مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان گفت : مقابله با زمین خواری و حفاظت از عرصه های ملی را از اولویت های این اداره کل برشمرد وافزود باید به صورت مستمر پیگیری شود .
کد خبر: ۶۰۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 08 May 2018
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، علینقی حیدریان که در اولین جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی این اداره کل سخن می گفت، مقابله با زمین خواری و حفاظت از عرصه های ملی را از اولویت های این اداره کل برشمرد و افزود: یکی از وظایف و تکالیف اصلی ما حفاظت از اراضی ملی و عرصه های منابع طبیعی است که بایستی به صورت مستمر و دائمی انجام شود و در اولویت کاری قرار داشته باشد.
وی داشتن برنامه مدون را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: وقتی که با برنامه حرکت کنیم کارها رو به جلو و به سرانجام می رسد که یکی از برنامه های مهم امسال که بایستی به طور جد پیگیری شود تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها به ویژه در شهرستان ها می باشد که این ارتباطات بایستی در چارچوب قانون صورت گیرد که در برخی موارد چنانچه ابهاماتی وجود دارد با ارائه نظرات فنی و قانونی رفع ابهام شود که در این صورت تعامل و همکاری بهتری با دستگاه ها ایجاد خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خطاب به مسئولان این اداره کل تأکید کرد: پرونده های سنواتی مطروحه در مراجع قضائی تا حصول نتیجه پیگیری و نسبت به اجرای احکام قضائی صادره اقدامات لازم صورت پذیرد وسامانه حقوقی را به جد پیگیری نماید. به درخواست ها و نامه های دستگاه ها، مراجع و نهادهای نظارتی در زمان تعیین شده پاسخ لازم داده شود.
حیدریان به پروژه های شاخص اداره کل در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد:
1-   اجرای عملیات بیابانزدایی در سطح 20 هزار هکتار از کانون های بحرانی فرسایش بادی استان
حدود 6/96 درصد سطح استان سمنان را عرصه هاي منابع ملي در بر گرفته است كه از سطح مذكور  عرصه  هاي بيابان با 54 درصد بيشترين سطح و بعد از آن مرتع با 39 در صد و جنگل 6/3 درصد ميباشد .
لذا  با توجه به سيماي عمدتا بياباني استان سمنان معضل فرسایش بادی و عوارض ناشی از آن بشدت در استان دیده میشود، و هر ساله خسارت بسیار زیادی را به تاسیسات اقتصادی و منابع زیستی آن وارد میکند . بر طبق مطالعات انجام شده در سطح استان حدود 1.262.843 هکتار از اراضی استان در 22 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد، که سالانه در حدود 32.359 ميليون ريال خسارت به تاسيسات صنعتي و مسكوني، جاده هاي مواصلاتي،اراضي كشاورزي و... وارد ميكند.
 در حال حاضر برای بیابانزدایی و کنترل کانون های بحرانی فرسایش بادی و تثبیت ریز گردها، ، این اداره کل اقدام به متمرکز کردن پروژه های مطالعاتی و اجرایی بیابانزدائی خود در کانونهای بحرانی فرسایش بادی نموده است به استحضار میرساند با توجه به موارد فوق و براساس اعتبارات تخصیصی این اداره کل سالانه حدود 5 هزار هکتار عملیات بیابانزدایی انجام داده این مهم در سال  96 حدود 10هزار هکتار کار انجام شده است.(از ابتدای شروع کار در بخش بیابانزدایی سال 1350 تا پایان سال 96 حدود 110 هزار هکتار از عرصه های استان بیابانزدایی انجام شده است) این اداره کل در نظر دارد یک جهش بزرگ عملیات بیابانزدایی را حداقل در سطح 20 هزار هکتار از کانون های بحرانی مذکور  ، در سال97 به اجرا درآورد. پروژه های اجرایی این بخش (بیابانزدایی) شامل نهالكاري  و بذركاري با استفاده از گونه هاي گياهي مقاوم تاغ ، آتريپلكس، قره داغ ، اسكمبيل ، ... و مراقبت و آبياري آنها - کنترل هرز آب و بذرکاری بر روی آنها - احداث بادشكن غیرزنده و بذرکاری و نهالکاری در داخل آن - احداث بادشکن زنده در اطراف مزارع با همکاری و مشارکت کشاورزان - حفاظت و مديريت جنگلهاي بياباني دست كاشت و طبیعی و مبارزه با آفات بیماریهای آنها و ..... که این مهم با اعتباری در حدود 200 میلیارد ریال انجام می شود.
2-اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک:
در راستای اهداف سازمان جنلگها، مراتع و آبخیزداری کشور و به منظور حفاظت از خاک، کاهش خسارت ناشی از سیل، استفاده بهینه از روانابها و سیلهای مخرب و نیز تغذیه سفره های آب زیرزمینی و با عنایت به اینکه مساحت حوزه های آبخیز استان حدود5/5 میلیون هکتار و مناطق سیلخیز آن( براساس مطالعات و آمار موجود) حدود1/2 میلیون هکتار می باشد معاونت آبخیزداری این اداره کل با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی حاکم بر استان، اجرای عملیات آبخیزداری با هدف مدیریت جامع شامل عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی و مدیریتی را با مشارکت بخش خصوصی، بهره برداران وبهره گیری از اعتبارات ملی و استانی در دستور کار قرار داده که در سال 97 با برنامه ریزی و استفاده از مطالعات انجام شده در نظر دارد این عملیات را تا سطح 25.000هکتار افزایش دهد. که این مهم با اعتبار  حدود 250 میلیارد ریال اجرا می گردد.
لازم به ذکر است در گذشته سالانه حدد 10 هزار هکتار کار انجام می شود. که امید داریم مساحت پیش بینی شده در سال97 را محقق نمائیم.
3-اجرای طرح گیاهان دارویی در سال 1397
یکی از مواردی که می تواند اقتصادمقاومتی را دراستان نهادینه نماید، کشت و توسعه گیاهان دارویی درسطح مراتع استان توسط مرتعداران وبهره برداران با حمایت ومدیریت منابع طبیعی وآبخیزداری دررویشگاه های طبیعی می باشد. برای اولین بار در استان سمنان بخش وسیعی از اراضی ملی ومرتعی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، ایجاد اشتغال ، درآمدزایی و ایجاد روحیه مشارکت پذیری درجوامع محلی و بهره برداران عرفی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی ، طی یک برنامه دو ساله (سالهای 1395 و 1396 ) 10 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی تحت کشت گیاه باریجه  قرار گرفته است . در سال  1397 نیز  به یاری خداوند در سطح 5000 هکتار ودر 35 سامانه عرفی از مراتع استان مطالعه عملیات کاشت گیاهان داروئی از جمله وشق ، آنغوزه ، بادام کوهی و... اجرا خواهد شد. که این مهم با اعتباری در حدود 5 میلیارد  ریال اجرا میگردد.
4-طرح ایجاد و توسعه فضای سبز در ورودی و خروجی شهرهای استان (درسطح 100هکتار):
این طرح با هدف افزایش سرانه فضای سبز شهرها، ایجاد منظر زیبا در ورودی شهرها و استفاده های تفرجی و مقابله با ریزگردها و حفاظت از آب و خاک در سطح استان سمنان و در ادامه کار سال 96 در نظر است تا در سال 97 در سطح یکصد هکتار با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و دستگاه های اجرایی مانند راه و ترابری، شهرداری ها، شرکت شهرکهای صنعتی و ...  با گونه های سازگار و بومی و مناسب فضای سبز شهری با اعتبار 650میلیون ریال برای تولید نهال  اجرا می گردد.
5-طرح ایجاد و توسعه 50 بوستان روستایی در روستاهای استان:
با توجه به اینکه این طرح در چند سال گذشته در حال انجام است و تعداد 40 روستا با مساحت61 هکتار بوستان روستایی انجام شده است، لذا این طرح با هدف افزایش کمک به احیاء منابع طبیعی -  افزایش سرانه فضای سبز و تلطیف هوا، کاهش آلودگی های محیط –صوتی و ...، ایجاد چشم انداز زیبا در حاشيه روستا، جلوگیری از فرسایش خاك، تقويت تشكلهاي مردمي در دستور کار است و در سال 97 برای ایجاد فضای گردشگری و تفرجگاه برای روستائیان در سطح 50روستا و با مشارکت دهیاری ها و شوراهای روستا که با اعتبار 200میلیون ریال برای تولید نهال اجرا می گردد.
6-کاداستر اراضی ملی و دولتی:
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، در راستای اعمال حاکمیت و تثبیت مالکیت اراضی ملی و دولتی، تاکنون بیش از 3 میلیون هکتار از اراضی دولتی و ملی را کاداستر نموده و سند مالکیت تک برگی آن را اخذ نموده است. این در حالی است که بیش از 95درصد از اراضی ملی و دولتی استان دارای اسناد دفترچه ای می باشند.
با برنامه ریزی های بعمل آمده مقرر است در سال 1397 با امکانات موجود و همچنین در صورت تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، اسناد مالکیت 2 میلیون هکتار از دیگر اراضی ملی و دولتی در راستای قانون حد نگاری و کاداستر را به اسناد تک برگی با اعتبار 80 میلیارد ریال  تبدیل نمائیم.
7-طرح پایش مراتع استان سمنان
یکی از موارد مهم و اساسی و چالش برانگیز استان بحث پروانه چرای دام می باشد که هر ساله مباحث اجتماعی و حتی اعتراضات دامداران را در بر دارد.
لذا این اداره کل از سال 94 تاکنون موضوع پایش پروانه چراها و طرحهای مرتعداری را در دستور کار قرار داده است و از 1252 سامانه مرتعی تا پایان سال 96 حدود 479 سامانه را تحت پایش و به روز رسانی قرار داده است.
و در نظر داریم در سال 1397 در دو فصل ییلاق و قشلاق حدود 300 سامانه دیگر را در دستور کار پایش قرار دهیم.
8- انعقاد قرارداد حفاظت مشارکتی با مجریان طرح های مدیریت منابع طبیعی:
از آنجایی که حفاظت و مدیریت از عرصه های وسیع منابع طبیعی استان(7/9میلیون هکتار) به تنهایی از عهده دولت و نهادهای دولتی خارج است، این اداره کل از سال 94 طرح حفاظت مشارکتی را با مجریان طرح های مدیریت منابع طبیعی مخصوصا مجریان طرح های مرتعداری دردستور کار خود قرار داده و تاکنون حفاظت ازحدود 700 هزارهکتار ازعرصه های منابع طبیعی، به این مجریان واگذار شده است.
 مقرر است در ادامه عملیات اجرایی این طرح در سال 1397، حفاظت از مساحت 800هزار هکتار از عرصه های ملی و منابع طبیعی نیز واگذار گردد.
9-الکترونیکی کردن سوابق بایگانی اداره کل:
در راستای حذف کاغذ، سهولت دسترسی به پرونده ها، حذف پرونده های تکراری در سطح شهرستانها و استان، بیشتر شدن امنیت  مورد نیاز، کاهش هزینه های جاری و ایجاد پرونده نسبت به حذف کاغذ و ایجاد دولت الکترونیک اقدام خواهد شد.
10- واگذاری وظایف به دفتر پیشخوان دولت:
در سنوات گذشته تعداد 10 وظیفه به دفتر پیشخوان دولت  واگذار و  تعداد 5 وظیفه دیگر در سالجاری نیز(در حال احصاء) دردست اقدام برای واگذاری به دفتر پیشخوان دولت می باشد.
خدمات الکترونیک اداره کل که در سالهای قبل انجام شده است:
1-    صدور پروانه چرای دام                                       6- تهیه طرح مرتعداری
2-    تمدید پروانه چرای دام                            7- تشکیل کمیسیون مندرج در بند49
3-    درخواست نهال غیر مثمر هفته منابع طبیعی   8- جهت شرکت در تعیین مرتعدار بلامعارض کمیسیون بند13
4-    بهره برداری از محصولات فرعی مرتعی                     9- تشکیل کمیسیون مندرج در بند 42
5-      صدور پروانه چرای دام نماینده ورثه                    10- پاسخگویی به شکایات
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان علینقی حیدریان در ادامه  بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای مدیریت، حفظ و احیای منابع طبیعی را امری ضروری خواند و گفت: گستره کار در منابع طبیعی بسیار وسیع است واداره کل به تنهایی قادر به حفاظت از منابع طبیعی نیست از این رو چاره‌ای جز مشارکت مردم نداریم. ­
این مقام مسئول در ادامه اجرای طرح کاداستر را بسیار مهم دانست و در همین ارتباط تصریح کرد: از آنجائی که نقشه های تهیه شده کاداستر اراضی منابع طبیعی دارای مختصات است، از همین رو افراد سودجو و فرصت طلب با وجود اسناد تک برگی که بر اساس این نقشه ها صادر می شود نمی توانند سند مالکیت معارضی را دریافت کنند و این اقدام باعث تثبیت مالکیت دولت و دفاع از انفال و جلوگیری از پدیده زمین خواری می شود که اجرای این طرح برای سال جاری 2میلیون هکتاردر دستور کار این اداره کل قرار دارد.
حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز امیدواری کرد در صورت تخصیص اعتبارات لازم این طرحها در سطح استان سمنان اجرا شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: به منظور حفظ و حراست از اراضی ملی و انفال در راستای اجرای احکام صادره از سوی مراجع قضائی 24 هکتار از اراضی ملی استان سمنان در سال 96 رفع تصرف و به دولت بازگردانده شد.
وی از مردم تقاضا کرد به منظور حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی هرگونه تخریب، تجاوز، شخم، تخریب، آتش سوزی و حضور گله‌های دام غیرمجاز را از طریق تلفن ۱۵۰۴ در سطح این استان برای پیگیری به بازرسان این اداره کل اطلاع رسانی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار