کد خبر: ۶۲۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶ 03 July 2018
اعلام مشخصات شرکت هایی که برای تامین نیاز دارو نرخ دولتی دریافت کردند بحثی است که اخیرا در حوزه دارو مطرح شده اما به نظر می رسد مسئولان حوزه بهداشت و درمان علاقه زیادی به ارائه این لیست به مردم ندارند.


حیدر علی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین رابطه با اشاره به لزوم شفاف سازی در حوزه واردات دارو به جام جم آنلاین می گوید: بنابر صحبت های اخیری که با غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو داشتم، شرکت هایی که نیاز دارویی کشور را برطرف می کنند تعداد مشخص و محدودی هستند بنابراین دارویی که از طریق ارزهای دولتی خریداری شده تحت نظارت سازمان و غذا و دارو صورت می گیرد.
عابدی ادامه داد: در خصوص موضوعاتی که اخیرا در فضای مجازی مبنی بر "واردات غیر دارویی به جای دارو با ارز 4200 تومانی" منتشر شده است، سازمان غذا و دارو باید پاسخگو باشد اما بی تردید اگر در این حوزه تخلفی صورت بگیرد این وزارتخانه به جد با متخلفین برخورد می کند.
عابدی تاکید کرد: اگر شرکت دارویی برای تهیه دارویی خاص ارز دولتی گرفته و در ازای آن کالای غیر دارویی وارد کرده است به هیچ عنوان تواند از چنگال عدالت نمی فرار کند. سازمان غذا و دارو پیگیر شفاف سازی این موضوع است.چرا که اصل شفاف سازی در حوزه دارو و ... باعث جلوگیری از بسیاری از رانت ها و سو استفاده ها در کشور می شود و ما بسیار بر اجرای کامل آن در هر حوزه تاکید داریم.
در ادامه، احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص شفاف سازی در حوزه شرکت های دارویی به جام جم آنلاین گفت: امروز جلسه فراکسیون شفاف سازی با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد تا بتوان راهکارهایی را برای کاهش سواستفاده های ارزی مطرح کرد. مهم ترین راه حل های مطرح شده در این جلسه "اجرای کامل قانون دسترسی آزاد به اطلاعات" و دیگری "اجرای قوانین مرتبط با موضوع شفاف سازی" بود. این دو موضوع در حال نهایی شدن است تا با اجرای آنها بحث رانت ها و تخلفات به کلی ریشه کن شود.
وی ادامه داد: در رابطه با ارز نیز تصمیمات جدی گرفته شد که البته با اجرایی شدن دو اصل بالا دیگر شاهد تخلفات ارزی نخواهیم بود. چند نرخی شدن ارز باعث باز شدن راه های سواستفاده توسط افراد متخلف می شود و باید به راهکاری اندیشید که بتوان ارز را تک نرخی کرد.
همتی تاکید کرد: مردم در رابطه با دو موضوع عدالت و شفافیت بسیار جدی هستند و تمامی نمایندگان باید درصدد تحقق بخشیدن به این دو اصل باشند. مردم اگر شاهد همه مسائل کشور قرار بگیرند و دولت را با خود شفاف ببینند بی شک اعتماد عمومی که تا حدودی تضعیف یافته، بهبود می سازد. مهم ترین خواسته عموم مردم جلوگیری از رانت و باندبازی است که ما در قالب شفاف سازی به آن اولویت بخشیده ایم اما ممکن است در ابتدای اجرای این اصل مشکلاتی بوجود آید اما اهمیت این موضوع به حدی بیان شده که باید در راس اقدامات قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار