رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود :
به گزارش تابناک سمنان ،رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود از اجرای ۱۸ پروژه در حوزه بیابان‌زدایی طی سال گذشته خبر داد و گفت: از پیشرفت بیابان در ۲۳ هزار هکتار اراضی شهرستان جلوگیری شد.
کد خبر: ۶۲۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 18 June 2018
به گزارش تابناک سمنان ،رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان شاهرود محمد رضا کشاورزیان، بابیان اینکه در سطح شهرستان ۱۲ هزار هکتار نهال‌کاری و ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار کنترل هرزآب صورت گرفته است، ابراز داشت: در مجموع تاکنون ۲۳ هزار هکتار از پیشرفت بیابان در شاهرود جلوگیری شده است.
وی بابیان اینکه ۱۸ پروژه بیابان‌زدایی در شاهرود طی سال ۹۶ انجام‌شده است، افزود: در راستای مبارزه با بیابان‌زایی نزدیک به یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری در عرصه‌های شهرستان و یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار کنترل هرز آب بااعتباری معادل ۱.۵ میلیارد تومان صورت گرفت.
انجام مبارزه با آفات در ۶۰ هکتار از مراتع
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود بابیان اینکه هدف از تعریف روز جهانی بیابان‌زایی جلوگیری از گسترش بیابان و کنترل کانون‌های فرسایش بادی است، ابراز داشت: انجام مدیریت هرز آب در جیلان، دستجرد، غزازان، طرود و بیارجمند، نهال‌کاری مهدی‌آباد طرود، بیدستان دستجرد و غزازان، بیارجمند و طرح‌های آبیاری جیلان، سطوه، مهدی‌آباد و بیدستان از جمله اقدامات منابع طبیعی شاهرود در راستای مهار بیابان‌زایی محسوب می‌شود.
کشاورزیان بابیان اینکه وسعت عرصه بیابانی در شاهرود دو میلیون و ۴۴۸ هزار و ۹۴۱ هکتار است، تصریح کرد: برای جلوگیری از گسترش بیابان بذرپاشی در ۵۰ هکتار از رضاآباد و خارتوران، تولید نهال بادشکن ۱۵ هزار اصله بیارجمند و مبارزه با آفات در ۶۰ هکتار از مراتع سال گذشته در سطح شهرستان انجام‌شده است.
وی بابیان اینکه کانون‌های فرسایش خاکی و بادی شاهرود عمدتا در جیلان و خارتوران قرار دارد، افزود: حرکت ماسه‌بادی را عمدتا در خارتوران، رضاآباد و جیلان و حجاج شاهد هستیم که در این راستا با نهال‌کاری و کنترل هرزآب توانستیم تا میزان یک‌هزار هکتار از گسترش بیابان جلوگیری کنیم.
افزایش اعتبارات بیابان زدایی در دستور کار
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود بابیان اینکه نهال‌های کاشته شده بیشتر از نوع تاغ هستند، ابراز داشت: امسال در منطقه جیلان ۳۰۰ هکتار نهال‌کاری انجام شد که وسعت آن‌ها بالغ‌بر دو هزار و ۲۰۰ هکتار را شامل می‌شود.
کشاورزیان بابیان اینکه کاشت درختان و گیاهان مناسب با اقلیم و مقاوم به تنش‌های محیطی به کاهش عرصه‌های بیابانی کمک می‌کند، تصریح کرد: با انجام اقدامات مهار گسترش بیابان امروز در جیلان دورترین روستای بخش بسطام اثری از گرد و خاک و ریز گرد وجود ندارد.
وی بابیان اینکه سال آینده اعتبارات بخش بیابان بیشتر خواهد شد، افزود: افزون شدن اعتبارات نشان از کار بیشتر در حوزه مهار بیابان است که با مدیریت و ایجاد تعادل در چرای دام مراتع، مبارزه با آفات در عرصه‌های طبیعی، اجرای عملیات کنترال هرزآب پخش سیلاب به وسیله ایجاد بندهای خاکی و بذرپاشی در مناطقی که از نظر بیولوژیک مستعد رویش هستند می‌توان به اهداف مورد نظر دست‌یافت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار