تابناک قزوین گزارش می دهد؛
شغلی است که بدون مرخصی است و سرما و گرما هم سرش نمی شود! البته این شغل علاوه بر اینکه مرخصی ندارد بازنشستگی هم ندارد.رانندگان تاکسی می گویند اگر درآمدمان زیاد هم باشد چون روزانه آن را دریافت و خرج خانه می‌کنند در واقع چیزی برایشان باقی نمی ماند.
کد خبر: ۶۱۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 31 May 2018

 به گزارش تابناک قزوین،شغلی است که بدون مرخصی است و سرما و گرما هم سرش نمی شود! البته این شغل علاوه بر اینکه مرخصی ندارد بازنشستگی هم ندارد.رانندگان تاکسی می گویند اگر درآمدمان زیاد هم باشد چون روزانه آن را دریافت و خرج خانه می‌کنند در واقع چیزی برایشان باقی نمی ماند.

شغل« راننده تاکسی». هر روز چندین بار سوار تاکسی می‌شوید و شاید هیچ گاه به سختی کار این قشر فکر هم نکرده باشید. یکی از سخت‌ترین شغل‌ها، «رانندگی تاکسی» است که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان رانندگی کنند و اگر چند روز به مسافرت بروند یا بیمار شوند و فرصت کار کردن را از دست دهد از مزد آن روز بی‌بهره هستند. در میان رانندگان تاکسی افراد مسن را می بینیم که همچنان به فعالیت مشغول هستند. راننده تاکسی‌شدن کار ساده‌ای نیست، این موضوع را زمانی در می‌یابید که پای درد و دل یکی از آن ها بشنید و ببنید که با همه سختی‌هایی که می‌کشند،دخل و خرجشان با هم جور در نمی آید.

پیکان های 13 ساله

حکمت‌الله داوودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین درگفت و گو با خبرنگار تابناک قزوین اظهار  می‌کند: در حال حاضر فرسودگی تاکسی‌ها از اهم مشکلاتی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. گرچه دولت وعده‌هایی را در دادن تسهیلات در راستای نوسازی تاکسی‌ها داده است ولی نباید به این وعده ها دل بست.

وی می افزاید: به همین جهت، ضروری است که مدیران شهری با سازمان تاکسیرانی همکاری لازم را داشته باشند تا این تاکسی ها، نوسازی شوند.

 رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه هنوز در شهر قزوین پیکان‌هایی که 13 سال عمر خود را کردند و هنوز هم به عنوان تاکسی در حال خدمات‌رسانی به شهروندان قزوینی هستند می افزاید: باید رانندگان تاکسی 10 میلیون تومان نقدینگی  آورده، 10 میلیون تومان هم وام گرفته تا بتوانند از صبح تا شب کار کنند و قسط های باقی را پرداخت کنند.

وی یادآور می شود: رانندگان تاکسی در گرما و سرما زحمت‌های فراوانی را متحمل می‌شوند، اما آنها به هر میزان که کار کنند باید هزینه را صرف استهلاک ماشین کنند به همین ترتیب مخارج زندگی را با مشقت تامین می‌کنند.

دادن وامهایی با بهره بالا برای تاکسیرانان مقزون به صرفه نیست

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین بیان می کند: دادن وام هایی با بهره بالا به رانندگان تاکسی برایشان مقرون به صرفه نبوده و نیست در نتیجه ضروری است تا وام دیگری به آنان تعلق گیرد.

به گفته وی، باید وامی به رانندگان داده شود که بهره آن 4 درصد باشد تا آنها بتوانند قسط‌ها را آسانتر بپردازند.

وی با بیان اینکه یک هزار و 320 دستگاه خودروی فرسوده سیمای شهری قزوین را خدشه‌دار کرده است، تصریح می کند: اگر وام‌هایی با بهره کم به رانندگان داده شود آنها تشویق می‌شوند که خودروهای خود را نوسازی کنند و همین امر سبب زیبایی شهر قزوین خواهد شد.

600 خودروی پیکان تاکسی فرسوده در شهر قزوین

همچنین مهدی عبدالرزاقی بیان می کند: 600 خودروی پیکان تاکسی فرسوده در شهر قزوین وجود دارد که درآمد آنها پایین است به همین دلیل باید تسهیلات ویژه ای ّبه آنان تعلق گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین یادآور می شود: با دادن وام‌های کم بهره، می‌توان به این قشر کمک کرد تا خودروهای فرسوده خود را نوسازی کنند.

وی اظهار می کند: باید مسئولان اقدامات لازم را در راستای نوسازی تاکسی ها را به عمل آورند ضمن اینکه، نگاه ویژه‌ای به این قشر داشته باشند.

مسئله «پول خرد» هم داستان دیگری است

یکی از رانندگان در خط مرکز شهر مشغول فعالیت است به "تابناک قزوین" می گوید: کرایه این خط 1500تومان است. علاوه بر اینکه عده زیادی از مسافران از این ناراحت هستند که کرایه گران است، مسئله «پول خرد» هم داستان دیگری است.

این راننده تاکسی می افزاید: متأسفانه مسافران به نگاه تحقیر آمیز به ما نگاه می‌کنند. حتی راضی نیستند کیف پول خود را باز کنند و ببینند پول خرد دارند یا نه! اکثرشان 10هزارتومانی می دهند.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی می گوید: متاسفانه من در خطی کار می‌کنم که مسافری ندارد بنایراین ساعت ها صبر می کنم تا چهار مسافر سوار شوند.

رانندگان شخصی امانمان را بریده اند

به گفته راننده تاکسی دیگری، رانندگان شخصی امانمان را بریده‌اند، تا مسافری می‌بیند، توقف کرده و یا انقدر بوق می زنند تا او سوار شود، رانندگان شخصی به کار ما آسیب وارد می‌کنند اما شهروندان باید بدانند که امنیت واقعی در حمل و نقل عمومی است.

به گزارش تابناک قزوین، رانندگان تاکسی یکی از سخت ترین مشاغل محسوب می‌شود چرا که یک راننده باید با مسافران خوش خلق و بد خلق ساعت‌ها سر و کله بزند، هستند مسافرانی که پول خرد ندارند و برای رانندگان مشکل ایجاد می کنند، همچنین ورود رانندگان شخصی به این مشکلات بیشتر دامن زنده است.

امید است، مسئولین مربوطه جدا از جلساتی که هر روز برای حل مشکلات برگزار می کنند ضمن اینکه، درباره این مباحث هم، با اهالی رسانه به گفتگو می نشیند، باید به جد وارد عمل شوند تا بتوانند به این قشر زحمت کش صبور جامعه کمکی مفید کنند و فراموش نکنند که همیشه مسئولان مسئولند.

گزارش از باران حقیقت دوست

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار