کد خبر: ۶۱۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ 11 June 2018
از نظر علمی روزه تاثیر سویی بر سلامت چشم افراد ندارد و حتی برای چشم‌های ضعیف نیز روزه گرفتن ضرری نخواهد داشت و تاکنون این مساله از لحاظ علمی تائید نشده است. حتی افرادی که در گذشته جراحی چشم انجام داده‌اند یا از عینک استفاده می‌کنند، می‌توانند روزه بگیرند و هیچ منعی برای روزه گرفتن ندارند.


به گزارش جام جم، آیا روزه‌داری برای کسانی که نزدیک بین هستند و شماره عینک‌شان بالاست ممنوع است؟
حتی مطالعات مختلف ثابت نکرده روزه‌داری باعث پیشرفت نزدیک‌بینی می‌شود و پیشرفت نزدیک بینی که بویژه نوجوانان بسیار نسبت به آن نگران هستند مربوط به گذشت زمان است و یک ماه روزه داری در آن نقشی ندارد.
افراد مبتلا به دیابت چشمی نباید روزه بگیرند؟
اگر دیابت فرد کنترل نشده، همراه با عوارض چشمی باشد، از آنجا که فرد برای کنترل بیماری نیاز به مصرف مداوم دارو یا انسولین دارد، نباید روزه بگیرد .
البته مطالعه‌ای در عربستان انجام شده که نشان می‌دهد قند و فشارخون بالا در هوای گرم منجر به افزایش غلظت خون و به‌دنبال آن، انسداد عروق چشمی می‌شود. اما مطالعه دیگری در این مورد تاکنون انجام نشده است .
آیا مبتلایان به آب سیاه می‌توانند روزه بگیرند؟
مبتلایان به آب سیاه که فشار چشم‌شان با قطره چشمی کنترل می‌شود برای روزه‌داری منعی ندارند. مگر در مواردی که بیماری در شرایطی باشد که نیاز به کنترل دارویی از طریق مصرف قرص (باید هر شش ساعت یکبار مصرف شود) داشته باشد که در این صورت نباید روزه بگیرد .
در ارتباط با مصرف قطره چشمی حین روزه‌داری نیز نظرات مختلفی از سوی مراجع مطرح شده که برخی آن را مانع روزه‌داری تلقی نمی‌کنند.
مبتلایان به آب مروارید برای روزه داری منعی ندارند؟
خیر. این دسته افراد می‌توانند روزه بگیرند. کمااین‌که پس از 50 یا 60 سالگی همه افراد به درجاتی مبتلا به این بیماری چشمی می‌شوند. البته مطالعه‌ای در هندوستان نشان داده افرادی که آب کمی مصرف می‌کنند ممکن است چند سال زودتر این بیماری را بگیرند. اما روزه‌داری به نوبه خود برای بیماران مبتلا مشکل‌ساز نیست. مبتلایان به مشکلات شبکیه هم در صورت کنترل و درمان بیماری‌شان می‌توانند روزه بگیرند مگر در شرایطی که بتازگی دچار پار‌گی شبکیه شده باشند .
ابتلا به خشکی چشم مانع روزه‌داری نیست؟
خیر. هیچ مطالعه‌ای تاکنون ثابت نکرده که روزه‌داری در تشدید خشکی چشم موثر است.
دکتر محمدعلی جوادی
فوق‌تخصص قرنیه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار