رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود :
به گزارش تابناک سمنان ،رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: پروژه تعیین عرصه محوطه هشت هزار ساله عمادالدین شاهرود در حال انجام است.
کد خبر: ۶۲۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 23 June 2018
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان «حمیدرضا حسنی» گفت : گروهی از باستان‌شناسان به سرپرستی باستان‌شناس پیشکسوت «حسن رضوانی» و با پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، عملیات گمانه‌زنی در این محوطه دوره نوسنگی را با هدف تعیین عرصه واقعی محوطه تاریخی عمادالدین آغاز کرده اند.
وی گفت: بخش اصلی این محوطه بر اساس شواهد سطحی مربوط به فرهنگ سنگ چخماق در منطقه شمال شرق فلات ایران است که قدمت آن به اواخر هزاره ششم قبل از میلاد می‌رسد و شواهد سطحی دیگر نیز گویای استمرار حضور در این محوطه تا اواسط هزاره پنجم قبل از میلاد است.
حسنی افزود: تپه‌های سنگ چخماق بسطام واقع در 14 کیلومتری شمال محوطه عمادالدین محوطه معیارِ فرهنگ نوسنگیِ شمال شرق ایران است که در دهه 1350 خورشیدی توسط هیأتی ژاپنی به طور گسترده کاوش شد ولی نتایج آن تا کنون منتشر نشده است.
وی گفت: محوطه عمادالدین در حاشیه جنوبی شهر شاهرود در سال 1394 به طور اتفاقی توسط مالک زمینی که بخشی از محوطه در آن واقع شده شناسایی شد و مراتب به اطلاع اداره میراث فرهنگی شاهرود رسید.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: این محوطه نویافته در کنار جاده کمربندی شاهرود- مشهد واقع شده و بیش از 90 درصد آن بر اثر ایجاد تاکستان و باغ‌های میوه شدیداً آسیب دیده است.
تا کنون شمار قابل توجهی انواع دست ساخته‌های زندگی دوره نوسنگی، مانند هاون‌های سنگی، دست آس، سنگِ ساب و تبر سنگی از خاک‌های شخم خورده از این محوطه به دست آمده است. اهمیت این محوطه از آن جهت است که شواهد روشنی از ادامه استقرار از اواخر هزاره هفتم تا اواسط هزاره پنجم قبل از میلاد را طی حدود دو هزار سال نشان می‌دهد.
 وجود باغ‌های میوه و جاده کمربندی که بخش‌هایی از این محوطه بزرگ را تخریب کرده اند بر پیچیدگی عملیات گمانه زنی و تعیین عرصه واقعی آن افزوده است.
 تا کنون شواهد زندگی نوسنگی در عمق سه متری زمین شناسایی شده و گمان می رود که شواهد بیشتری در اعماق بیشتر در نقاط دیگر این محوطه به دست آید.
محوطه عمادالدین هفتمین محوطه دوره نوسنگی (فرهنگ چخماق) است که تا کنون در ناحیه شاهرود شناسایی شده است. این فرهنگ، قدیمی‌ترین فرهنگ دوره روستانشینی در نیمه شرقی فلات ایران است.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار