رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی:
به گزارش تابناک سمنان ،رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی گفت :خشکسالی های پیاپی و استفاده بیش از حد آب های زیر زمینی ساخت بندهای خاکی را برای تغذیه این سفره ها ، تقویت و پایدار‌سازی منابع زیستی حوضه‌های آبخیز و کنترل سیلاب های فصلی، بیش ازپیش ضروری می کند.
کد خبر: ۶۱۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 17 June 2018
بندهای خاکی سازه هایی کوچک تر از سدهای بزرگ هستند که با اعتبارکم ساخته شده و از ذخیره آب آن ها برای کشاورزی هم استفاده می شود.ساخت بندهای خاکی معمولا از سوی اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری در نقاط مختلف کشور انجام می شود، شهرستان میامی که بیشترین بارش ها را در استان سمنان دارد، محل مناسبی برای ساخت این سازه ها هستند. 
میانگین بارش در شهرستان میامی 180 میلی متر در سال است ، درحالی که میانگین استان سمنان 120 میلی متر اعلام شده است.
امسال در این شهرستان چهار بند در روستاهای جودانه ، تلوبین ، حوزه آبخیز بکران - ری آباد و کال الحد پل ابریشم از نوع ملات سنگ و خاکی با اعتبار یک میلیاردو500 میلیون ریال ساخته می شود که قرارد آن ها با پیمانکاران بسته شده است. 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی  اعلام کرد: برای مقابله با مشکلات و خسارت‌های خشکسالی، بیابان‌زایی و فرسایش خاک باید مدیریت لازم در حوزه‌های آبخیز انجام شود.
محمدعلی رضایی با بیان این که ، ساخت بندخاکی بکران در بخش مرکزی میامی هفته جاری آغاز شده ، افزود: حجم بند 31هزار مترمکعب است که کشاورزان ودامپرواران روستاهای کلاته های غربی ازجمله کوهان،هونستان و حسین آباد از منابع آبی آن بهره مند خواهد شد. 
وی گفت : حداکثرارتفاع بندازبستر10متر،حجم مخزن 258هزارمترمکعب ،حجم سنگ وملات 635مترمکعب،حجم عملیات بتنی 27مترمکعب وحجم عملیات خاکبرداری 6هزارو250مترمکعب و مساحت حوزه آن هم بیش از 13هزار هکتار است .
وی به آغاز بهره برداری بند خاکی روستای جودانه این شهرستان با حدود سه میلیار ریال اعتبار اشاره کرد و گفت: برای ساخت این بند300 متر مکعبی ،9 هزار و 700 مترمکعب عملیات سنگ و ملاط انجام شد وعلاوه برتغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در مهار سیل و جلوگیری از تشدید سرعت سیلاب‌های پایین‌دست روستای جودانه تاثیربسزایی دارد.
میامی در شرق استان سمنان با 2 بخش مرکزی و کالپوش و 40 روستا ،بیش از 40 هزار تن جمعیت دارد که 90 درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند. 
این شهرستان 23 هزارهکتار زمین قابل کشت دارد که هرساله230 هزارتن محصول برداشت می شود، همچنین ازسه هزار هکتارباغ آن هم انواع میوه ها تولید می شود که زردآلوی آن مشهور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار