مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: خانه کلانتر سمنان از دوازدهم تا هجدهم اردیبهشت ماه سالجاری میزبان رویداد فرهنگی صندوق احیاء و بهره‌بردای از بناها و اماکن تاریخی است.
کد خبر: ۵۹۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ 24 April 2018
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، "محمد جهانشاهی" امروز و در گفت و گویی افزود: 11 رویداد فرهنگی در مجموعه بناهای تاریخی واگذار شده صندوق احیاء در شش ماهه نخست امسال برگزار می شود که خانه کلانتر میزبان دومین رویداد است.
وی گفت: رویداد فرهنگی خانه کلانتر با تکیه بر داشته‌های فرهنگی و بومی سمنان از دوازدهم تا هجدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
وی افزود: محورهای اصلی این رویداد فرهنگی که به همت بهره‌بردار این مجموعه تاریخی برگزار می‌شود را صنایع‌دستی، گردشگری غذا و میراث ناملموس تشکیل می‌دهد.
جهانشاهی گفت: در این رویداد فرهنگی، سفال و سرامیک، نمد مالی، کلاه مالی و چاروق دوزی در بخش صنایع دستی و سبزی پلو سمنانی، آش کلندا، سمنو و ته چین سمنانی در بخش گردشگری غذا ارائه می‌شود.
وی افزود: موسیقی محلی، آوای محلی و نقالی، چوب بازی، اوستا بازی، انکاری ها که (این کاری ناکرا)، عاریسیکه، بیدیا، خس خس، اگه بمونه برنده مبا، بازی سنگ سنگ رو رو و آئین‌های ازدواح سنتی به عنوان میراث ناملموس از جمله مراسم و بازی‌هایی محلی است که به صورت نمادین در طول یک هفته زمان برگزاری این رویداد فرهنگی در محل این خانه تاریخی برگزار می‌شود.
خانه کلانتر سمنان با شماره ثبت 1787 آثار ملی، متعلق به دوره قاجار است. این بنا در دو بخش اصلی اندرونی و بیرونی و حیاط مرکزی تشکیل شده است.
این بنا دارای یک بادگیر بلند و منحصر به فرد در قسمت جنوبی است که از سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است. عناصر تزئینی بنا شامل آجر کاری، نقوش گچبری، کاربندی و تزئینات چوبی در بازشوها است.
این خانه تاریخی به همت سرمایه گذار بخش خصوصی مرمت شده و در حال حاضر به یکی از مراکز پر بازدید گردشگری شهر سمنان تبدیل شده است.

 بازگشت            چاپ          

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار