کد خبر: ۶۰۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸ 05 May 2018
به گزارش ایرنا، طرود در بخش مرکزی و خارتوران در بخش بیارجمند شاهرود از محل های اسکان عشایر این شهرستان هستند ، همچنین بخش زیادی از دیگر عشایر استان سمنان هم دام های خود در فصل قشلاق به این مناطق منتقل می کنند.
گذران امور عشایر بیشتر از راه دامداری است ، با این همه کمبود بارش و خشکسالی سبب کاهش علوفه در مراتع شده و فقر مراتع کاهش وزن دام را در پی دارد.این مشکلات موجب شده تا بسیاری از عشایر دامداری را رها کرده و به دنبال یافتن شغل دیگر راهی شهرها شوند.
در سرشماری سال 87 جمعیت عشایر شهرستان شاهرود، 2 هزار و 965 تن اعلام شده است، طبق این سرشماری، جمعیت عشایر طایفه چوداری رضاآباد در آن سال 120 خانوار بوده که اکنون این تعداد به 70 خانوار کاهش یافته است، از آن جایی که سرشماری عشایر کشور هر 10 سال یک بار انجام می شود، باید منتظر بود تا دید آمار جمعیتی امسال چه میزان با یک دهه گذشته تفاوت کرده است.
رئیس اداره امور عشایر شاهرود روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : شدت تاثیر خشکسالی در مناطق مختلف متفاوت است ، در برخی نقاط 80 درصد ودر جای دیگر حدود 100 درصد است ، اما به طور میانگین 80 درصد مراتع خسارت دیده اند.
رضا نقی زاده با بیان این که ، خشکسالی پدیده ای نوظهور نبوده و سالیان بسیاری زندگی عشایر منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است ، افزود: پارسال از پاییز تا زمستان در مناطق عشایری بارش باران انجام نشد.
وی اظهارداشت : در اندک نقاطی هم که بارش های ناچیزی انجام شد، وزش باد شدید و طوفان شن آن را بی تاثیر کرد.
وی با اشاره به وارد شدن بیشترین خسارت به مراتع بیارجمند و طرود، یادآور شد: این 2 منطقه 76.4 درصد عشایر شهرستان را در خود جای داده اند و به همین دلیل مراتع آن ها برای تعلیف دام جوابگو نیستند و از آن جایی که در فصل قشلاق عشایر از نقاط دیگر استان نیز در این بخش ها ساکن می شوند، کمبود علوفه بیشتر احساس می شود.
رئیس اداره امور عشایر شهرستان شاهرود با بیان این که پارسال 80 درصد دام عشایر به صورت دستی غذا داده شده اند، تاکید کرد: تغییر شکل کوچ از زمینی به ماشینی، لاغر شدن دام ها و کاهش تولیدات گوشتی و لبنی از دیگر چالش های ایجاد شده به واسطه کمبود بارش است.
نقی زاده میزان کاهش سطح منابع آبی در دسترس عشایر شهرستان را 70 تا 90 درصد عنوان کرد و گفت: 400 حلقه چاه آب مالداری، 250 دهانه چشمه و 70 رشته قنات در مناطق عشایری با افت شدید سطح آب رو به رو شده اند.
وی ادامه داد: پارسال 12 میلیون لیتر آبرسانی توسط اداره امور عشایر انجام شده و از آن جایی که 845 خانوار از این منابع استفاده می کنند، این وضعیت نگران کننده است.
نقی زاده همچنین اضافه کرد: پارسال 200 میلیون ریال برای احیای قنات بیارجمند هزینه شده و اکنون دبی این قنات به حالت نخست باز گشته و خوشبختانه در مورد بخش بسطام نیز به دلیل بارندگی های خوب بهاره، نگرانی ها برطرف شده است.
به گزارش ایرنا، 9 طایفه عشایری شهرستان دارای 141 هزار و 225 راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و 709 نفر شتر هستند.
هر ساله 585 خانوار از عشایر بخش مرکزی ، بیارجمند و بسطام از ییلاقات به مناطق قشلاقی و گرمسیر به فاصله بین 20 تا 170 کیلومتر کوچ درون استانی می کنند، وً 50 خانوار از عشایر مناطق ابرسج و میقان بخش بسطام با انجام کوچ برون استانی به میزان 450 کیلومتر به مناطق قشلاقی استانهای خراسان شمالی و گلستان می روند.
این در حالی است که شهرستان شاهرود از اواسط آبان ماه هر سال پذیرای 727 خانوار از عشایر شهرستانهای مهدیشهر ، سمنان و فیروزکوه استان تهران می باشد که دوره قشلاقی خود را در مناطق کویری حومه شاهرود ، طرود ، بیارجمند و خوارتوران سپری می نمایند.
عشایر شاهرود، با تولید 2 هزار و 84 متر مربع دست بافته ، 21.1 درصد از تولید صنایع دستی استان سمنان را به خود اختصاص داده اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار