مرور روزنامه‌های پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت؛
برجام «بدون آمریکا»، فیلترینگ روی موج نقد، واکنش خانه مداحان به کمک‌ها، مشت و لگد به خودروی ظریف، هو شدن نمایش نتانیاهو از سوی اروپا، قطع ارتباط مراکش با ایران، خیز آمریکا برای سرقت شش میلیارد دلاری از ایران، راه‌حل کم‌خطر کردن زلزله، فاز دوم رتبه‌بندی معلمان از سال تحصیلی جدید، حمایت صندوق بین‌المللی پول از سیاست جدید ارزی ایران و قرار بهاری شیفتگان کتاب، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۶۰۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ 03 May 2018

برجام «بدون آمریکا»، فیلترینگ روی موج نقد، واکنش خانه مداحان به کمک‌ها، مشت و لگد به خودروی ظریف، هو شدن نمایش نتانیاهو از سوی اروپا، قطع ارتباط مراکش با ایران، خیز آمریکا برای سرقت شش میلیارد دلاری از ایران، راه‌حل کم‌خطر کردن زلزله، فاز دوم رتبه‌بندی معلمان از سال تحصیلی جدید، حمایت صندوق بین‌المللی پول از سیاست جدید ارزی ایران و قرار بهاری شیفتگان کتاب، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت در حالی در آخرین روز هفته جاری بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفتند که تعدادی از آن‌ها به خاطر قرار گرفتن در بین التعطیلین ترجیح دادند، شماره‌ای منتشر نکنند. با وجود این، تحرکات مشکوک علیه ظریف و مشت لگد به خودروی او در کنار موضوعاتی همچون نافرجام بودن شوی نتانیاهو و بی توجهی به نمایش اخیر او از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز محسوب می‌شود. تعدادی از روزنامه‌های منتشر شده امروز همچنین بخشی از صفحات خود را به پوشش آغاز نمایشگاه کتاب تهران و گزارش‌هایی با موضوع کتاب اختصاص داده اند.

روزنامه آفتاب یزد که تیتر و تصویر نخست امروزش را به جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اختصاص داده عنوان مشت و لگد به خودروی ظریف را تیتر گزارشی کرده که طی آن از حواشی حضور او در دانشگاه امیر کبیر نوشته است.
روزنامه شرق دورهمی احمدی نژاد در میدان ۷۲ را تیتر کرده و در گزارشی از حواشی ایجاد شده اخیر حول محور احمدی نژاد و حضور او در جشن نیمه شعبان در نارمک گزارش داده است. این روزنامه همچنین تصویر سید حسن خمینی را در مرکز صفحه نخست گنجانده و عنوان حکومت مهدوی حکومت لال‌ها نیست را از قول او تیتر کرده است.

روزنامه کیهان عنوان معرکه ضد ایرانی نتانیاهو غرب را هم به خنده انداخت! را در مورد اظهارات اخیر نتانیاهو علیه ایران استفاده کرد و تیتر یک شماره امروزش انتخاب کرد. این روزنامه همچنین در گزارشی دیگر خیز آمریکا برای سرقت ۶ میلیارد دلاری از ایران این بار به بهانه ۱۱ سپتامبر نوشته است.

روزنامه «ایران» از واکنش‌ها به مسدودسازی تلگرام گزارش داده و تیتر یک خود را فیلترینگ روی موج نقد انتخاب کرده است. این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان کمیته مصادیق بی خبر از فیلتر تلگرام نوشته محمد کاظمی عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه موضوع فیلتر تلگرام را مورد توجه قرار داده است.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و گزارش‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

تحرکات مشکوک علیه ظریف
ناصر ایمانی فعال رسانه‌ای اصولگرا طی یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: تحرکات روز‌های اخیر علیه رئیس دستگاه دیپلماسی کشور نه تنها حرکت‌ها و رفتار‌های بسیار نابجایی است که در واقع در راستای خواست امریکایی‌ها قرار گرفته است. با این حال اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم و بگوییم این دوستان می‌خواهند در امتداد انقلاب و نظام و رهبری سخن بگویند و موضع بگیرند؛ باید گفت که برخلاف ادعای آنها، هم مذاکرات برجام کاملاً مورد تأیید مقام معظم رهبری بود و هم شخص محمدجواد ظریف. چنانکه در همین ماه‌های اخیر رهبری نظام به شخصه از آقای ظریف قدردانی و حمایت کردند.
عناوین اخبار روزنامه ایران در روز پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت :
اینکه می‌بینیم طرف مقابل در درجه اول امریکا و بعد کشور‌های اروپایی به برجام آسیب می‌زنند و زده‌اند، به معنای کوتاهی تیم دیپلماسی ایران نیست. ما باید با افکار عمومی جهان اتمام حجت می‌کردیم تا عملاً نشان دهیم به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و کشور صلح‌جویی هستیم. این هدف با مذاکرات برجام و نتایج آن محقق شد. چنانکه گزارش‌های بعدی سازمان انرژی اتمی نیز مؤید همین موضع است؛ بنابراین دلیلی برای اینکه کسی بگوید دستگاه سیاست خارجی کشور دچار اشتباه فاحشی شده است، وجود ندارد. کما اینکه این دستگاه نیز همچون هر نهاد دیگری بری از هرگونه اشتباه نیست و شخص وزیر امور خارجه نیز هیچ گاه چنین ادعایی نداشته است؛ بنابراین حملاتی که علیه ظریف سازماندهی می‌شود نه مطابق واقعیت است و نه مطابق مصلحت فعلی کشور. در عین حال اینکه علی رغم نظارت و تأیید عالی‌ترین مقام کشور بر مذاکرات و سمت‌گیری دستگاه دیپلماسی عده‌ای چنین فضاسازی را رقم می‌زنند، حرکتی مشکوک است و نباید صرفاً این گونه نگاه کنیم که این‌ها افرادی تندرو هستند. این تحرکات از تندروی گذشته است. حمله کردن همه‌جانبه به ظریف در شرایطی که تا تصمیم‌گیری ترامپ درباره برجام تنها ۱۰ روز باقی مانده است و مقامات اسرائیل و عربستان سعودی تمام همراهی خود را در مقدمه‌چینی برای تحرکات ایذایی او به نمایش گذاشته‌اند، مسأله‌ای نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

مضحکه جدید نتانیاهو
سیدعلی خرم استاد دانشگاه- حقوق بین‌الملل در سرمقاله امروز روزنامه آرمان امروز نوشت: روز سه‌شنبه دفتر نخست وزیر اسرائیل اطلاع داد که امشب خبر مهمی در ارتباط با ایران توسط نتانیاهو اعلام می‌شود. شب، نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد و مضحکه‌ای جدیدی را به نمایش گذاشت. در این نمایش ادعا نمود ایران دروغگوست و مطابق با انبوهی از اسناد و سی‌دی‌هائی که پرده‌برداری می‌نماید ایران تا سال ۲۰۰۳ مشغول تهیه سلاح هسته‌ای بوده و کماکان هم این تلاش ادامه دارد. نتانیاهو بدون ارائه سندی، مطالبی ابراز داشت مبنی بر اینکه در سال ۲۰۱۵ طی گفتگو‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان پرونده‌ای مختومه توسط آژانس اعلام گردید. اینکه ایران تا سال ۲۰۰۳ چه می‌کرده، همه‌اعضای گروه ۱+۵ و آژانس در جریان قرار گرفته بودند و با اطلاع از گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران، توافق مشهور به برجام راامضا نمودند. نتانیاهو توسط آژانس و خانم موگرینی پاسخی قاطع دریافت کرد که اولا، این اطلاعات کهنه و سوخته است. ثانیا، مرجع رسیدگی به تخلفات احتمالی ایران در فعالیت‌های هسته‌ای از یکسو آژانس می‌باشد و از سوی دیگر کمیته‌ای ناظر بر تخلفات از برجام زیر نظر خانم موگرینی این مسئولیت را به‌عهده دارد که حق اظهار نظر دارد.

عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت :
بی‌شک همه جهان به‌ویژه متخصصان و اهل فن به‌خوبی می‌دانند این نمایش صرفا فضاسازی تبلیغاتی بود. نتانیاهو برای اینکه ترامپ نامعقول را به‌سمت خروج از برجام هل دهد این نمایش را ترتیب داد و در پایان اظهار داشت امیدوار است ترامپ با خروج از برجام به منافع آمریکا، منافع اسرائیل و صلح جهان یاری رساند. اگرچه با واکنش جهان، ترامپ هم استقبال مورد نظر نتانیاهو از این نمایش را ننمود. اما وقاحت نتانیاهو در این نمایش، حد و حصری نداشت. او در لباس یک موعظه‌گر به جهان یادآوری می‌کرد ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را پنهان نموده، به آژانس اطلاع نداده و قصد ساختن سلاح هسته‌ای داشته است. اگر به کارنامه اسرائیل در ساخت سلاح هسته‌ای نگریسته شود، مشاهده می‌شود از اوائل دهه ۱۹۶۰ این رژیم سعی نموده مخفیانه سلاح هسته‌ای تولید نماید. از فرانسه، آمریکا، بریتانیا و دیگر کشور‌های غربی پنهانی استفاده نموده، کارشناس و تجهیزات به اسرائیل روانه نموده و در نهایت با همکاری متخصصان فرانسوی و بقیه غربی‌ها به تولید سلاح هسته‌ای پرداخته است. اسرائیل هیچ‌گاه به جامعه جهانی پاسخگو نبوده و در حالی که عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، ولیکن هرگز به این آژانس اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای‌اش را نداده و به معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ی نپیوسته است. در حالی که ایران هم عضو معاهده بوده و هم کلیه تاسیسات و تجهیزات هسته‌ای خود را در معرض بازرسی آژانس قرار داده است. به قول معروف، «رطب خورده منع رطب نتوان کرد»، یعنی نتانیاهوی بدسابقه که بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای تولید و مخفی نموده، حق ندارد درباره کشوری که فعالیت‌هایش شفاف، مورد بازرسی قرار گرفته و آژانس حکم تایید آن را امضا نموده، زبان به سخن بگشاید و آن کشور را متهم به دروغگویی و مخفی کاری نماید. دروغگوی بزرگ در حقیقت خود نتانیاهو و اسلافش می‌باشند. اما این نمایش مضحک در رشته نمایشاتی است که آمریکا، اسرائیل و عربستان بیش از یک سال است در حال اجرای آن هستند. روزی نیکی هیلی در یک پادگان نظامی به نمایش موشک‌ها حوثی‌ها و انتساب آن به ایران می‌پردازد، روز دیگر به حمله هکر‌های ایرانی به چند صد دانشگاه در جهان اشاره می‌شود، زمانی به حمایت لجستیکی ایران از طالبان، موقعی درباره کمک نظامی ایران به پولیساریو و قطع رابطه مراکش با ایران صحبت می‌شود و ده‌ها اتهام دیگر. این اتهامات یادآور چگونگی فضاسازی آمریکا و اسرائیل علیه عراق می‌باشد که زمینه حمله نیرو‌های ائتلافی به عراق را در سال ۲۰۰۳ به وجود آورد.

دورهمی احمدی‌نژاد در میدان ۷۲
شرق در شماره امروز پنجشنبه خود، در گزارشی که از آخرین تجمع احمدی نژاد و اطرافیانش کار کرده و «دورهمی احمدی‌نژاد در میدان ۷۲» را تیتر یک امروزش کرده، نوشت: هیچ‌یک از شایعات نتوانست مانع از برگزاری جشن و سخنرانی احمدی‌نژاد شود. این مراسم در پارکینگ خانه‌ای در ضلع شمال شرقی میدان ۷۲ نارمک برگزار شد. خانه احمدی‌نژاد در بن‌بست هدایت واقع شده است، ضلع شرقی میدان. از پارکینگی که مولودی و سخنرانی احمدی‌نژاد در آن برگزار شد تا خانه او کمتر از صد قدم فاصله است. در برخی از میدان‌های شرق تهران بنر‌هایی برای اطلاع‌رسانی این برنامه به چشم می‌خورد. پلیس دو خیابان منتهی به میدان ۷۲ را بسته بود و با فاصله مراقب برنامه بود. با توجه به محل مراسم، پلیس بیشتر در غرب میدان ایستاده بود، جایی که مردم کمتر حضور داشتند.


رئیس دولت نهم و دهم در میان شعار‌های هواداران خود، در حالی که محافظان او را دوره کرده بودند، مسیر خانه را در پیش گرفت. مسئله خاصی به وجود نیامد، پلیس نظارت کرد و متولیان مراسم هم موفق شدند آرامش مراسم را حفظ کنند. مراسم در حالی برگزار شد که برخی میدان‌های دوردست هم نیرو‌های انتظامی در ون‌ها و مینی‌بوس‌ها در حال آماده‌باش بودند، هرچند خبری از گارد ضدشورش نبود.
دورهمی احمدی‌نژاد در میدان ۷۲/تحرکات مشکوک علیه ظریف/مضحکه جدید نتانیاهو
حلقه دور احمدی‌نژاد، با شعار‌هایی او را در مسیر کوتاهش، بدرقه می‌کردند. برخی شعارها، متولیان را به واکنش وامی‌داشت. آن‌ها از مردم می‌خواستند شعار‌های سیاسی ندهند. این رویه را کانال «دولت بهار» هم ادامه داد و در روز‌های بعد مدعی شد: به‌تازگی عده‌ای با واردشدن در مراسم‌های احمدی‌نژاد و سردادن شعارهایی، فیلم‌گرفتن و بعد پخش‌کردن سعی می‌کنند احمدی‌نژاد را تخریب کنند؛ هرچند درباره موضوع این شعار‌های «سازمان‌یافته» توضیح بیشتری نداد. نکته دیگری که جلب توجه می‌کرد، پول‌ریختن بر سر احمدی‌نژاد بود! هرچند معلوم نشد چه کسی و چرا؛ اما در مسیر کوتاهی که احمدی‌نژاد به سمت خانه طی کرد، چند باری بر سر احمدی‌نژاد اسکناس ریختند. البته دقیقا مشخص نشد که این اسکناس‌ها چندی بودند و آیا اصلا پول واقعی بودند یا خیر. کمی دورتر از بن‌بست «هدایت»، عده‌ای دور جوانفکر حلقه زده بودند. سؤالات بیشتر درباره وضعیت بقایی و مشایی بود؛ اما عده‌ای هم مسائل و شبهات خود را با جوانفکر در میان گذاشتند. این دولت‌مرد بهاری، درباره وضعیت بقایی و مشایی گفت: «آخرین خبر من از آقای بقایی برای دیروز عصر [یکشنبه]است... آنزیم‌های ایشان به‌شدت پایین است، اصلا دیگر برای ایشان آنزیمی باقی نمانده است. تا حالا چند مرتبه هم جان داشته از بدن او در می‌رفته که بلند شده و به خودش تکانی داده... یعنی وضعیت بسیار خطرناکی است. احتمال به‌کمارفتن او بسیار زیاد است. دعا کنید». او درباره مشایی هم توضیحاتی داد: «آقای مشایی تا‌به‌حال هفته‌ای یک بار با خانواده تماس می‌گرفتند. دیروز که تماس گرفتند، به خانواده‌اش اعلام کرده که دیگر معلوم نیست بتوانم تماس بگیرم».


جوانفکر عزم رفتن کرده بود که جوانی خودش را به او رساند تا سؤال خود را از یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد بپرسد. پرسش این جوان، یکی از سؤالات مکرری است که احمدی‌نژاد و یارانش با آن مواجه می‌شوند؛ «احمدی‌نژاد چرا در دوره ریاست‌جمهوری خود از قوه قضائیه دفاع می‌کرد. من خودم فیلم‌هایش را دیده‌ام. در مقابل خانم کریستین امانپور می‌گفت: قوه قضائیه ما هیچ اشکالی ندارد. الان باید بگوید اشتباه کرده‌ام». جوانفکر پاسخ داد: «آقای احمدی‌نژاد همین چند وقت پیش گفته که من آن زمان به مقام معظم رهبری گفتم که تنها چیزی را که دروغ می‌گویم...» کسی در حرف او می‌پرد و می‌گوید «این را علنی بگوید»، جوانفکر ادامه می‌دهد: «گفته! فیلم آن هم درآمده. به دست شما هم می‌رسد. بحث این است که این را آن موقع گفته، در دوره اول که آقای هاشمی‌شاهرودی [رئیس]بوده است. بار‌ها هم [احمدی‌نژاد]به آقای هاشمی‌شاهرودی می‌گفت که [مثلا]این را اعدام نکن، بگذار چند روز دیگر. گوش می‌کردند و به تعویق می‌انداختند و بعد هم اقدامی می‌شد و [متهم را]نجات می‌دادند. الان کسی گوش نمی‌کند؛ بنابراین [مشکل]آن موقع را که نباید به الان بچسبانی!». پرسش‌کننده که به نظر می‌رسد با احمدی‌نژاد همدل است، موضع خود را شفاف می‌کند: «می‌دانید چرا این را می‌پرسم؛ چون مردم الان می‌پرسند چرا آن موقع کاری نکرد؟ الان باید بگوید که اشتباه کرده است». جوانفکر پاسخ می‌دهد: «گفته من اشتباه کردم، این را گفته، به آقا هم گفته». بقیه افرادی که دور هم جمع شده‌اند هم، نظر می‌دهند. یکی می‌گوید «احمدی‌نژاد آن موقع لیست ۲۰۰ نفره داد به قوه قضائیه». دیگری می‌گوید «۱۰ روز قبل از خروج خاوری از کشور احمدی‌نژاد گفت، کسی گوش ندارد».


احمدی‌نژاد با ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری دور دوازدهم وارد دوره تازه‌ای از زندگی سیاسی خود شد. او از شرکت در انتخابات نهی شده بود؛ اما در نهایت تصمیم گرفت که همراه حمید بقایی در این کارزار نام‌نویسی کند. از آن روز‌ها ماه‌ها گذشته است و تعدادی از اطرافیان احمدی‌نژاد هم به زندان افتاده‌اند. هرچند آینده رئیس‌جمهوری دولت‌های نهم و دهم هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است؛ اما جشن سه‌شنبه میدان ۷۲ نارمک نشان داد اجازه فعالیت دادن به سیاسیون شناسنامه‌دار؛ حتی با تند‌ترین مواضع هم کار سختی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار