کد خبر: ۶۲۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 05 July 2018
به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر بنفشه تمیزی‌فر، با اشاره به تب برنزه شدن در تابستان گفت: متخصصین پوست برنزه کردن حقیقی پوست را کاملا رد می‌کنند. در واقع برنزه شدن به معنای تیره شدن پوست، آسیب ناشی از نور است. ساعت‌ها خوابیدن در آفتاب یا سولاریوم رفتن برای تیره شدن رنگ پوست، عوارض خطرناکی چون پیری زودرس و سرطان‌های پوست را درپی دارد.
تمیزی‌فر از مضرات دیگر برنزه کردن، به آسیب‌های چشمی و افزایش خطر ‌آب‌مروارید و تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش عفونت‌ها مثل عفونت‌های قارچی اشاره کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اشعه ماوراء بنفش از امواجی است که باعث برنزه شدن پوست می‌شود، افزود: این امواج در حینی که خطرات زیادی دارد موجب تولید ویتامین دی و تقویت هورمون‌های نشاط آور می‌شوند و در بعضی موارد خاصیت درمانی دارند. برای مثال افرادی که پرکاری سیستم ایمنی یا لک و پیس دارند برای درمان‌شان از دستگاه UV استفاده می‌کنند.
تمیزی‌فر درباره روش سالنی برنزه کردن با سولاریوم گفت: سولاریوم دستگاهی است که به صورت لامپی اشعه ماوراء بنفش تولید می‌کند و دُز این اشعه در این دستگاه بالاتر از آفتاب است. بنابراین خطرات بیشتری را به همراه دارد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در توصیه به افرادی که در تابستان به سواحل سفر می‌کنند، گفت: این افراد لازم است ازقبل از ۱۰ صبح و بعد ازچهار بعدازظهر به ساحل بروند و حتما از کلاه، لباس پوشیده و عینک آفتابی و به ویژه کرم ضدآفتاب استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که زمان طولانی در معرض مستقیم نور خورشید هستند، پنج تا ۱۰ دقیقه قبل از ترک منزل حتما ضدآفتاب بزنند و هر دو - سه ساعت یک بار این کار را تکرار کنند. همچنین از آنجایی که بدن به ویتامین دی نیاز دارد، حدود ۱۰ دقیقه در روز و سه بار در هفته باید در معرض آفتاب باشند.
چرایی تفاوت درSPF ضدآفتاب‌ها
تمیزی‌فردر ادامه صحبت‌هایش درباره SPF ضد آفتاب‌ها توضیح داد و گفت: SPF فاکتوری است که میزان محافظت کنندگی از آفتاب را می‌سنجد و معقول‌ترین SPF یک ضدآفتاب ۳۰ تا ۵۰ است. هر چه مقدار آن بالا رود درصد محافظت از نور خورشید بالا می‌رود. اما از ‌ SPF ۵۰به بالا، این درصد تفاوت چشمگیری ندارد.
برنزه کردن فیک
این متخصص ‍پوست درباره اسپری‌های برنزه کننده نیز گفت: تا کنون استفاده از اسپری‌های برنزه کننده که به تازگی در همه‌جای دنیا باب شده، خطرشناخته شده‌ای در پی نداشته است. این اسپری‌ها دارای رنگ افزودنی DHA هستند که لایه‌های شاخی پوست ترکیب می‌شوند و رنگ پوست را تغییر می‌دهند. اما باید در استفاده از آنها مراقب باشیم، داخل چشم‌ها و دهان نروند و موقع استفاده تنفس نکنیم. این رنگ‌ها همانطور که لایه شاخی شده با شست‌وشو می‌ریزد، از بدن دفع می‌شوند.
نقش خوراکی‌ها در برنزه کردن پوست
تمیزی‌فر درباره تاثیر خوراکی‌ها در برنزه کردن گفت: خوراکی‌هایی مثل آب‌هویج و جگر و قرص خوراکی راکوتان که از ترکیبات ویتامین‌ آ هستند با عث افزایش جذب امواج یو وی می‌شوند و در مقادیر زیاد نباید مصرف شوند. همچنین خوراکی‌هایی دیگری هستند که به خاطر داشتن ماده لیکوپن خاصیت ضد آفتابی دارند مثل میوه‌ها (گوجه) و سبزیجات...

وی در پایان افزود: استفاده از روغن‌ها در برنزه کردن، از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و آسیب‌های پوستی را کاهش می‌دهد ولی خاصیت ضدآفتابی ندارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار