عادلانه اقدام شود و  احساس مصونیت افراد خاص از تعرض به قانون از ذهنیت جامعه پاک شود. 

این مقام ارشد اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در پاسخ به پرسش فارس درخصوص اینکه نماینده مجلس چند بار احضار شده است، اعلام کرد: این فرد 4 بار احضار شده اما تاکنون خود را به دستگاه قضایی معرفی نکرده است. 

سرهنگ ترحمی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عدم معرفی و حضور متهم بعد از احضار به دادگاه، طبق قانون برای نماینده خاطی مجلس نیز همانند مردم عادی، حکم جلب صادر می‌شود یا نه،‌ گفت: طبق قانونی که مجلس وضع کرده عملکرد یک نماینده وقتی مورد شکایت قرار بگیرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نسبت به بررسی عملکرد نماینده اقدام لازم را خواهد کرد. 

وی گفت: در صورتی که رفتار نماینده در راستای وظایف خاص نمایندگی نباشد مراتب برای رسیدگی قضایی حسب آیین دادرسی پیگیری شده و به دستگاه قضایی اعلام می‌شود. 

این مقام ارشد پلیس راهور تاکید کرد: در این پرونده، مامور پلیس با توجه به شرایط امنیتی محل خدمت و وظیفه خود، ورود افراد به مسیر VIP را منوط به ارائه مجوز دانسته و از ورود بدون مجوز ایشان جلوگیری می‌کند اما این نماینده با اصراربر خواسته‌های شخصی خود با مامور قانون برخورد کرده و وی را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد به طوری که صدمات وارده توسط پزشکی قانونی تایید شده و دوربین‌های مداربسته فرودگاه نیز چگونگی تعرض به مامور را ضبط کرده است؛ مسلما این عملکرد در حدود وظایف یک نماینده نیست. 

رئیس اداره حقوقی راهور ناجا  با بیان این مطلب که منتظر اعلام نظر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم، خاطرنشان کرد: مصونیت پارلمانی نمایندگان مجلس فقط در حدود وظایف قانونی‌شان است نه امور شخصی. 

وی تاکید کرد: پلیس مصرانه این مساله را تا اخذحکم و دادنامه پیگیری خواهد کرد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار