کد خبر: ۶۲۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴ 03 July 2018
چرا گفته می‌شود اعتیاد به الکل یک اختلال روانپزشکی است؟ برخی از اختلالات روانپزشکی، قبل از مصرف الکل وجود دارند و برخی پس از مصرف الکل و نیز رفتارهای غیرطبیعی هستند که بر اثر اعتیاد به الکل، ظاهر می‌شوند.


به گزارش جام جم، هر ماده‌ای که وارد بدن می‌شود اثراتی از خود بر جای می‌گذارد، الکل نیز از این قاعده مستثنا نیست. اولین اثر الکل روی سیستم پاداشی است، اما در کنار این مساله سایر بخش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
الکل چه اثراتی بر سیستم عصبی می‌گذارد‌؟
الکل موجب آزاد شدن دوپامین می‌شود و حس سر خوشی ایجاد شده فرد را به استفاده مجدد و مکرر الکل ترغیب می‌کند،که این امر موجب می‌شود صدمات جبران ناپذیری به مصرف کننده وارد شود . مصرف الکل به غیر از سیستم پاداشی، می‌تواند بر سیستم استرسی فرد نیز اثر بگذارد. الکل از ابتدای امر موجب می‌شود مواد استرس‌زا از ذهن ما آزاد شود، اما در خصوص سایر مواد اعتیاد‌آور روند به این شکل نیست.
اثرات اعتیاد به الکل چیست‌؟
اگر فردی به شکل مستمر از الکل استفاده کند، در دراز‌مدت اثرات مخربی را شاهد خواهد بود. مصرف الکل به شکل مداوم و مستمر می‌تواند بر ژن فرد تاثیر بگذارد، به شکلی که در طولانی‌مدت ژن‌ها دستخوش تغییراتی شوند. مضاف بر این‌که حس سرخوشی ناشی از مصرف الکل نیز در طولانی‌مدت کمرنگ شده و مصرف‌کننده بعد از گذشت مدتی دیگر آن حس خوشایند را تجربه نخواهد کرد . اختلال شخصیت ضد‌اجتماعی، اختلالات خلقی و اضطرابی، اختلالات خلقی و افسردگی که عمدتاً اختلالات دوقطبی هستند از مهم‌ترین اختلالات ناشی از اعتیاد مصرف الکل به شمار می‌آیند.
چرا برخی افراد مصرف الکل را یکی از راه‌های مقابله با افسردگی می‌دانند‌؟
افراد مبتلا به اختلال افسردگی یکی از راه‌های مقابله با این بیماری روانشناختی را مصرف الکل می‌دانند که این یک دیدگاه و باور غلط است. درمان به موقع افسردگی در واقع پیشگیری از مصرف الکل است. اختلالات اضطرابی مانند ترس از چیزهای خاص یا ترس از جمع از جمله اختلالات روانپزشکی شایع هستند که یکی از روش‌های اشتباه خود درمانی آنها مصرف الکل است.
مصرف الکل چگونه به رفتارهای خشونت‌زا منجر می‌شود‌؟
مصرف الکل در کوتاه‌‌مدت موجب بروز خشونت با نزدیکان یا بدرفتاری با کودکان می‌شود. احتمال تصادفات رانندگی را بالا می‌برد، خطر سوختگی، غرق شدن یا روابط پرخطر را با خود به همراه دارد. همچنین موجب فراموشی، اختلالات تنفسی، کما و حتی مرگ می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار