این روز‌ها افزایش قیمت صد درصدی در نیمی از کالا‌های خانگی موجب نگرانی و کاهش قدرت خردید مردم شده است.
کد خبر: ۶۲۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 21 June 2018
این روز‌ها افزایش قیمت صد درصدی در نیمی از کالا‌های خانگی موجب نگرانی و کاهش قدرت خردید مردم شده است.

به گزارش تسنیم ، افزایش قیمت لوازم خانگی برای خانواده‌هایی که دارای دختران و یا پسران دم بخت هستند نگران کننده است. این روز‌ها افزایش ناگهانی قیمت لوازم خانگی خرید جهیزیه را تبدیل به کابوسی تلخ برای خانواده‌ها کرده است.

از بیش از یک ماه گذشته تا کنون نوسانات دلار و ارز و تاثیر آن بر گرانی اجناس مختلف را از اخبار صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها پیگیری میکنیم، اما شاید بسیاری از مردم در بطن ماجرا قرار نگیرند و گرانی ارز و افزایش قیمت برایشان در حد یک خبر باقی بماند و برخی آنقدر سرمایه دار و پولدارند که حتی اگر قیمت‌ها چندین برابر هم شود به قول معروف ککشان هم نمی‌گزد.

اما دغدغه اصلی مربوط به قشر آسیب‌پذیر و کارگرانی است که سالهاست حقوقشان به ماهی یک میلیون تومان هم نمی‌رسد و در شرایطی قرار گرفته اند که قیمت یک لوازم ریز خانگی با تمام حقوق یک ماهه آنان برابری می‌کند و این درحالی است که باید برای دختر دم بخت خود جهیزیه تهیه کنند چراکه تا ماه دیگر باید او را راهی خانه بخت کنند.

دغدغه دل‌نگرانی مردم من را برآن داشت تا وارد بازار شوم و وضعیت خرید و فروش و قیمت اجناس را از نزدیک جویا شوم تا شاید بتوانم از فروشندگان لوازم خانگی علت افزایش قیمت کالا‌ها را جویا شوم.

وارد بازار می‌شوم، شاید با توجه به گرانی اجناس تصورم بر این بود که بازار خالی از مردم باشد و مغازه‌داران بیکار در مغازه‌هایشان نشسته باشند. اما بر خلاف تصوراتم بازار شلوغ است و در هر مغازه‌ای حداقل دو الی سه مشتری وجود دارد.

به اولین مغازه لوازم‌خانگی که می‌رسم وارد مغازه می‌شوم، البته این را هم بگویم که به سمت بازار عمده‌فروشان لوازم خانگی آمده‌ام، دوری در مغازه میزنم و قیمت‌هایی که بر روی اجناس درج شده را می‌خوانم.

قیمت کالا‌های خانگی ریز و درشت را مرور می‌کنم، قیمت بسیاری از کالا‌ها نسبت به سال گذشته در همین موقع افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است، نمونه آن قیمت کالای چای ساز است که یک مارک سال گذشته با ۲۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و امروز قیمت آن به ۵۹۷ هزار تومان رسیده است.

در مورد کالا‌های بزرگی مانند یخچال و تلوزیون نیز قیمت آن تا مرز ۵۰ درصد افزایش داشته است. البته لوازم‌خانگی ایرانی نیز از افزایش قیمت مصون نمانده و دچار تغییراتی شده است.

از آن مغازه عبور می‌کنم و وارد مغازه دیگری در همان نزدیکی می‌شوم، باز هم قیمت‌ها را مرور می‌کنم، آری، همه‌جا وضعیت قیمت‌ها یکسان است.

برای اطلاع از وضعیت بازار و قیمت‌ها با فروشنده به گفت‌وگو می‌نشینم...

فروشنده کالا و لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان گفت: در همه ادوار شاهد افزایش قیمت سالیانه لوازم‌خانگی و سایر اجناس بوده ایم، اما امسال شیب افزایش قیمت کالا‌ها تند‌تر شده است.

مردم و فروشندگان کالا احساس نا امنی می‌کنند

جواد وصالی تصریح کرد: این روز‌ها مردم و حتی فروشندگان کالا نسبت به وضعیت قیمت کالا‌ها احساس نا امنی می‌کنند، به گونه‌ای که مردم بخاطر ترس از گرانی بیشتر کالا‌ها در ماه‌های آینده اقدام به خرید سریع کالا‌ها می‌کنند و از طرفی هم فروشندگان نگران افت پول و سرمایه‌هایشان هستند.

وی در مورد علت افزایش چند برابری قیمت‌ها ابراز کرد: امسال بخاطر افزایش قیمت دلار و اعمال تحریم‌ها با افزایش قیمت کالا‌ها مواجه شده‌ایم.

فروشنده کالا و لوازم‌خانگی در همدان تصریح کرد: افزایش قیمت تنها مربوط به کالا‌های خارجی نبوده و حتی در لوازم خانگی ایرانی نیز تاثیر گذاشته است. میانگین افزایش قیمت لوازم خانگی در سطح بازار به ۱۰ درصد رسیده است.

وصالی افزود: بخشی از افزایش قیمت هم بخاطر تقاضای زیاد مردم است که وقتی قیمت بازار را نا امن میبینند باعث می‌شود برای خرید عجله کنند با این استدلال که امروز کالایی را بخرند ارزان‌تر از ماه آینده خواهد بود.

کالا‌ها را به قیمت خرید قبل عرضه نمی‌کنیم

وی با بیان اینکه شاید تمام سرمایه ما کالا‌های داخل انبار ما باشد، اظهار داشت: هرگز کالا‌ها را به قیمت خرید قبل نمی‌توانیم به فروش برسانیم چراکه اگر اینگونه باشد ارزش ریالی سرمایه ما افت می‌کند و متضرر می‌شویم.

فروشنده کالا و لوازم‌خانگی در همدان گفت: سال گذشته قیمت متوسط پک جهیزیه در کالا‌های درشت ۸ تا ۹ میلیون تومان بوده، اما اکنون همان پک جهیزیه را با ۱۴ میلیون تومان می‌توان تهیه کرد.

وی با بیان‌اینکه مردم گمان می‌کنند سود افزایش قیمت کالا‌ها در جیب فروشندگان کالا می‌رود، ابراز کرد: هرگز این چنین نیست چراکه به دنبال افزایش قیت کالا اجاره مغازه، قیمت بیمه‌ها و دیگر خدمات نیز برای ما گران می‌شود.

مرم برای خرید عجله کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: مردم برای خرید جهیزیه و کالا‌های اساسی عجله کنند چراکه ممکن است در ماه‌های آینده قیمت لوازم‌خانگی ریز و درشت نسبت به امروز افزایش یابد.

رضا خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان اظهار داشت: نیمی از کالا‌ها به ویژه کالا‌های ریز نسبت به سال گذشته افزایش قیمت صد درصدی را تجربه کردند و کالا‌های درشتی مانند یخچال نیز تا مرز ۵۰ درصد گران شده است.

 تنها ۱۵ درصد از کالا‌های بازار را کالا‌های قاچاق تشکیل می‌دهد که البته قیمت آن هم وابسته به دلار است. از فروشندگان نخواهید کالا‌های خود را به قیمت قدیم بفروشند

وی تصریح کرد: علت گرانی همه کالا‌ها افزایش قیمت دلار است چراکه در سال گذشته قیمت دلار ۳۲۰۰ تومان بوده در حالیکه این روز‌ها قیمت دلار به ۷۰۰۰ تومان هم رسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه برخی از مردم از فروشندگان انتظار دارند کالا‌های خود را به قیمت قبل بفروشند، ابراز کرد: این خواسته یک توقع اشتباه است چراکه فروشندگان هم باید کشت سرمایه کنند و نمی‌توانند با فروش کالا‌های خود به قیمت قبل، قدرت خرید خود را برای کالا‌هایی با قیمت روز، کاهش دهند.

خانجانی به قیمت کالا‌های قاچاق در سطح بازار اشاره کرد و گفت: کالا‌های قاچاق و بانه‌ای سهم زیادی در بازار ندارند و تنها ۱۵ درصد از کالا‌های بازار را کالا‌های قاچاق تشکیل می‌دهد که البته قیمت آن هم وابسته به دلار است.

چسبندگی قیمت‌ها واقعیتی تلخ است

وی در پاسخ به اینکه آیا پس از کنترل و کاهش قیمت دلار قیمت کالا‌ها کاهش پیدا می‌کند؟، ابراز کرد: بعید می‌دانم. چراکه چسبندگی قیمت‌ها واقعیتی تلخ است که همه با آن مواجه‌ایم و بدین معناست که وقتی قیمت‌ها در دوره‌ای اوج گرفت ممکن است ثابت بماند، اما پایین آمدنش سخت است.

رئیس اتحادیه فروشندگان کالا درهمدان به افزایش قیمت پک جهیزیه اشاره کرد وافزود: اگر در سال گذشته با ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانستید پک کامل جهیزیه را تهیه کنید باید بدانید که امروز قیمت همان پک به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، پس از گفت‌وگو با فروشنده لوازم‌خانگی در حال خارج شدن از مغازه هستم که با خانمی که در حال قیمت کردن اجناس است و با خود چیز‌هایی زمزمه می‌کند مواجه می‌شوم، خودم را معرفی می‌کنم و از او می‌خواهم تا نظرش را در خصوص بازار بگوید.

مسئولان به فکر مردم بیچاره و کم درآمد باشند

خانم طالبی گفت: از مسئولان می‌خواهم مردم بیچاره و کم درآمد را دریابند چراکه با این وضعیت ما نمی‌توانیم بچه‌های خود را آماده ازدواج کنیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته یکی از دخترانم را با ۵۰ میلیون تومان جهیزیه آبرومندانه به خانه بخت فرستادم و تا دو ماه دیگر عروسی یکی دیگر از دخترانم است، قیمت تند و بی‌رحمانه کالا‌ها کمرمان را در مقابل فرزندانمان و خانواده همسرشان خم می‌کند.

طالبی ابراز کرد: مسئولان مگر نمی‌گویند قیمت دلار کنترل شده و تدابیری برای آن اندیشیده‌ایم، پس چرا ما تغییری را غیر از افزایش قیمت در بازار احساس نمی‌کنیم؟.

وی گفت: نمی‌دانیم که باید گلایه‌هایمان را به چه کسی بگویم، این حق فرزندانمان است که حداقل کالا‌ها را برای زندگی‌شان فراهم کنیم، اما گرانی قیمت‌ها اجازه آن را به ما نمی‌دهد چگونه می‌توانیم در روز فرزندانمان نگاه کنیم.

طالبی از مسئولان خواست تا به فکر جوانان و ازدواج آن‌ها باشند و بدانند که اگر وام ۱۵ میلیون تومانی ازدواج می‌دهند تنها هزینه‌ی ۳ الی ۴ کالای درشت خانگی می‌شود، پس مابقی را چه کنیم؟.

وی افزود: اگر می‌خواهید جوانان تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده شوند باید برای آن هزینه کنید و زمینه آرامششان را فراهم کنید نه اینکه رنجی بر روی دلنگرانی‌هایشان بیافزایید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، افزایش قیمت مقطعی کالا‌ها نباید موجب از هم گسستگی و جدا شدن مردم از یکدیگر باشد بلکه می‌توان با اتحاد و هم‌بستگی و تحریم مصرف کالا‌های خارجی سهم تولید ملی را در زندگی مان افزایش دهیم تا با رونق اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم، کشورمان را از وابستگی به کالا‌های کشور‌های خارجی رها کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار