بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

برای سعید مرتضوی در پرونده کهریزک وثیقه یا قرار کفالت صادر شده است؟

تا جایی که اطلاع دارم در بخشی از پرونده که به دادسرای اجرای احکام آمده وثیقه ملکی ندارد. در مورد اینکه در بخش‌های دیگر کفیل گذاشته باشد مطمئن نیستم چون پرونده به دادگاه ارجاع شد.

آخرین وضعیت پرونده چیست؟

این پرونده در مرحله دادسرا بود و چندین بار رفت و آمد داشت. آخرین وضعیت ارجاع پرونده به شعبه ۲ اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت بود. هفته قبل که با قاضی صحبت کردم گفت پرونده دست سرپرست شعبه است. قاضی نیز فقط بدل پرونده را داشت و قول داد که از سرپرست پیگیری کند.

منظورتان پیگیری موضوع دستگیری است؟

بله، ما خیلی در این مورد پیگیر بودیم و اعتراض کردیم که چرا زمان برده و تسریع نمی‌شود. در سامانه ثنا (ثبت‌نام الکترونیک قضایی) ثبت شده که ضابطین قضایی پیگیر ماجرا هستند. البته من تا آخر هفته پیگیری‌های بیشتری خواهم داشت اما فعلا بیشترین اطلاع را از وضعیت پرونده دادستان دارد و می‌تواند بیان کند.

باتوجه به اینکه گفته شده مرتضوی در دسترس نیست و روند جلب او با مشکل مواجه شده است؛ رویه پیگیری موضوع چیست و شما چه اقداماتی انجام خواهید داد؟

روند کار در پرونده‌ها و دادسراهای معمولی که بحث کلاهبرداری یا جرم و جنایت دیگری مطرح است، به این صورت است که حکم جلب را در اختیار شاکی قرار می‌دهند و با راهنمایی و هدایت شاکی به محل مراجعه و متهم را دستگیر کرده و تحت‌الحفظ به محل اجرای احکام یا مرجعی که دستور داده شده؛ می‌برند. در پرونده سعید مرتضوی یا پرونده‌هایی که در مورد مقامات در دادسرای کارکنان دولت مطرح می‌شود، رویه دیگری وجود دارد.

چه رویه‌ای؟

رویه‌ای برخلاف رویه معمول. من که به دفتر سرپرست مراجعه کرده و در این باره جویا شدم، گفتند خودمان مراحل کار را انجام می‌دهیم. ما اعلام آمادگی کردیم که اگر کمکی لازم است در جلب مرتضوی انجام دهیم اما گفتند که خودمان انجام می‌دهیم.

توضیح ندادند که خودشان دقیقا چه اقدامی انجام خواهند داد؟

گفتند که از کانال‌های خودمان پیگیری می‌کنیم. پرونده حتی در اختیار قاضی اجرای احکام نیست و عملا شعبه ۲ نیز پرونده را در حد سیستمی و مثل ما پیگیری می‌کند.

پس شما غیر از این مراجعه‌ها و سوال در مورد نتیجه پیگیری‌های آنان، راهی ندارید و اقدامی نمی‌توانید انجام دهید؟

من فکر می‌کنم که اگر قرار باشد اقدامی انجام شود حتما خودشان می‌توانند انجام دهند. به هر حال ضابطین زبده دارند. وقتی که پرونده‌ای خاص می‌شود خیلی سریع می‌توانند متهم را دستگیر کنند و فکر نمی‌کنم که مساله پیچیده‌ای باشد مگر اینکه خود فرد بخواهد مساله سخت شود. البته ما از آقای مرتضوی انتظاری غیر از این نداشتیم.

پس منتظر بودید که کار به اینجا برسد؟

ما انتظار نداشتیم که قدم رنجه کرده و به دادسرا بیایند و بگویند که آمده‌ام تا اعمال قانون شوم.

چرا این انتظار را نداشتید؟ در جریان پرونده اظهاراتی در این باره کرده بود؟

مجادلاتی که در مراحل دادرسی صورت گرفت باعث شد که ما او را بیش از شما به عنوان خبرنگار و مردم بشناسیم. بر اساس همین شناخت مشخص بود که مرتضوی به رای صادره تمکین نخواهد کرد.