مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از خیز بلند منابع‌طبیعی این استان برای اجرای عملیات بیابانزدایی و مقابله با پدیده بیابانزایی از طریق دو برابر شدن عملیات بیابان زدایی در سال 97 خبر داد و گفت: برای اجرای این عملیات در مناطق بحرانی استان، اعتباری 200میلیارد ریالی پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۶۰۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 15 May 2018
به گزارش تابناک سمنان ،علی‌نقی حیدریان اظهار کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری استان امسال عملیات بیابانزدایی را در 20 هزار هکتار از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان اجرا می‌کند.
وی با بیان اینکه تا قبل از 96 سالانه در 5000هکتار از کانون‌های فرسایش بادی عملیات بیابانزدایی انجام می‌شد ادامه داد: در سال  گذشته حدود 10هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی در سطح استان پهناور و بیابانی سمنان اجرا شد که این میزان نیز امسال دوبرابر می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از خیز این استان برای اجرای عملیات بیابان‌زدایی در 20 هزار هکتار از اراضی استان به عنوان یک جهش بزرگ یاد کرد و گفت: از ابتدای شروع کار در بخش بیابانزدایی در سال 1350 تا پایان سال 96 در مجموع در حدود 110 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان بیابان‌زدایی انجام شده است.
 حیدریان با اشاره به اهمیت کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان برای بیابانزدایی و کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و تثبیت ریز گردها، اقدام به متمرکز کردن پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی بیابانزدائی خود در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی کرده است.
وی با اشاره به تهدید پدیده فرسایش‌های بادی در این استان یادآور شد: معضل فرسایش‌های بادی و عوارض ناشی از آن هر ساله خسارت بسیار زیادی به تاسیسات اقتصادی و منابع زیستی استان سمنان وارد می‌کند.
این مقام مسوول در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چگونگی اجرای عملیات بیابانزدایی و همچنین حجم اعتبارات مورد نیاز برای اجرای آنها گفت: پروژه‌های اجرایی بیابانزدایی عمدتا شامل طرح‌های نهال‌كاري و بذركاري با استفاده از گونه‌هاي گياهي مقاومی نظیر: تاغ، قره داغ، آتريپلكس، اسكمبيل و همچنین مراقبت و آبياري آنها، احداث بادشكن غیر زنده و بذرکاری و نهالکاری در داخل آن، کنترل هرز آب‌ها و بذرکاری بر روی آنها، احداث بادشکن زنده در اطراف مزارع با همکاری و مشارکت کشاورزان و بهره‌برداران، حفاظت و مديريت جنگل‌هاي بياباني دست‌كاشت و طبیعی و مبارزه با آفات و بیماری‌های گونه‌های درختی و...است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: براساس برآورد کارشناسان منابع‌طبیعی استان برای اجرای عملیات بیابانزدایی در 20 هزار هکتار به اعتباری در حدود 200 میلیارد ریال نیاز است که خوشبختانه این اعتبار از سوی سازمان پیش‌بینی شده است.
وی از سمنان به عنوان یک استان کویری و بیابانی نام برد و اظهار کرد: در مجموع حدود 96.6 درصد سطح استان سمنان را عرصه‌هاي منابع ملي در بر گرفته که اراضی بیابانی با 54درصد بیشترین سطح را به خود اختصاص داده است.
حیدریان سهم عرصه‌های مرتعی از گستره استان سمنان را 39 درصد اعلام کرد و افزود: همچنین 3.6 درصد از سطح استان نیز به مناطق جنگلی اختصاص دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار