کد خبر: ۶۲۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 11 July 2018
پس از خوردن غذای آلوده ممکن است علائم مسمومیت در کمتر از 30 دقیقه ظاهر شود.


برگرها: بخش‌های نپخته گوشت بویژه برگرها می‌تواند شما را در خطر مسمومیت با باکتری خطرناکی به نام اشرشیاکلی قرار دهد. مسمومیت ناشی از مصرف گوشت نپخته با علائمی از قبیل اسهال، درد شکمی، تب و استفراغ همراه است و دوره نهفتگی آن بین دو تا هشت روز است.
جوانه‌ها: دانه حبوبات و غلات برای رشد و جوانه‌زنی نیاز به محیط مرطوب و گرم دارند و این شرایط محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها بویژه سالمونلا و اشرشیا کلی خواهد بود. حتی اگر این جوانه‌ها در شرایط بهداشتی و در منزل تهیه شوند، بازهم در این فصل در معرض آلودگی با این میکروب‌های خطرناک هستند.
سالاد تهیه شده از سبزیجات برگی: سالادها و سس‌های تهیه شده برای پوشش‌دهی آنها، بویژه اگر به‌صورت دستی تهیه شده‌اند، می‌توانند شما را در تابستان در معرض بیماری قرار دهند. کاهو و فردی که سالاد را تهیه کرده خود از منابع اصلی آلودگی سالاد محسوب می‌شوند. مواد اولیه برای تهیه این سالادها به طرق مختلف آلوده می‌شوند؛ از آبیاری با آب آلوده در مزرعه تا دستان آلوده افراد و وسایل آلوده.
بستنی‌های دست‌ساز و خانگی: یکی از مواد مورد استفاده در تهیه بستنی تخم‌مرغ خام است که حاوی باکتری خطرناکی به نام سالمونلاست. در بسیاری از کارخانجات از تخم‌مرغ پاستوریزه برای تهیه بستنی استفاده می‌شود حال آنکه در منزل یا فروشگاه‌ها ممکن است از تخم مرغ خام استفاده شود. سالمونلا با حرارت و پاستوریزاسیون از بین می‌رود. بنابراین بستنی‌های ساخته شده در فروشگاه‌ها ممکن است آلوده به این باکتری باشند. علاوه بر سالمونلا، خطر مسمومیت با لیستریا نیز با مصرف این‌گونه بستنی‌ها وجود دارد.
خربزه و هندوانه: این دو میوه محبوب تابستانی در معرض آلودگی با لیستریا هستند. این میکروب در سطح پوست این میوه‌ها باقی می‌ماند. بنابراین قبل از قرار دادن این میوه‌ها در یخچال و نیز برش حتماً آنها را شسته و حتی با وسیله مناسبی بسائید. در غیر این صورت هنگام برش باکتری‌ها از سطح به داخل وارد شده و در صورت نگهداری باقیمانده میوه برای روزهای بیشتر، آنها را بشدت آلوده می‌کند.
گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی اغلب در سالاد و ساندویچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به‌دلیل این‌که پخته نمی‌شود، می‌تواند منشأ شیوع بسیاری از بیماری‌ها باشد. بنابراین قبل از مصرف آن را به دقت شسته و فاسد شده‌ها رو دور بریزید.
تخم‌مرغ زده شده: خطر آلودگی با سالمونلا در تخم‌مرغ بسیار بالاست به ویژه اگر در دمای مناسب نگهداری نشود (دمای یخچال یا کمتر). همیشه سعی کنید تخم‌مرغ را از فروشگاه‌هائی تهیه کنید که آن را در قسمت سرد نگهداری می‌کنند. اگر در حین آشپزی لازم است تخم مرغ همزده را برای زمانی نگهداری کنید، حتما آن را در ظرف یخ قرار دهید.
سالاد ماکارونی: استافیلوکوکوس اورئوس در پوست و موی افراد وجود دارد و ممکن است در حین تهیه این غذا منتقل شود بویژه اگر در یخچال نگهداری نشود.
سالاد سیب‌زمینی: زمانی که سیب‌زمینی پخته می‌شود، ممکن است باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم در آن زنده باقی بماند. سرد کردن آرام این سیب‌زمینی در شرایط مساعدی برای جوانه‌زنی اسپورهای آن فراهم می‌آورد و این باکتری سم بسیار خطرناکی تولید می‌کند.
بنابراین اگر قصد تهیه این غذا را دارید سیب‌زمینی را در همان روز تهیه کنید و هرگز از سالادهای سیب‌زمینی تهیه شده در بیرون از منزل به‌دلیل عدم‌اطمینان از چگونگی تهیه آن استفاده نکنید.
دکتر مریم قادری قهفرخی
جام جم / متخصص صنایع غذایی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار