کد خبر: ۶۲۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 20 June 2018
یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه عملکرد برخی سازمان‌ها را اشاعه دهنده فرهنگ تظاهری قلمداد کرد و نسبت به حل این موضوع به ارائه راهکار پرداخت.


غلامرضا حسنی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین پیرامون سهم مردم و دولت و نقش آن‌ها در نهادینه کردن الگوی درست مصرف در کشور گفت: متأسفانه امروز در سازمان‌های رسمی کشور و ادارات ما نشانه‌هایی از فرهنگ تظاهری وجود دارد که باید با آن مبارزه کرد. از طرفی دولت باید متوجه باشد که مردم با این نهادها در تعامل هستند و رفتار آن‌ها روی ارباب‌رجوع تأثیر می‌گذارد.
وی به‌طور مصداقی به این موضوع پرداخت و افزود: مثلاً وقتی اداره برق در طول شبانه‌روز تمام لامپ‌های خود را روشن نگه می‌دارد چطور می‌تواند در تبلیغات خود از رعایت الگوی مصرف در انرژی سخن بگوید! آیا مخاطب توجه ای به این امر دارد؟ سازمانی که خود انرژی را هدر می‌دهد و در آن اسراف می‌کند چگونه از شهروندان تقاضای صرفه‌جویی خواهد داشت؟
این جامعه‌شناس بابیان اینکه روحانیون- معلمین- دولتمردان – نمایندگان و والدین و... همگی مسئول هنجار سازی در حوزه الگوی مصرف مطابق با زندگی ایرانی اسلامی هستند، تصریح کرد: ارتقا الگوی مصرف- حمایت از خرید کالای ایرانی- پرهیز از مصرف‌گرایی و... وظیفه همه است اما تنها صرف ایجاد الگو مطرح نیست باید تولید الگو برای جامعه هدف با ماندگاری همراه شود و ارزش آن در میان مردم وجه غالب گردد.
وی در ادامه با انتقاد از مسابقات و قرعه‌کشی‌هایی که برخی مؤسسات مالی و شرکت‌های تولیدی برای فروش کالای خود به راه انداخته‌اند، ابراز کرد: تمام قرعه‌کشی‌ها بر اساس حمایت اسپانسرها و در راستای تأمین درآمد برای شرکت‌ها و کارخانه‌ها انجام می‌گیرد اما این بخشی از ماجراست که الزاماً غلط هم نیست. اما در دل این اتفاقی که رخ می‌افتد این است که ما مردم را به پیروی از اقتصاد لیبرالی که پول را به انسان ترجیح می‌دهد تشویق کرده‌ایم.
حسنی دراین‌ارتباط گفت: آیا واقعاً الگوی ایرانی اسلامی که بیش از یک دهه است مقام معظم رهبری به اجرای آن توسط مردم و نهادها تأکید فرمودند با این سبک از الگوها(برگزاری مسابقه خرید بین مردم برای جایزه) سنخیت دارد؟ آیا با هیجانی کردن جامعه و ترغیب آن‌ها به خرید کردن برای برنده شدن به اولویت اول اقتصاد اسلامی یعنی منفعت انسان توجه می‌شود؟ یا اینکه با محروم شدن عده کثیری از مردم و دریافت پول آن‌ها بدون جایزه حس اعتماد از جامعه از بین می‌رود؟
وی با تأکید بر اینکه نظام تربیتی در کشور ما باید به سمت حمایت از تولید داخلی آن‌هم به میزان نیاز خانوار در عمل حرکت کند، اظهار کرد: آموزش و پروش باید دانش آموزان را از محفوظات صرف نجات دهد و به‌سوی تربیت عملی به‌کارگیری سبک زندگی وطنی تشویق کند.متأسفانه والدین فرزندان را تست محور بار آورده‌اند و دائماً با پرداخت هزینه‌های کلان کلاس کنکور را یک موفقیت برای بچه‌ها می‌دانند و خانواده را دچار مشکلات مالی می‌کنند.
حسنی در پایان افزود: مردم بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی هر کشوری هستند لذا دولت و مسئولین باید از طریق اقدام به آنچه برای مردم تدوین می‌کنند همچون صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها خود پیشگام باشند تا مردم با حس اعتماد از الگوهای بومی و اسلامی در حوزه‌های اقتصادی تبعیت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار