رییس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،سید ابوالفضل ولیئی رییس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: با اجرای طرح پایش مراتع ،پروانه چرای 368 دامدار غیرواقعی در این استان باطل شد.
کد خبر: ۶۰۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 05 May 2018

 به گزارش تابناک سمنان ،سید ابوالفضل ولیئی رییس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: با اجرای طرح پایش مراتع ،پروانه چرای 368 دامدار غیرواقعی در این استان باطل شد.سید ابوالفضل ولیئی افزود: در این طرح پروانه بهره برداری دامدارانی که بیش از 2 سال سابقه دامداری نداشته باشند در کمیسیون مربوط ابطال، پروانه چرای آنان باطل می شود.
به گفته وی با اجرای این طرح حدود 50 هزار راس دام در فصول تالیف دام در مراتع حذف شد.
وی با بیان این که، این استان هفت هزار و 941 نفر بهره بردار مرتع در بخش چرای دام دارد، گفت: ظرفیت تعداد دام در مراتع در مناطق مختلف استان بر اساس میزان علوفه در هر هکتار از مرتع تعیین می شود.
رییس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان مقدار سطوح مراتع این استان را بیش از پنج میلیون هکتار اعلام و اضافه کرد: از این مقدار بیش از سه میلیون و 741 هزار هکتار قابل تالیف دام است.
ولیئی ادامه داد: بیش از 2 میلیون 957 هکتار از مراتع مربوط به مناطق قشلاقی و بیش از 784 هزار هکتار مربوط به مناطق ییلاقی و میان بند است.
وی بیان داشت: حدود 224 هزار هکتار از مراتع استان خوب و درجه یک و بیش از 583 هزار هکتار مرتع درجه 2 و متوسط و بیش از 2 میلیون 932 هزار هکتار مراتع فقیر از لحاظ پوشش گیاهی است.
وی حفظ پوشش گیاهی، حفظ منابع پایه آب و خاک و فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی با هدف جلوگیری از تخریب و ارتقا توان تولیدی اکوسیستم های طبیعی را از اهداف اجرای طرح پایش مرتع برشمرد.
وی تصریح کرد: طرح پایش مرتع کارجدیدی است که استان سمنان برای اولین با در کشور بدون داشتن هیچ اعتباری از سال 1384 تا زمان حاضر اجرا کرده و اکنون نیازمند تخصیص اعتبار است.
وی گفت: از زمان شروع این طرح تاکنون 479 سامانه عرفی به مساحت یک میلیون و 446هزار و 847 هکتار مورد پایش قرار گرفته است.
به گفته ولئیی مساحت کل مراتع استان سمنان پنج میلیون و پانصد هزار هکتار است و تعداد سامانه عرفی این استان یک هزار و 252 هکتار است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 83 درصد عرصه های کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد که از این میزان 14 میلیون و 300 هزار هکتار جنگل در پنج رویشگاه مختلف، 84 میلیون و 500 هزار هکتار مرتع (درجه یک و دو سه) و 32 میلیون و 500 هزار هکتار بیابان است.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار