مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از هدف‌گذاری این اداره کل برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در گستره‌ای به وسعت 21 هزار هکتار از بیابان‌های ششمین استان پهناور کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۲۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 20 June 2018
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از هدف‌گذاری این اداره کل برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در گستره‌ای به وسعت 21 هزار هکتار از بیابان‌های ششمین استان پهناور کشور خبر داد.علینقی حیدریان همزمان با 27 خردادماه (17 ژوئن)که به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی نامگذاری شده با اعلام این خبر اظهار کرد: درصورت تخصیص اعتبارات و با اجرایی شدن این طرح، گام موثری در راستای مقابله با بیابان‌زایی و پیشروی کویر و بیابان در استان برداشته می‌شود.
وی از برگزاری یک همایش ترویخی ویژه بانوان با هدف جلب مشارکت زنان و خانواده‌ها در مقابله با بیابان‌زایی در سمنان خبر داد و تصریح کرد: این همایش چهارشنبه هفته جاری با حضور مشاورین امور بانوان دستگاه‌های اجرایی استان و از جمله مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سمنان برگزار خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برگزاری این همایش به عنوان یک پویش خانوادگی نام برد و افزود: باتوجه به اثرگذاری بالای زنان در خانواده، همراهی این قشر با برنامه‌های ترویجی می‌تواند تا حد زیادی به نجات زمین از مشکلات و معضلات زیست‌محیطی و معضلاتی که منابع‌طبیعی با آن روبرو است کمک کند.
حیدریان با بیان اینکه خانواده‌ها باید خطر بیابان‌زایی را جدی‌تر بگیرند به رشد خزنده و تدریجی عرصه های بیابانی در کشور و استان پرداخت و گفت: بیابان‌زایی به مرور و در طول زمان انجام می‌شود و لذا مقابله با آن نیز به زمان و کار تدریجی و مستمر نیاز دارد.
وی با بیان اینکه آسیب‌های زیست‌محیطی که امروز جای جای ایران و خصوصا خوزستان و استان‌های حاشیه زاگرس با آن روبرو است طی یک بازه 20تا 30 ساله بوجود آمده یادآوری کرد: برای مقابله با این روند نیز نمی‌توان در یک بازه زمانی کوتاه برنامه‌ریزی کرد بلکه برای رفع اثرات سوء این روند حداقل به تلاش و کار مستمر در یک بازه زمانی 10 تا 15 ساله است.
این مدیر مسوول، نقش مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و خصوصا رسانه‌ها در مقابله با بیابا‌زایی را بی‌بدیل خواند و گفت: رسانه‌ها و مردم می‌توانند نقش بسیار مهمی در مقابله با بیابان‌زایی داشته باشند.
حیدریان بر ضرورت جلب مشارکت‌های مردمی در این حوزه تاکید و خاطرنشان کرد: مشارکت‌های مردمی می‌تواند هزینه طرح‌های بیابان‌زدایی را تا حد زیادی کاهش دهد لذا منابع طبیعی استان برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی طرح‌های متعددی پیش‌بینی کرده است.
وی از هدفگذاری این اداره کل برای اجرای طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در سطح 21 هزار هکتار خبر داد و اظهار کرد: برای اجرایی شدن این حجم از کار به اعتباری بیش از 20 میلیارد تومان نیاز داریم که با توجه به محدودیت‌های اعتباری به دنبال جلب مشارکت‌های مردمی در این حوزه هستیم که می‌تواند میزان هزینه‌های این طرح‌ها را به زیر 10 میلیارد تومان کاهش دهد. ضمن اینکه استفاده از طرح‌های نوینی همچون کنترل هرزآب‌ها، ایجاد بادشکن‌های زنده و غیرزنده، جلب مشارکت جوامع محلی که از انگیزه بالایی در این بخش برخوردارند می‌تواند هزینه طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی را تا حد زیادی کاهش دهد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه سال گذشته بیش از 11 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی برآورد شده بود خاطرنشان کرد: سال گذشته در مجموع حدود پنج میلیارد تومان این اعتبارات به استان تخصیص و طرح‌های مرتبط با آن عملیاتی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار