رییس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،رییس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان با بیان این که میزان تولید معمولی علوفه در مراتع سالانه به ازای هر هکتار 70 کیلوگرم است، تصریح کرد : مراتع سمنان نسبت به سال زراعی سال گذشته حدود 77 میلیون و 818 هزار کیلوگرم کسری علوفه داشته است.
کد خبر: ۶۰۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۹ 23 May 2018
سیدابوالفضل ولیئی افزود : خشکسالی بر اساس درصد کاهش بارندگی محاسبه می شود و این امر به شدت بر رویش گونه های گیاهی مراتع سمنان اثر گذاشته است.به گفته وی بیشترین کاهش بارندگی مربوط به شهرستان های سمنان، سرخه، گرمسار و آرادان است.
وی اظهارداشت : مراتع شهرستان های گرمسار و آرادان 70 درصد ، سمنان و سرخه 60 درصد، مهدی شهر 56 درصد ، دامغان 33 درصد به دلیل کاهش بارندگی خسارت دیدند.
وی خاطرنشان کرد : مراتع شهرستان های شاهرود و میامی به ترتیب با 16 و 19 درصد درصد کمترین خسارت را از خشکسالی متحمل شده اند.
رییس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان با بیان این که میزان تولید معمولی علوفه در مراتع سالانه به ازای هر هکتار 70 کیلوگرم است، تصریح کرد : مراتع سمنان نسبت به سال زراعی سال گذشته حدود 77 میلیون و 818 هزار کیلوگرم کسری علوفه داشته است.
ولیئی تصریح کرد : با در نظر گرفتن پنج هزار و 950 هزار ریال بهای هر کیلوگرم علوفه در حدود 465میلیارد ریال به مراتع استان در سال گذشته خسارت وارد شده که این میزان از خسارت بسیار نجومی و قابل تامل است.
وی ادامه داد : بیمه مراتع در برابر خشکسالی یکی از راهکارهای جبران خسارت است که می تواند به عشایر کمک کند.
ولئی پیش بینی عملیات احیایی و اصلاحی شامل بذرکاری و کپه کاری، ذخیره نزولات آسمانی را برخی از راهکارهای افزایش پوشش گیاهی و حفظ مراتع استان سمنان اعلام کرد.
رییس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان اضافه کرد : تاکنون بر روی 560 هزار و 825 هکتار از مراتع استان عملیات احیایی انجام شده و اکنون برای احیا و اصلاح پوشش گیاهی در مراتع اعتباراتی تخصیص یافته اما این میزان با توجه به وسعت مراتع جوابگوی هزینه های اجرای عملیات در مراتع نیست.
ولیئی اضافه کرد : تنها راهکار حفظ و احیای پوشش گیاهی در مراتع تقویت مشارکت پذیری و مشارکت مردمی است و با توجه به تغییر اقلیم نمی توان پیش بینی کرد چند هکتار از مراتع استان با چالش کم آبی و تخریب روبه رو است.
وی تعادل ورود دام به مراتع متناسب با ظرفیت مرتع و جلوگیری از ورود دام مازاد بر ظرفیت به مراتع را از دیگر راهکار حفظ مراتع دانست و افزود : ظرفیت دام در مراتع در نقاط مختلف استان بر اساس سطح رویش علوفه در هر هکتار تعیین می شود.
به گزارش ایرنا ، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
استان سمنان هفت هزار و 941 تن بهره بردار مرتع برای چرای دام دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار